Ni med Jack Russells!

P

plasto

Hej!

Jag är otroligt sugen på att skaffa en Jack Russell & nu vill jag höra om era erfarenheter av rasen!
T ex hur du hittade just DIN hund, hur du bor, hur du jobbar & vad du aktiverar den med.
Fördelar & nackdelar med rasen mm mm.
Allt du kommer på & vill skriva ned!

:)

Sv: Ni med Jack Russells!

Jag har ju bara haft min jrt i dryga 2 veckor dvs hon är ännu valp. Jag tycker att rasen passar mig otroligt bra efter vad jag har sett och hört och eftersom jag är intresserad av att spåra och träna agility med liten hund.

Jack russeln är ju mycket hund instängd i en liten kropp och det var just vad jag letade efter då vi bor i lägenhet (hyr nedre halvan i ett hus) i en 2:a och ville då inte ha en så stor hund men samtidigt ha ett kraftpaket som gillar att vara ute och flänga.

Just nu aktiverar jag väl inte henne mer än att hon får följa med till stallet och så åker vi ut till skogen och promenerar och nosar runt där ett litet tag. Sen småsaker som att gå bakom mig när jag går igenom dörrar (finns inget värre än att få en hund i knävecket direkt man ska passera en dörr eftersom hunden ska först) sitta osv.

Just nu är ja jättenöjd med min vovve vi får väl se om jag tycker det är lika kul om några månader när hon är vaken mer än hon sover! ;)
Jag hittade henne på en annons på blocket som faktiskt var vettig! Dom hade allt (reggade, chipmärkta osv) vilket iallafall jag tycker är ovanligt på blocket då man mest bara hittar "renrasiga men inte registrerade då hanen saknar stamtavla osv" mailade på annonsen och allt lät jättebra sen var det 2 långa månader av längtan! :D

Jag har själv inte russel men en väninna till mig föder och upp och jag har en hel del i min krets. Det är en tuff hund med rätt mycket jakt och ettrighet. Alltid pigg på allt och kräver en fast hand från sin ägare. Den kräver också mycket motion och stimulans. Låg skalltröskel. Sedan är det en terrier i ordets rätta bemärkelse.
Jag skulle vilja säga att det är en av få terriers som verkligen ÄR terrier i dess rätta karaktär ..jag har fått känslan att många av terrierraserna tappat det iom att färre används för jakt och alltmer för sällskap.

Tack för svar!

Åh, mysigt med valp! :)

Jag kommer också bo i en 2:a & vill ha en lite mindre hund.
Ju mer jag tänker på det så kanske en JRT blir lite väl krävande för mig då jag varken är speciellt intresserad av spår eller agility,
vilket iofs kan bero på att jag inte vet så mycket om det, men jag vill ju att min hund ska bli tillräckligt aktiverad & motionerad.
Men jag har ju alltid velat ha en. :crazy:

Hur som helst är det ju ett tag tills jag eventuellt skaffar en valp.
Vill ju vara helt säker på min sak först.

Verkar din vara lättlärd & så?

En tuff hund vill jag ha, men skällande är jag inte mycket för.
Iofs kanske det är något som är olika från hund till hund?

Åh, förut var jag så övertygad på att det var en JRT jag skulle ha,
men nu är jag inte alls så säker. :(

Tack för svar!

Men man behöver ju inte syssla med spår eller agility finns ju massor med annat som man kan pyssla med tex freestyle, lydnad osv Det är ju bara att prova sig fram för att hitta det som passar båda. Man kan inte säga hur det smakar om man aldrig smakat det! ;)

Hon kan sitt sedan kan hon stanna - varsågod när man kommer in så att hon inte bara rusar in då kattmaten lockar.

Hon är väldigt framåt och nyfiken och är inte rädd för någonting! Två pojkar cyklade förbi oss på ca 50 m avstånd och slängde smällare och hon brydde sig inte det minsta. Men jag blev flyförbannad då det finns stackars hundar som är livrädda för sånt! Hon ska alltid fram och nosa och undersöka allting och är det lite läskigt så backar hon ett steg för att sedan ta 2 framåt! Hon känns verkligen som den perfekta hunden för mig än så länge.

Såhär ser hon ut;

Ja det är ju klart .. Lydnad är jag intresserad av. :)

Vilken duktig tjej.

En sån hund vill jag också ha! Tuff & orädd, men att den ändå ska lyssna på en.

Guud så söt! :love:
Älskar jrt's som har mycket vitt, & speciellt i ansiktet.

Jag har haft min lilla Jack Rusell hane i 6 år nu (sedan han var minsting).
Han har i princip från start varit ettrig och skällig och tål inte andra hanhundar. Det är bara tjejer som duger...

Även kastrerade jag honom tidigt efter inrådan från veterinär att han skulle lugna ner sig, men ICKE... Lika jobbig!

Men världens lugnaste och mysigaste hemma, och älskar att sova under täcket mellan pappas ben :)

En tuff hund vill jag ha, men skällande är jag inte mycket för.
Iofs kanske det är något som är olika från hund till hund?

Åh, förut var jag så övertygad på att det var en JRT jag skulle ha,
men nu är jag inte alls så säker. :(

Tack för svar!

Skall går att träna bort och det är tämligen enkelt om man är noga med det från början. Men ja, terriers öht är ganska skälliga djur.
När man tränar bort skall är det viktigt att man lär in kommandot "skall" (ja, att hunden SKA skälla på kommando) för att få kontroll på det. När det sedan är inlärt lär man in "tyst" . Så gjorde jag med min glapptrutade tax oxh taxar är kända för att skälla mycket och gärna. Jag tycker inte att låg skalltröskel ska påverka ditt val av hund när det går att göra något åt. Jag ska faktiskt till min vän som föder upp russels och lära henne hur hon ska få dom att hålla tyst. Jag kan ju återkomma om hur det gick :D

Inte för att vara negativ men... Jag gick kurser med min Tyzon, och då han aldrig kunde ta till sig träningen och typ aldrig lyssnade om det var andra hundar och annat skoj runt om så tog jag en privattränare (utbildad och certad) utanför Stockholm och betalade 250kronor per timme. Där gick vi varje vecka i 3 månader och kom ingenstans :(... Han är väldigt envis och egen, så nu köper jag bara läget..

Fick just ett PM....Jag har haft andra raser tidigare och gått lydnad och spår samt valpkurser. Så jag är inte helt grön!!! Men det här är svåraste rasen hittills!

Inte för att vara negativ men... Jag gick kurser med min Tyzon, och då han aldrig kunde ta till sig träningen och typ aldrig lyssnade om det var andra hundar och annat skoj runt om så tog jag en privattränare (utbildad och certad) utanför Stockholm och betalade 250kronor per timme. Där gick vi varje vecka i 3 månader och kom ingenstans :(... Han är väldigt envis och egen, så nu köper jag bara läget..

Ja, det är en krävande ras som är knepig att få bukt på. Men bara för att en viss tränare inte lyckades betyder det inte att man behöver gilla läget. All tränare har inte erfarenhet av olika raser och dess egenskaper och kan således inte hjälpa. Många tränare är också duktiga på att lära ut låt säga lydnadsmoment men vet inte mycket om hur man tar itu med vardagsproblem. Det gäller att hitta rätt helt enkelt.

Okej, det verkar ju vara en kille med riktigt terrierhumör. :)

Du har ingen bild så man kan få se det lilla livet?

Och det kommer du att få om du lägger ner den tiden dom behöver på träning!

Det vill jag göra!
Är intresserad av lydnad så det kommer jag lägga ner så mycket tid som går på. Sen får man se om agility eller grytträning eller dyl. blir intressant. (:

Du kan inte tipsa om nån annan mindre hundras som liknar jrt,
(inte till utseendet då), som skulle vara bra att ha till lydnad?
Gärna en terrier då jag vill ha en lite livligare hund.

hur fasen lägger jag in en bild..... vad jag förstår går bara url adresser?? jag har bild på min dator..

87852ad35699fb47ad2fb79e683c1179.jpg

Tjohoo!! Jag lyckades!!! Hade ingen bra bild, här har han ont i sin klo...

Oj, jag har ingen aning, haha.
Du har ingen pixbox/bilddagbok/eller nåt du kan ladda upp på & sen länka?

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 516
Senast: Jeps
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 386
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 645
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2