Ni med fånghästar

_Runaway_

Trådstartare
Ni som har/har haft hästar med fång, hur var konvalescensen för den hästen? Hur lång och vad innefattade den?

Sv: Ni med fånghästar

jag tror att ponnyn stog helt i ca 6mån, boxvila de 2 första veckorna (det var under den tiden på hösten då backen var sten hårt, när snön kommit fick han gå ut i hagen) han fick väldigt lite hömen massor med halm, liiiite betfor (mest vatten) och tarmbalans. Han har varit symptom fri i 1,5 år...

Min arma ponnymärr som rök på fång efter en benoperation i sommras stod i sjukhage i två månader innan hon släpptes ut i en skogshage, då med skor med sulor fram. NU tre månader senare har hon fått flytta ut på en lösdrift med gräs och hö som mat och mår prima fina fisken och skall snart börja ridas igång. Hovbenen har roterat ca 1-2 mm men annars klarade hon sig bra.
Men vad som framkallade fången är ett mysterium iom att hon stod i sjukhage redan innan och åt enbart hö. Helt på det klara är vi inte än om det var fång eller stengalla. Trots åtskilliga besök på klinik och av veterinärer hemma kunde aldrig en klar diagnos ställas.
Framtiden får visa vad som komma skall med henne. :) Än så länge fungerar det ju bra i lösdriften.

Nu börjar min bli bra !! ( Peppar, Peppar)
Första symtomen kom i Maj-04
Sedan på Hästen-04
Rotation på båda fram

Han var på bättringsvägen redan i sommras, men blev
plötsligt blockhalt, nya undersökningar visade
att han var nästan genomrutten i hoven
och fick rensas igenom ordentligt.
Han har alltså haft besvär i ca 18 månader

Han går med specialskor, Bakvända skor med skydd för strålen
så att han ska komma upp i trakten och slipa ner fram
automatiskt !!

Vetrinären tycker att jag ska börja skritta honom, men
jag är nästan rädd att allt ska bli väre då !!

Så vi promenerar tillsammans med shettisen som är
för tjock.

Men kanske kanske att jag i helgen ska sätta mig på
honom......??
Hej från en promenerande Hambo

Senast ändrad:

Lån

Då var jag inte ensam med lång konvalescens då, alla reagerar ju något otroligt när man berättar hur länge hästen ska vila..

Usch ja !
Lååång tid, som tur är har jag ett sto
som jag har kunnat rida undertiden !

Den ena veterinären ville dömma ut honom,
men " Min" veterinär samt min nya Hovis har
trott på honom och MIG hela tiden.

Det är ju mycket upp till hästägaren vad man kan klara
av också .
Hädanefter kommer det troligtvis inte funka
med lösdrift för oss hela året runt bla.

Jag har legat ute med flera tusenkronor på
medeciner, veterinärer, hovslagare m.m.

Som tur är har jag en försäkring som har täckt
80% av allt !

Så länge han har glimten i ögat och jag orkar
så ska vi kämpa vidare :banana: :banana:

Hej från Hambo

Min häst hade fång för snart 10 v sedan. Hon stod en vecka på box och bara halm att äta, efter det fick hon gå ut i liten hage och jag vande in henne på hö igen. Efter 6v eller vad det var så smet hon ut och började få lite fångkänning så då stod hon på box i fyra dagar tills allt hade lagt sig igen, dvs ingen värme eller puls. Vet tyckte inte vi skulle sätta in finadyne om hon klarade upp det själv.
Hon är ju inte röntgad då, varken veterinären eller hovslagaren tyckte det var nödvändgt eftersom hon repat sig så pass bra, och rör sig bra.
Redan v2 började vi dock med lätt motion i skritt, promenader och körträning. Det har vi hållt på med tills nu, några gånger i veckan. Från början sa veterinären att det skulle ta 12v innan hovbenet satt fast igen. Men hon kan inte ha ont så som hon busar och far runt i hagen. :o . Tre dagar efter fånganfallet för 10v sen kom hovslagaren ut och fångverkade henne, med höga trakter och kort tå. Hon har gått oskodd hela perioden, men nästa vecka ska vi nog försöka sko henne. Hon ömmar en del på grus, fast om det beror på fången, eller bara att det är stenigt på vägen och att alla barfotahästar borde ömma det vet jag inte. Blir spännande att se vad som händer efter hon har fått skor som sagt. Efter det ska jag nog försöka komma igång med lite mer regelbunden varannandag träning. Lite lättare när man kan använda sig av grusvägarna då det mest finns sådant här omkring.

Bra tråd, och det vore intressant att följa alla hästar som haft fång under året och se hur det går för dem, och om de kommer tillbaka till sitt ursprungliga tillstånd med tävlingar m.m.

Kan ju berätta om min också. Min D-ponny fick konstiga fångsymptom i slutet av augusti/början på september. Veterinären visste inte vad det var, men vår hovslagare sa att det var fång. Vi rådgjorde med Vet. som återiegn sa att det var INTE fång. Skulle bara vara onödigt att åka in till Strömsholm. Så kom vår ordinarie hovslagare, och han sa att DET ÄR FÅNG. Han var 99% säker. Så då åkte vi till Strömsholm för röntgen. Mycket riktigt, hästen hade mellan 3 och 7 graders sänkning på hovbenet. Han fick tån avkapad och fick fem veckors strikt boxvila. Nu har han börjat få gå i sjukhage, ska göra det tio veckor. Om fem veckor ska vår hovslagare verka honom, efter instruktioner av Micke på Strömsholm. Sen efter tio v ska vi in och så får han skor, och då kan vi förhoppningsvis börja rida.

_Runaway_ skrev:
Ni som har/har haft hästar med fång, hur var konvalescensen för den hästen? Hur lång och vad innefattade den?
Lååång, fångsymptom veckan före midsommar, först boxvila 1 vecka samt Metacam under 2 veckor. Röntgen visar hovbenssänkning båda fram. Värst i höger men mest puls i vänster. Fick efter boxvilan börja vara ute i 4x4-hage några timmar per dag. Utetid samt hagstorlek utökades saaaakta fram till början av september. Fick enbart hö+halm att äta. I början av september öppnade jag upp hagen lite till. Där fanns inget att äta mer än kortkort förtorkat gräs. Och då menar jag typ 3 cm högt! Jag körde över hagen med gräsklippare med uppsamlare innan jag släppte in.

Allt verkar gå bra ända fram till torsdag förra veckan då den kvinnliga intuitionen säger mig att något är fel men jag kan inte säga vad, kollar tassarna, ingen puls, går med henne på asfalten, inget stapplig. Kollar magen, kan det vara kolik? Nej då, magen mullrar som vanligt. Avföringen luktar kanske lite mer syrligt än vanligt. Ja vad gör man? Avvaktar till fredag morgon, puls i vänster, stapplig på asfalten, f*n, f*n, f*n! Får tag på veterinär på kliniken som raskt ordinerar Metacam och boxvila och skötsel som förra gången... Pulsen var borta redan på söndagen så nu får hon vara ute 2x4 timmar i 4x16 hage med stampat jordgolv.

Första gången i midsomras kan jag förstå, det växte till grymt i hagen under de varma dagarna och sockerhalten var väl på max tack vare de kalla nätterna men nu?! Jag har inte en susning vad som kan ha framkallat fången... Vi som just skulle börja skritta istället för att promenera.. Trist...
//marti

Vad jobbigt :( Kan tillägga att min också ätit Metacam, sju veckor :crazy:
Nu har ju fångattacken lagt sig, och han är på bättringsväg. Men min magkänsla säger "inte bra". han är varm i vänster bakhov, och har varit det sen innan vi upptäckte fången.. Det oroar mig, men veterinären säger att vi tar det när han är bra från fång. Jag börjat dock bli något lättad. Hovsl. sa att han "inte har mycket hov" vänster bak. Han har ingen rejäl sula, vet ej om det har med fång att göra. Har också för mig (dåligt minne, är ju fyra tassar å hålla reda på :o ) att vb var värst drabbad av hovbenssänkning.

Det vore kul 8eller ja, KUL är kanske fel ord :cool: ingen vill väl sitta i vår situation) att följa upp era hästar och se hur det går för er :)

Kom på en till sak. Här ute på öarna är det flera hästar som fått fång i samband med det häftiga väderomslaget i slutet av augusti (var väl då?). När det börjat ta slut på gräs, sen kom regnperioden och pang så kom solen och då blommade problemen upp. jag tror att det var därför min fick fång, i samband med att han vandes in på nytt kraftfode 8det fanns ju som sagt inget gräs.. tills då.) Man blir ju lite paff, hade det varit i juni så fine, mitt fel att han släpptes för häftigt på bete. Men i september :eek: Inget man räknat med.

Sen en fråga till er om kommande somrar. hur gör ni med betet? Jag funderar på att låta min komma ut lite senare på bete, efter att andra har betat ner hagen han ska gå i. Så får han mestadels leva på hö, och knapra lite gräs för nöjes skiull.

_Runaway_ skrev:
Sen en fråga till er om kommande somrar. hur gör ni med betet?

Vi släpper inte på bete, inte ens på nedbetat sådant! Ibland får ponnyn äta gräs i några timmar, men det är ytterst sällan.

Min förhoppning är att min häst ska fungera som tävlingshäst nästa år, och något bete bli det inte tal om.

Min är inne på sitt tredje anfall denna säsong. Första anfallet i slutet av maj. Stapplig ut till hagen på morgonen och puls. Röntagdes i slutet av juni utan några som helst förändringar i hovarna. Sattes igång lite smått i mitten av juli och återigen puls och varma hovar i slutet av juli. Blev fort gaska bra och sattes återigen igång i mitten av augusti. Det tredje anfallet kom efter första frostnatten för 7 veckor sedan. Fortfarande inte bra - puls runt om varje morgon. Pulsfri vid intag från hage (han går med munkorg). Puls så fort han springer det minsta. Han har ätit både Metacam och Butta i omgångar. Rådgjorde med vet för någon vecka sedan om jag återigen borde röntga hovarna men han tyckte att det var onödigt eftersom han rör sig så pass bra (mkt duktig vet). Så ni med fånghästar - förändrar sig pulsen hos era hästar också över dygnet?

Min pålla har klarat sig hela sommaren. Jag har pullat med hagar och sakta sakta sakta invänjning på gräs och klarade sig.....till oktober. :eek: Men hon har nu fått diagnosen Cushing. :( Jag VILL att hon ska få beta på somrarna men vet inte om jag vågar nästa år. :crazy:

Hon har nu stått ca 3-4 veckor och kommer få stå helt en månad till med bara lite promenader. Men jag är orolig för hon är tydligen varm i en hov nu. Funderar på att säga till dom som har henne nu att ställa in henne i boxen igen dygnet runt tills hon ska åka hit på onsdag.

/Maria

Hur gammal är din häst? Har den några andra symptom? Konstig päls fällning/pälssättning? Dricker mkt? kissar mkt? Svettas mer än vanligt? Högre andningsfrekvens? Återkommande fånganfall kan vara Cushing. :(

/Maria

Han är 16 år. Det enda konstiga kanske är att han har fällt en hel del päls under en period för några veckor sedan. Har haft honom i 11 år och kan för mitt liv inte komma ihåg om han brukar fälla sommarpälsen inför vintern. Har följt samtliga Cushing-trådar här med intresse, men att min skulle vara drabbad har aldrig slagit mig. Min veterinär påstod efter första anfallet att det gällde få stopp på inflammationen i läderhuden på en gång så att det inte blev kroniskt, vilket han påstod var ganska vanligt bland halvblodshästar. Det jag nojjar mig över är den där pulsen som kommer och går.

Jag spekulerar med det lilla du har skrivit...
Skulle man kunna tänka sig att lamelläderhuden är så pass breddad att hästen får svårt att "läka" under de korta viloperioderna den har fått mellan anfallen?
Jag kan känna igen lite av det du skriver om förstärkt puls som kommer och går. Det var under min hästs konvalescenstid (i mitt fall 18 månader...). Han kunde få puls om det bara var varmt under dagen, eller om det var lite lerigt i hagen.
...han gick i sjukhage i tre månader (före det boxvila i 10 veckor...).
Avslutar med ytterligare en fundering... hur ser lamellranden ut? Har den blivit bredare de senaste verkningar?
Jag är av den bestämda åsikten att fång är INTE kroniskt och att med rätt hovvård och fodring kan hästarna återgå till en normal tillvaro. Jag har inte löst betes problemet än bara :D

_Runaway_ skrev:
Sen en fråga till er om kommande somrar. hur gör ni med betet?
Nix, nej, no, njet det blir inget bete utan det får bli hö året om efter det här. Fast jag har inte sagt upp arrendet av sommarbetet, det kostar så lite så det kan få stå ett år ifall...

Mitt stora problem är att min andra (stora) rasthage har växt igen fullständigt med klöver! Det har inte gått någon häst där sedan i mars i år. Någon som vet hur man kan få bort klövern? Går inte att plöja eller klippa med gräsklipparen då det är stenigt. Törs man spruta med ogräsgift?

Lilla rasthagen är numera uppdelad i tre delar. Först ca 4x16 m som är min uppsandade sjukhage, den fungerar som middagshage när jag inte kan middagsfodra manuellt. Nästa del är ca 20x20 och består av stampat jordgolv, grönt får man leta efter. Tredje delen är ca 40x40 och är f.d. gräsmatta. När FI går i sjukhagen går kompisen T i del 2. Just nu har jag öppnat mellan del 1 och 2 så att FI & T får gå tillsammans en stund innan insläpp.
//marti - som förklarat krig mot klövern!

Vad kul att du svarar. Jag har tidigare läst allt du skrivit och funnit dina inlägg väldigt sakliga och innehållsrika. Du kan mycket väl ha rätt i att han inte fått läka ut ordentligt mellan varven. Jag har dock aldrig satt igång på eget bevåg utan alltid i samråd med min veterinär. Jag litar även fullt och fast på min hovslagare, mycket duktig med en rad SM segrar, när han säger att det inte går att se något på hovarna. Han går sedan första anfallet med tåriktade ringskor med sula.
Problemet är kanske att jag gjorde som strutsen när det första anfallet kom, satte huvudet i sanden och vägrade tänka på ordet fång. Jag tänkte att det inte kan vara fång - sådan otur kan jag inte ha... Har som sagt haft honom i 11 år och genomlidit två frakturer och en bencysta, som höll på att kosta honom livet. Så behandlingen efter första anfallet kom inte igång på en gång.
Har funderat på att kontakt Wattle på SLU för att höra om han har någon idé på alternativ behandling och framför allt detta med pulsen som kommer och går.
Foderstatet består av 8 kg ganska grovt hö (smrb 30) och en halv liter havre för att blanda mineraler och Cortaflex i. Han är av den mycket lättfödda typen.
Har funderat att låta honom gå barfota en skoperiod för att se om det kanske hjälper. Några synpunter på detta?

Liknande trådar

Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
306
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
924
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar