Ni med hästar som haft fång i år

Sv: Ni med hästar som haft fång i år

Ringde ut veterinären igår. Hon var öm fast hon stått i boxen 1 dygn.

Fick utlåtandet "sulöm" på alla 4. Hon tyckte dock hon gick bättre än vad visitertången visade. Jag tyckte sulan sviktade lite framför strålen på båda framhovarna. Sa det till veterinären, men hon kollade inte eller kommenterade det.
Fick metacam som skulle ges knappa veckan.

Väntar på svar från hovslagaren fortfarande. Hon står inne tills vidare.

Sv: Ni med hästar som haft fång i år

Mitt sto som fick fång i vintras har också reagerat på knögglet. Jag har bytt hage nu till en plan och så kom det lite mjuk kall snö lagom så hon är mycket nöjdare idag. Hon har dock alltid varit sulöm. Kan säga att även de andra hästarna uppvisar mer eller mindre ömhet på knögglet!

Om man har flera hagar och lite framförhållning kan man försöka spara vissa hagar på hösten när det trampas upp i leran som senare fryser och blir hårt knöggel som är osnällt mot alla oskodda hovar, då har man sjysta plana ytor att släppa på när det väl har fryst på. Men detta är ju inte möjligt i många fall, man har dom hagar man har liksom.

Liknande trådar

Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 625
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 373
Senast: mackan
·
Hästvård Lite allmän undran om vad som händer efter ett fånganfall har jag. Hästen får ett väldigt kraftigt fånganfall, riktigt dålig var den...
Svar
9
· Visningar
1 581
Senast: lil-sis
·
Hästvård Hejsan! Mitt 17-åriga sto har gått och blivit halt helt plötsligt. I söndags var hon blockhalt på vänster bakben, och inte har det...
2
Svar
29
· Visningar
2 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat