Ni med Islandshäst, Sadelgjords längd?

Gullan86

Trådstartare
Ja ni med Islandshäst och dressyr gjord, vilken längd har ni på era dressyr sadel gjordar?

Hur höga är era hästar och är de grova eller smäckra?

när/om det är feta vilken str har ni då på sadelgjord?
om/när det är smala vilken str har ni då på sadelgjord?

jag funderar på vilken str jag ska köpa till min som nu krymt ur sin 50centimetare.

Sv: Ni med Islandshäst, Sadelgjords längd?

Jag har en 45/35 cm sadelgjord. (Är osäker, var så länge sen jag kolla storleken)

Gáski är liten och en kraftigare typen av islandshäst. Just nu tjock.

Örn är liten och smäcker. Skulle kunna ha mindre sadelgjord.

Senast ändrad:

Jag har ett helt gäng mellan 30 och 60 cm, bra att variera allteftersom pållen sväller och smalnar av:D

Ja ni med Islandshäst och dressyr gjord, vilken längd har ni på era dressyr sadel gjordar?

Hur höga är era hästar och är de grova eller smäckra?

när/om det är feta vilken str har ni då på sadelgjord?
om/när det är smala vilken str har ni då på sadelgjord?

jag funderar på vilken str jag ska köpa till min som nu krymt ur sin 50centimetare.

Jag har storlek 50 (tror jag) har långa stroppar på min sadel också.
Min häst är kraftig i hela sig, klart han blir sommar rund på sommaren, men jag kan ha samma gjord då också.

I dagsläget har jag 40cm.

Erro är 148cm och rätt smäcker.
Dalla är ca 140cm och väldigt smäcker.

Jag har den storleken som passar.

Jag tror jag har 45-50 cm var länge sedan jag med kollade!!!Samma på bägge!Långa stroppar!

Tror jag har en som är 55 cm. Dökkvi är ganska grov. Men jag misstänker att den blir för lång till våren när vinterpälsen försvinner. Nu när han är igång mer har han blivit lite smalare också.

Det är ju omöjligt att svara på egentligen, för det hänger på sadeln och längden av stroppar även om de klassas för långa.

På en sadel hade jag 35 cm gjord till gammelman, på den sadeln har har nu är gjorden fn 50 men kommer nog att bytas ner till 40 eller 45 eftersom man kommer upp högt i hålen nu.

Andi har nog 55 tror jag... Det är väl det minsta hööks säljer va? Jag har deras kortaste iaf, med resår. Funkar med 45 på yttersta på Hrimniren...

Kveikja och Snöggur har 35cm på Kari-Pad'en och Hrimniren, men det funkar även med 45cm på Hrimniren. Kari-Pad'en har ju lite speciella gjordstroppar som sitter fastsydda längst ner på kåpan, dvs gjorden måste vara kort.

Men mäta på sadelgjordar blir ju lite fel eftersom det beror på sadelns stroppar. I mitt fall har jag samma sadel på alla tre så det blir ju riktigt.

Andi o Kvekki är 1,30-35 typ. Snöggur är 1.40.

Det beror helt på hur stropparna sitter och hur de är. Just nu har jag faktiskt en 70cm:o Men det är inte så farligt som det låter, den passar bra. Skall dock köpa en lite kortare nu när han börjar gå ner lite, så trycket fördelas bättre. Till förra sadeln hade han en 55cm när han var i topptrim.
Barki är ca 135hög och i normalhull, samt är "normal"byggd (Varken smäcker eller jättegrov)

Andi har nog 55 tror jag... Det är väl det minsta hööks säljer va? Jag har deras kortaste iaf, med resår. Funkar med 45 på yttersta på Hrimniren...

Kveikja och Snöggur har 35cm på Kari-Pad'en och Hrimniren, men det funkar även med 45cm på Hrimniren. Kari-Pad'en har ju lite speciella gjordstroppar som sitter fastsydda längst ner på kåpan, dvs gjorden måste vara kort.

Men mäta på sadelgjordar blir ju lite fel eftersom det beror på sadelns stroppar. I mitt fall har jag samma sadel på alla tre så det blir ju riktigt.

Andi o Kvekki är 1,30-35 typ. Snöggur är 1.40.

ja just det det beror på vilken sadel det är med, Thengills bomlösa sadel en london chayenne dressyr ju den har ju som din kari pad fastsydda stroppar längst ner på kåpan dvs man kan ju inte dra upp sadelgjorden så långt upp på vare sida för då tar hålen slut.
om man har så det finns hål även under kåpan så kan man ju göra det även om man nog inte ska göra så på en dressyr sadel heller väl?

för det är ju mestadels dressyr sadlar som har långa stroppar.

men jag tänkte se om någon hade en str 30 i sin sadelgjorde såg att hööks hade så kort och tänkte om jag vågar köpa en sån eller om jag ska köpa en 40 endå...

upptäckte idag att det fanns några fler hål på sadelgjorden så det räcker ett tag till så jag kan kanske ta en 40 endå men det känns så osäkert.
hur långt ner kan sadelgjorden sitta? den ska inte sitta så den kan nypa i armbågarna vet jag iaf, men är den för liten om man har på typ andra hålet på varje sida?.

Har 35 cm. Brjann ar 142 hog och ratt smal runt om (nar han ar valtranad dvs...) Har en annan pa 45 cm med farskinn som ocksa passar men da ar den hogt upp i halen.

Till Edall (137 hög) har jag 30 gjord och Gneisti (135 hög) hade 45 cm, han var modellen lite rundare än Edall som är smäcker.

Kan tillägga att Gneisti hade sin gjord till en Pioneer och Edall har en Globus Gloi

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag ju ingen häst för tillfället, men åt min (något grova) valack på ca 135 i mkh hade jag en 40 cm gjord och den var alldeles lagom.

Jag har en 45 eller 50 gjord till min isisvallack, han är ca 140 cm och ganska smäcker av sig. Jag hade en 55 gjord innan men han krymte ur den :laugh:

Jag har en 50 cm gjord till min Kentaur kari special. Funkar bra. Skulle kunna ha lite kortare också. Min häst är ca 143 cm hög och smäcker men ändå grov. Svårt att förklara för han är rätt stor men inte tjock eller så :)

Jag har en bomlös sadel av märket Barefoot Cayenne och min sadelgjord är 50 cm. Men det är långa stroppar på sadlen. Mitt lilla sto har en mycket rund mage... :)

jag har 70cm på vidde han är tjock,. :D Han är ca 152 :banana:

mina har 50 cm och 55 cm

Seimur som har en 50 cm är ganska tjock och stor

blakkur är liten och tjock han har 55 cm

( dom går på lösdrift så att dom går inte derekt och banta )

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 432
Senast: Thaliaste
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
897
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka