Ni med hästar som haft fång i år

Ajda

Trådstartare
Hur har era fånghästar reagerat nu när det frusit på i marken ute?

Min har jag tyckt varit fräsch sista tiden, kalla hovar, ingen puls och rör sig helt okej. Lite öm på grusväg och rör sig helt obehindrat på mjukare underlag. Hon har inga skor och har alltid betraktats som en ömfotad häst.

Nu när det varit lera som frusit på kan hon knappt röra sig på ojämn frusen mark. Idag var hon ljummen i kronranden och jag hittade svag puls i ena kotan.
Inget är ändrat med hage eller foder. Hon går i mindre hage utan gräs.

Sv: Ni med hästar som haft fång i år

Kan ju vara sulömhet? Min L fick när han var liten (1½) en rejäl sulläderinflammation just när det frös på och upptrampad lera blev hård och knölig. Började med att han var lite tassig på det hård bara, men alltför snabbt så vägrade han helt enkelt gå där, var fruktansvärt sulöm och sulan sviktade bara man tryckte med tummen. Varm i hovarna och puls. Jag var livrädd för fång men det var ju 'mitt i vintern' osv, men ändå llivrädd. Så var rena julafton att få veta att det var sulömhet =)

Fick skor och hela sulor en skoperiod och 7 dagar NSAID. Eller tja, han plockade av skorna dem efter 2 v, vi slog på och en vecka senare hade han plockat av sig dem igen. Då hade det kommit snö dock, och var mjukare för fossingarna och sulorna mådde betydligt bättre så han fick slippa.

Året efter skodde jag honom på vintern med (mjuk) sula förebyggande just när det riskerade att bli samma underlag, och skodde av igen på vårkanten.

Annars så ang hur mår era fångisar - Lillen har sulor BF så han reagerar inte från fossingarna på underlaget (däremot reagerar kotorna och gaffelbanden lite :crazy). Även Emil har skor + sula fram och reagerar ju inte heller på underlaget, så inte mycket hjälp där.

Jag skulle inte våga utesluta fång den här tiden, men har du 'tur' är det 'bara' sulömhet. Dessutom går den ju inte på gräs, så jag håller tummarna! Men gör något åt det, jag väntade 'på bättre väder snart' med Lillen, och som sagt det blev sju resor värre av det och skillnaden mellan 'bara' sulöm och sulläderinflammation.

Om den 'alltid betraktats som en ömfotad häst' som du skriver, är det väl bättre den får skor?

Ja men innan har hon bara varit öm och försiktig på hårt underlag. Inte såhär pass. Men hon har inte motionerats på hårt underlag så då har jag inte känt behov av att sko henne. Det är en shetlandsponny som inte rids eller körs regelbundet, utan vi markarbetar och håller oss på "bra" underlag.
(Hon är inte för tjock skall tilläggas)

Hur vet jag om det är sulömhet eller fång? Låter väldigt lika symtom.

Ska ringa veterinären imorn för bedömning.

Väldigt lika ja, JAG kunde inte skilja det från fång då när Lillen hade som värst. Men hovslagaren och veterinären kunde (uppenbarligen, exakt vad de gick på vet jag inte =)).

sätt boots på hästen! även hästar som aldrig har haft fång kan reagera vid den sortens underlag, skodda som oskodda. att ha en en öm fånghäst på sånt underlag utan att ge den boots är inte snällt.... :crazy:

Nu har hon gått 1 dag på det här underlaget och jag var ute till insläppet och såg då hur hon rörde sig. Dessutom har hon plan mark i sin hage också så hon har inte behövt gå på det onda hela dagen. Så din :crazy: smiley tar jag inte åt mig av alls.

Boots har jag funderat på, men ville höra era åsikter om hur era fånghästar reagerat på underlaget.
Om det är ett onormalt beteende för en fånghäst att bli såhär pass öm, så hon är sämre än vad jag trott.

En ömfotat häst ska ha skor och ev sula efter behov vare sig den har haft fång eller inte. Att låta en ömfotad häst gå barfota och tro att den mår bra bara den går på rätt underlag är helt fel å väldigt ojust även mot en shettis som inget gör. Antar att hon går med andra hästar å det är inte hyggligt om hon ska behöva stå kvar på plan mark när de andra rör sig runt eller behöva gå med onda hovar över knölig mark för att följa dem.

Det finns i stort alltid områden och perioder då hästen rör sig där den blir obekväm och reagerar samt sätter igång en spiral av problem i kroppen när man låter det fortgå.

Gällande min fångis och nuvarande underlag så går han med skor och sula fram sen ca halvåret tillbaka. Han fick sulor redan innan fånganfallet just för att han var så ömfotad även med skor utan sula om det var knöligt eller stenar, nu när han kommer gå i hage med mer knölig hårdare mark pga frusen gegga här och där så har han fått helsula även bak för att slippa minsta lilla obehag hädanefter från underlaget.

En ömfotat häst ska ha skor och ev sula efter behov vare sig den har haft fång eller inte. Att låta en ömfotad häst gå barfota och tro att den mår bra bara den går på rätt underlag är helt fel å väldigt ojust även mot en shettis som inget gör.

Håller med dig!

höra era åsikter om hur era fånghästar reagerat på underlaget.
Om det är ett onormalt beteende för en fånghäst att bli såhär pass öm, så hon är sämre än vad jag trott.

Vet du, jag tror inte det har med fånget att göra. Utan med att det är en ömfotad häst, och det här underlaget är rena döden för sådana.

Ang 'har plan mark osv', så resonerade jag med L när han var liten med, det var ju 'bara' korridoren osv som var knölig. Men som någon påpekade, så vad hjälper dte när de andra rör sig osv. Mitt råd till dig är att INTE vänta, utan ge hästen någon form av skydd för sulan nu. Så slipper du göra misstaget jag gjorde.

Och med en fånghäst skulle jag INTE ta minsta risk med hovarna/hovömhet.

Min shettis skodde jag (hans första gång i livet han fått skor) i somras då han på vissa delar av grusvägarna var öm. För det mesta var han opåverkad, men sen vissa partier linkade han till ganska rejält några steg, sen bra. Han fick utan att blinka skor, han ska inte behöva linka/ha ont mer än någon annan. Hursom, när han fick skor på sig så det blev en skillnad rakt över. Dvs även där han inte verkat minsta öm, så blev det skillnad med skor.

Sen fick han sulor då det där sista 'linka till några steg' på grovt grus inte försvann. Hade han inte haft hela sulor nu hade jag slagit på det ENBART pga det hemska knöliga underlaget som är nu. Och det oavsett om han körs eller bara pryder hagen. (Jag tänkte köpa boots först, men hittade inga som passade)

ja min stora tunga travare var sulöm tills hon var 7, gick inte att köra på grus eller annat för då var det som om hon fått punka på alla fyra.
Så hon gick meds ulor tills hon var 7 sen kunde hon gå utan för det mesta, min fångis gick med håra blå sulor varje vinter, kommer inte ihåg om han hade det på sommaren... eländiga sulor var det att byta om han tappat en sko och hovis inte kunde komma direkt;)

Men tidigare har inte hennes ömfothet varit ett problem. Hagen hon har gått i har varit en mjuk gräshage. Nu går hon i mindre gräsfri hage just för hon haft fång. Jag vågar inte ta några risker med återfall med att släppa ut henne i den stora hagen. Just nu går hon med kompisarna på andra sidan staketet. Så det är inte så att dom andra hästarna vandrar iväg ifrån henne för hon inte vill gå på det ojämna underlaget.

Idag står hon inne tills jag antingen köpt boots eller fått tag i hovslagaren.

Men tidigare har inte hennes ömfothet varit ett problem.

Det är detta som är så förädiskt. Som du skriver så har hon alltid betraktats som en ömfotad häst men som ändå rört sig tillräckligt bra för att du skall tycka det varit OK.

Man blir lätt hemmablind över hur ens häst rör sig och man förstår ofta inte hur ont de faktiskt haft förren de får rätt hjälp. Det är inte bara runtom hovömmande hästar som lider, väldigt många hästar är hovömma även bak utan att många förstår och ser det.

Tycker du gör rätt i att ha henne inne och snabbt som ögat hittar lindring till henne.

Min häst (ett stort halvblodsto) har efter sitt fånganfall 2009 blivit mer ömfotad. Jag har i perioder haft henne skodd med sula. Det kommer och går tycker jag och jag kan inte se någon riktig logik i det. Jag har dock extra koll på henne just nu eftersom vi har samma situation i vår hage med vissa partier med fruset "knöggel". Ingen reaktion än dock varken på henne eller hennes hagkompis som också är fånghäst.

Apropå ömfotad efter fång. Så min hovslagare har sett flera fall av just shettisar, som innan fånganfallet aldrig behövt skor oavsett situation. Men efter att ha haft fång måste skos för annars ömmar det. Och det även utan att ha sänkningar/rotationer.

Fast det är nog just det som är problemet, att hon tidigare har gått i större och mjukare gräshage, men nu måste gå i mindre och säkerligen mer upptrampad = "knöggligare" hage. Förutsättningarna har ju ändrats rätt rejält!

Apropå ömfotad efter fång. Så min hovslagare har sett flera fall av just shettisar, som innan fånganfallet aldrig behövt skor oavsett situation. Men efter att ha haft fång måste skos för annars ömmar det. Och det även utan att ha sänkningar/rotationer.

Det var intressant och en skön bekräftelse då jag tidigare upplevt att många fångisar oavsett ras är mer ömfotade även som friska både med och utan s/r, men aldrig hört nån som kunnat bekräfta det.

Lite lustigt det där.
min.. som alltid har varit ömfotad gick igår barfota på ena fram- tappsko o jag märkte det inte fast vi gick på knöggel o stor vass sten en liten bit.

Men hade jag suttit på o även travat hade jag märkt.

Den hade en stor boots på sig o gick framför mig o jag såg faktiskt inte att den var borta:o

Så nej. min är inte mer ömfotad nu än förr- snarare tvärtom.

Kanske för att den gick barfota en hel del som en del av konvalescensen.

skulle en häst ömma mkt skulle jag definitivt sko den om den inte ens kan gå schysst i hagen.

Går det inte med skor över skulle fångesten ta över.

Det var intressant och en skön bekräftelse då jag tidigare upplevt att många fångisar oavsett ras är mer ömfotade även som friska både med och utan s/r, men aldrig hört nån som kunnat bekräfta det.

Om man funderar lite är det ju rätt logiskt att en häst skulle få sämre hovkvalite efter en inflammation. Ser man på muskler så blir ju de alltid svagare när de läkt från en inflammation.

Sen tror jag att man som hästägare blir mycket mer uppmärksam på sin häst efter ett fånganfall.

Det är ju horn som i våra naglar som får en blånagel.

att den skulle på en permanent skada såsom kartnagel tror jag inte på. Då ska den ha en skada i kronranden som borde ge konstig utväxt- såsom en fångsjuk häst kan få- annan kvalité på hornet tills det vuxit ut.

Däremot tror jag att de är mer benägna att få återfall- att det hela tiden handlar om metabolismen eller via hormoner. Annars skulle de flesta hästarna få fång igen men då belastningsfång. Jag tror på att magen är mer känslig.

huruvida det är så verkar de flesta bara utrrycka att de är mer benägna.

Äldre hästar borde oxå vara mer intoleranta- som hos oss.

Min hade fång i somras, jag har inte märkt någonting på honom nu när marken är hård. Kalla fina hovar och ingen förstärkt puls.

Iofs är min kille skodd.

Mvh Domino_s

Liknande trådar

Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig... 2
Svar
34
· Visningar
3 648
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 456
Senast: mackan
·
Hästvård Lite allmän undran om vad som händer efter ett fånganfall har jag. Hästen får ett väldigt kraftigt fånganfall, riktigt dålig var den...
Svar
9
· Visningar
1 587
Senast: lil-sis
·
Hästvård Hejsan! Mitt 17-åriga sto har gått och blivit halt helt plötsligt. I söndags var hon blockhalt på vänster bakben, och inte har det... 2
Svar
29
· Visningar
2 936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka