Ni med fång hästar

B

BrokenSilence

bara undrar, släpper ni era hästar på bete på sommaren? eller hur gör ni? någon som har testat "green-guard"? för/nackdelar?

Hoppas jag la det här i rätt forum nu :crazy: hoppas annars att någon moderator kan flytta det här till ett mer passande forum

Sv: Ni med fång hästar

BrokenSilence skrev:
bara undrar, släpper ni era hästar på bete på sommaren? eller hur gör ni? någon som har testat "green-guard"? för/nackdelar?

Hoppas jag la det här i rätt forum nu :crazy: hoppas annars att någon moderator kan flytta det här till ett mer passande forum
Det ÄR ett lotteri att släppa en häst som haft fång på bete. Men faktum är att jag hittills HAR gjort det med de fånghästar jag haft.
Just nu har jag ett shetlandssto som haft fång (en gång, för några år sedan) och hon har alltid gått på bete, både före och efter sjukdomen. Hon blev sjuk det år hon inte var dräktig, så vårt beslut angående henne är att hon ska betäckas varje år, för att förhoppningsvis hålla fången borta - man vet inte varför men dräktighet verkar hålla dem friskare.
Jag har också ett halvblod som hade fång i somras :crazy: (inte riktigt den man förväntar sig fång på när man i lvrigt har gården full av shettisar). Hon är också dräktig nu och jag skulle nog inte drömma om att inte låta henne gå på bete...

har du magert bete till dom då? eller har du ett "normalt" bete.

BrokenSilence skrev:
har du magert bete till dom då? eller har du ett "normalt" bete.
Normalt... Snarare åt det kraftigare hållet, om man tittar på hur de brukar se ut... :o :p

du har ingen erfarenhet av en sk green-guard?

Min shettis har iofs aldrig haft fång (peppar, peppar...) men för att förebygga låter jag henne sakta vänja sig vid gröngräset. Släpper ett par timmar om dagen tidigt på våren medans det gamla torra gräset finns kvar och sedan ökar jag på tiden varefter. Mina pållar går bara i gräshagen (kraftigt bete) på dagen för att de inte ska bli "rullande tunnor". På natten får de gå i en hage där det inte växer så mycket grönt gräs.
//marti

Vi har två fång hästar hemma.. ett russ o en new forest..
De får gå på lite gräs på sommaren.. MEN vi gör så här..
Liten hage... o sen har vi plaststolpar som vi flyttar några ytterst få cm.. allt för att förhindra fång.. båda har "bara" haft det en gång.. men det räcker..
Så vi är väldigt försiktiga med gräs.. skulle ALDRIG släppa dem på stor hage direkt.. New Foresten VRÄKER i sig mat.. så det hade vart livsfarligt.

Hej! min granne använder greenguard till deras shettis med gott resultat. hon bryr sig inte om att den är där utan nafsar ivrigt vidare på de få grässtrån som slipper emellan.
Jag har själv tänkt prova den på min shettis i sommar för
att förebygga fetma och fång.
(enda nackdelen var att när hästen gick vid en väg så hade nån ringt djurskyddsmyndigheten och sagt att de sett en vanvårdad häst som inte kunde äta, eller folk som stannar och förfasar sig över ett "sånt taskigt sätt mot hästen". tvärtom, det är ju för hästens bästa, man kan ju inte stänga in den i stallet hela
sommaren.

Har en fång-shettis och hon hatar att ha "påse på mulen" har prövat GG och ett annat märke men hur det än går så är den veck på minst 1 timme.
Hon får istället gå i en egen jord hage med lite ogräs och får lite hö och så får hon vara i stora beteshagen mitt på dagen några timmar.De äter ju mera natttid än i stek het sol!

Min fånghäst går på grus året om :(

Testade en sommar, mycket mycket försiktigt att låta henne få beta i en avbetad hage. Men det funkade inte trots lång tillvänjning. Så jag törs inte chansa mer, tyvärr..

Min går på bete, dock inte dygnet runt. Hon och kompisen står i vinterhagen på nätterna och får en liten tuss hö och kraftfoder. Kraftfoder får hon för att betet inte är så bra och för att hon tränas hela sommaren. Ingen semester alls utan jag följer slaviskt det vanliga varannandagsschemat. Sen är jag året runt försiktig med ev foderbyten och löjligt långsam med att betesvänja.

Jag tror på att vara försiktig med foderbyte/betesvänjning, begränsa betestiden per dygn och framförallt på att hålla igång hästen. Sen jag börjat med detta arrangemang så är hon lika slimmad på sommaren som annars under året, och detta är alltså en matglad fjordkorsning. Kanske ska tillägga att hon "bara" haft fång en gång.

har börjat betesvänja min pålla nu.
förra veckan gick jag och betade med henne ca 30 min om dagen.
igår släppte jag henne i en hage med mestadels gult gräs.. hade uppsikt på henne hela tiden och det var ca 2 timmar spring och 30 min gräsätande.

i slutet av veckan hade jag tänkt låta henne beta i närmare en timme.

tycker ni att jag vänjer henne för fort?
någon som vet något mer jag bör tänka på?

otroligt tacksam för svar

Hej!
GG ska jag nog inte försöka sätt på pållen, har skulle inte acceptera detta, det vet jag säkert!
Men det kan säkert fungera på vissa hästar, dock ej utbrytarkungar som min och då är jag bara orolig helatiden att han krånglat sig ur och betat hela dagen jag varit på jobbet...
Än så länge har jag inte gjort några insatser, har märkt efter flera sommrar med denna häst att det är först i maj och det regnar och sen kommer solen som det blir fång på honom.
Så from cirka maj till cirka augusti går han i liten liten gräshage så han hinner beta av, eller i stor grus, han trivs bäst i lilla! Inne på natten offcourse.
Detta brukar funka på min, men det är ju individuellt. SEn gäller det att läsa av sin häst, jag har haft honom i 12 år och han har haft fångproblem i ca 8 år så ser nästan i ögonen på honom när han har minsta tendens till att få fång.
Lycka till! /gismo

En av mina hästar hade fång för första gången förra året, men jag släppte den på bete igen ganska så fort, egentligen direkt när hovarna kändes bra igen, och det syntes ingenting mer på hovarna på resten av sommaren. jag hoppas att det var en engångsföreteelse så i år kör jag på som vanligt. Går det så går det, och gör det inte? så ja...då har jag försökt iallafall men får vidta andra åtgärder.

Min fångponny fick gå på skogsbete normalt. Men någon sommar då jag höll igång extra mycket fick hon gå på mer normalt bete.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
600
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej, Min ena häst är för överviktig för att släppa på bete vind för våg i sommar utan han kommer bredvid övriga och så ska han få...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka