Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Sv: Ni med hästar som är riktiga skitgrisar, hur gör ni med täckena?

Nej, inte när de är inne självklart, knäppskalle. ;)

Lägg täcket också så du sopar ut mot stallplan och får ut skiten direkt, det är ju bara grus ändå.

Ok, din kanske är lite värre. ;) Min sket hur som helst idag i att den lilla var på besök i boxen, rulla skulle hon ändå. Lillskrutten stod upptryckt i ett hörn och knaprade lite försynt på lite överblivet hösilage medan morsan härjade vilt i halmen. :D

Alltså mina hästars täcken är som stora lermonster nu typ. Det är bara o hänga dem på tork o sen på igen i morgon bitti. De blir inte bättre... Förstår inte att de ska rulla sig när det är geggigt när de inte gör det annars knappt... Eller det kanske bara inte märks då ? :angel:

Jag tror på det senaste faktiskt ;) Fast de andra två, rullomaner de med, de AVSTÅR från att lägga sig när det plaskar om det när de går..

Det jävliga är att jag måste torka mina täcken inne, men man dör väl inte av grus.. Man halkar iaf inte i hallen ;P

Nej, inte när de är inne självklart, knäppskalle. ;)

Lägg täcket också så du sopar ut mot stallplan och får ut skiten direkt, det är ju bara grus ändå.

Ok, din kanske är lite värre. ;) Min sket hur som helst idag i att den lilla var på besök i boxen, rulla skulle hon ändå. Lillskrutten stod upptryckt i ett hörn och knaprade lite försynt på lite överblivet hösilage medan morsan härjade vilt i halmen. :D

1. Hur ska jag lyckas med det då tänkte du Einstein? =) Hästar komma in, matte ta av täcke om täcke vara blött. Täcke tas in och torka. Matte ta med täcke ut när hon ska släppa ut hästarna.

2. Det blir verkligen damm, märker det när jag borstar av dem i stallet med, det blir ett fint, fint damm som förföljer mig i en evighet. Som sagt, ni som har sandjord - gläd er =)

(Det där svarta dammet är omöjligt borsta ur pälsen på pälsad häst med, brukar vara väldigt intressanta nyanser på spolvattnet vid första vårbadet *s*)

3. Duktig lillsnutta som inte lär sig sådana dumheter som mor hålls med =)

Kele var förresten underbar, rullade ALDRIG ute i något 'orenare' än gräs. Hennes mor var en gris, och vältrade sig i all lera hon hittade. Så förhoppningsvis väljer lilla Z en renligare bana än mors =)

Vi har separat torkrum i stallet med avfuktare och värmeelement där vi hänger täckena i krokar i taket :D

Eller i stooooora gräshagen med en endaste sandplätt med avrunnet sand från paddocken på 1x1m som val av rullningsplats. :confused:

Eller som täckeslös, lösspringandes i plaskvåt paddock i strilande regn och endast några få plusgrader rulla sig TVÅ gånger, på varje sida BÅDA gångerna med några minuters mellanrum. Hur skönt kan det vara på en skala liksom? Men nöjd verkade hon. :angel:

Ja, dessa hästar. :love:

Jag tvättar inte mer än i extrema nödfall.
Äckliga blir de, men att göra det så ofta som man skulle vilja...*näe*
Köper numera bara täcken i grå/brun/svarta nyanser....

Jag torkar och borstar bort det värsta, annars kurkar nog tvättmaskinen och kontot för impregnering skulle bli skyhögt.

(Du kan ju tänka dig min kille, samma slags lera MEN utsläppt av misstag utan täcke. Andan i halsen och ska på träning... :S han var grå istället för brun...)

Vi har separat torkrum i stallet med avfuktare och värmeelement där vi hänger täckena i krokar i taket :D

Jag avundas dig, hade så i förra stallet, men det här är ju oisolerat.

Men vilket år som helst nu kanske jag kan lägga mindre förmögenheter på veterinär, och mer på det sedan länge planerade 'skötsel/sadelkammare/torksrumsutrymmet'. (Ska bygga en uppvärmd skötselplats, och i anslutning till det uppvärmd sadelkammare, sadlarna bor inne i huset nu med, och ett separat täckestorksrum).

Du får väl botanisera i det där hästgrejsrummet du har. Kanske något överblivet täcke att byta med? :idea:

Fast det funkar nog att sopa av dem när de är blöta också, det värsta iaf så drar du inte in riktigt allt inne heller.

Dum tomte förresten! :mad:

Nej, hittills verkar Z hålla sig på benen, förutom när hon slinter samt sover då. :D

låter dom torka och sen skakar ja täcket och då åker den mesta leran/dammet/gruset av.
jag har alltid reservtecket som han får ha om de andra bästa täcket är på tork.

tvätta täckerna gör inte ja mer en nångång per år.

Du får väl botanisera i det där hästgrejsrummet du har. Kanske något överblivet täcke att byta med? :idea:

Fast det funkar nog att sopa av dem när de är blöta också, det värsta iaf så drar du inte in riktigt allt inne heller.

Dum tomte förresten! :mad:

Nej, hittills verkar Z hålla sig på benen, förutom när hon slinter samt sover då. :D

Nog finns det täcken att byta med - meeen.. Det är bara Amigotäckena jag kan fästa hals på. Och NO WAY att jag släpper ut lilla röda grisen utan hals i lersäsong. Halstäcke är min nya bästa kooompis ;)

Nåja, bara fortsätta stå ut, och trösta mig med om att jag inte är ensam om varken grisiga hästar, grundskitiga hästar eller grundskitiga äckeltäcken. (Alla hästar jag åker förbi på vägen till jobbet går där i sina fiiina rena täcken, med manar och svansar utan lerkockor.. Det finns ingen rättvisa..)

Ja det här är öööööken. KOm till stallet igår och monstret gick inte ens att urskilja under leran. På nåt viss måste han ha lagt sig på rygg och gnuggat huvudet och öronen i leran för han var inpackad. Vi har spolspilta och någorlunda upphängningsanordningar men jag känner ändå att jag snart blir galen. Skorna åker av, öket får broddtramp (kanske lika gärna kan ta av broddarna) och allt är LEEERIGT.

I sånt här väder undrar man varför man just föll för hästsporten :p

JAg tror på ett bra skaltäcke och att inte ha innetäcket under. Och sen fram med slangen.... det är bara för monstrena att bita ihop.

*Dum-deli-dum...* Jag som har en sån där "vanlig häst... ja, fast vit"... vet precis vad du talar om.

Så fort det är under fem grader kallt, kör vi med höstövergångstäcke med regntäcke över, för då vet vi att vi kommer ha tre "monster från grå lagunen" in i stallet på kvällen.

Regntäckena hänger vi över "havrelåren" till havrebrännaren i pannrumet över natten. Sen är det morgonpasset som rakar av värsta lerkokorna på de då torra täckena. Sen är det eftermiddagspasset, som tar av de tjusiga täckena igen... och då är det de (idag var det jag) som ser ut som om de/jag kommit direkt från en gyttjebrottningsmatch, som man förlorat stort... :rofl:

När vi stod en period i privatstall vid ridskola, hade vi tillgång till dusch med varmvatten och då ställde jag damen med täckena på i duschspiltan och spolade av täcket, direkt på hästen. Sen hängde jag upp det på takkrok i sadelkammaren på tork. Det var drömmen faktiskt... :love:

KL
Ja vad gör man:eek:

Lär hästarna att inte rulla sig:devil:

Måste bero på att jag A. Ryktar dem så mkt.:D
B att jag inte släpper ut dem:D

skämt åsido.
Är medveten om att jag är lyckligt lottad.
Tvättar vintertäckena v b- oftast en gång vartannat år.:bow:

JAg tror på ett bra skaltäcke och att inte ha innetäcket under. Och sen fram med slangen.... det är bara för monstrena att bita ihop.

Hur menar du med det jag markerat i fetstil?

Spolmöjlighet har jag ju inte tyvärr, annars hade det ju varit guld, både att spola av hästben, täcken, benskydd, boots och hela kittet på en gång. (Han lär få bra träning av bootsen, de blir ju som viktboots av all lera han lyckas trycka fast på dem..)

Nu har vi iof både spolspilta och separat torkrum med fläkt. Mormor är en djäkel på att gnugga in leran i hela den runda kroppen, inte roligt häromdagen då en icke namngiven bukefalist släppte ut henne utan täcken, samma dag vi hade en smula bråttom innan ridning:mad:

Om täckena är torra på insidan så får de torka på hästen, är de blöta rakt igenom så hänger jag in dem i torkskåpet. Är de för djävliga så ställs häst med täcke i vattenspiltan och spolas av helt.

MOrmor skulle behöva hals+ huva + galoscher.

Besk rullar sig med + gnor in så många kardborrar han kan i man svans hovskägg och pannlugg:cry:

Nu har vi iof både spolspilta och separat torkrum med fläkt. Mormor är en djäkel på att gnugga in leran i hela den runda kroppen, inte roligt häromdagen då en icke namngiven bukefalist släppte ut henne utan täcken, samma dag vi hade en smula bråttom innan ridning:mad:

Om täckena är torra på insidan så får de torka på hästen, är de blöta rakt igenom så hänger jag in dem i torkskåpet. Är de för djävliga så ställs häst med täcke i vattenspiltan och spolas av helt.

MOrmor skulle behöva hals+ huva + galoscher.

Besk rullar sig med + gnor in så många kardborrar han kan i man svans hovskägg och pannlugg:cry:

Hehe, undrar vem denna Bukefalist kan vara :angel:

Barnbarnet är en rulloman, men har den goda smaken att inte lägga sig i värsta smacket (som idag). Å andra sidan har han 'kiss och bajs' som huvudkudde, så jag vet inte jag..

Man kanske skulle uppfinna en helkroppsstrumpa för häst.. hmm...

En megastark teflonspray kanske :idea:
Spraya på en tunn film på utsatta ställen (läs hela hästen inkl./exkl. täcken och skydd) och skiten bara rinner av :bump:

Givetvis giftfri och ofarlig och med möjlighet för huden att andas.

*måste dock avlägsnas med lika dyr spray i sadelläget för att sadeln ska ligga kvar vid ridning...:o*

En megastark teflonspray kanske :idea:
Spraya på en tunn film på utsatta ställen (läs hela hästen inkl./exkl. täcken och skydd) och skiten bara rinner av :bump:

Givetvis giftfri och ofarlig och med möjlighet för huden att andas.

*måste dock avlägsnas med lika dyr spray i sadelläget för att sadeln ska ligga kvar vid ridning...:o*

Jag köper en kartong direkt =)

Ehm..ja vad säger man?? Mina hästar är lika skitiga om inte värre! Vad sägs om Innehästar precis som innekatter? :devil:
Skämtosido. Man får nog ta smällen, men jag tvättar gärna ooofta också..

Ha ett par att byta med och spola med slang alt tvätta med svamp o mycket vatten och låt torka.

Det jag tycker är värst är ju att täckena blir så himla tunga av leran. Hästarna bryr sig nog inte om att de har lite smutsiga täcken på sig, men att lägga på ett täcke som väger 10 kg extra p g a lera känns ju sådär...

Och jag lovar; C är lika mycket gyttjebrottare som ditt fullblod, i allafall när han bor på jobbet. Har haft honom hemma i icke upptrampad hage nu över jul och NJUTIT av att slippa leta fram honom ur lerinpackningen varje dag... Ponnytanten, däremot, rullar sig bara i grönt gräs på sommaren, och hennes nya täcke sedan 3 månader ser fortfarande - just det- NYTT ut. Tänk vad olika de är...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka