Ni med Equipe!

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Har precis köpt en Equipe sadel med tillhörande enkla stigläder. Jag tycker att spännet skaver på benen, någon mer som upplevt det? Det verkar inte ingå något skydd för spännet som det brukar finnas på liknande stigläder, någon som löst det på något bra sätt ändå?

/Julia

Sv: Ni med Equipe!

Jag har enkelkåpad Equipe, dock inte tillhörande läder. Har Wintecs T-spännen :)
Upplever inte att de skaver, men jag har även ganska långa ben (och lite långa läder :angel:)

Jag har också en enkelkåpad Equipe och jag har mina stigläder (Wintec) innanför kåpan :confused: Har dom inte gjort hål i kåpan under stigläderkrampan på din?

Nej, kåpan är i dubbelt läder, men ihopsydd på sidorna :) Även sadelgjordstropparna ligger där emellan. Ska se om jag hittar någon bra bild på hur det ser ut...

Aha, jo, då fattar jag. Men blir det inte väldigt lite spelrum för skänkeln? Eller? Äh, nej, jag är nog ute och cyklar :D

Det beror på hur mycket du vill flaxa med benen :angel: Nä, skojar bara :)
Jag känner mig inte speciellt låst med lädren på insidan, men det kan säkert vara individuellt.

Jag fattar inte alls hur du menar?
Har du verkligen en enkelkåpad? Jag kikade lite på min och förstod inte alls hur jag skulle kunna stoppa in stiglädren någon annanstans än på utsidan... :confused:

Vill gärna se bild!

//Julia

Jag har enkelkåpa på min Equipe också, men om du tittar nertill där stropparna kommer ut ser du att den är i dubbelt läder, öppen nertill och hopsydd på sidorna.
Det går att trä in stiglädret i nederkanten av kåpan och pilla ut det upptill, strax under stigläderkrampan. Men det kan ju vara så att dom inte gjort hål i dina kåpor och då går det inte.
Jag ska försöka komma ihåg att ta några kort på hur det ser ut imorgon :)

På min älskvärda Equipe hamnar ju spänner under skinnfliken som täcker haken stiglädret sitter i, har inga problem alls. Fattar nog inte vad du menar :<

Har en equipe Emporio island och har en liten tunnel att trä dem i. Man blir lite låst med skänkeln men vänjer sig.

Så, nu har jag fotat lite :) Ber om ursäkt för skitig sadel, mörk sadelkammare och halvtaskig mobilkamera...

På min älskvärda Equipe hamnar ju spänner under skinnfliken som täcker haken stiglädret sitter i, har inga problem alls. Fattar nog inte vad du menar :<

Fast Freyja_bus menade enkla läder, då hamnar ju spännet nere vid stigbygeln och inte uppe under den lilla kåpan.
Sen vet jag iofs inte om det alltid hjälper att ha dom innanför kåpan... Jag har mina där och märker inte av något skav av spännena iaf.

Tack för foton och förklaring!

Jag har nu undersökt min sadel lite extra noga, och visst finns det en "tunnel" att trä in stiglädren i (där sadelgjordsstropparna kommer ut), men det finns inget hål som på din sadel vid stigläderkrampan, bara ett litet hål fram i riktning mot framvalvet, och då kommer ju stigbygeln helt galet. Undra varför det inte är likadant som på din sadel?

Jag får blåmärken på mina stackars ben av stiglädren i dagsläget, inte så kul! Har rätt korta ben och spännet kommer högt upp, sjukt irriterande att det inte finns ett litet läderskydd att trä över själva spännet som det brukar finnas på liknande läder.

//julia

Nu när jag tänker efter lite så fick jag faktiskt svara på en massa frågor om hur jag ville ha sadeln... Bla om jag ville ha fäste eller hål för "stigläderflärpen" som blir "över" på vanliga läder och om jag ville ha hål uppe vid krampan. Tror man kunde välja till fästen för sadelväskor också...
Valde ringar fram, men inte bak, hålet vid krampan men inga fästen för "flärpen".
Fick inte du bestämma någonting...? :s

Tack för foton och förklaring!

Jag har nu undersökt min sadel lite extra noga, och visst finns det en "tunnel" att trä in stiglädren i (där sadelgjordsstropparna kommer ut), men det finns inget hål som på din sadel vid stigläderkrampan, bara ett litet hål fram i riktning mot framvalvet, och då kommer ju stigbygeln helt galet. Undra varför det inte är likadant som på din sadel?

Jag får blåmärken på mina stackars ben av stiglädren i dagsläget, inte så kul! Har rätt korta ben och spännet kommer högt upp, sjukt irriterande att det inte finns ett litet läderskydd att trä över själva spännet som det brukar finnas på liknande läder.

//julia

Har du equipes stigläder?

Jag provade ut en equipe till min häst, som tyvärr gled fram så nu har jag childeric istället. Men i alla fall till mina equipe läder följde det med ett skydd som ska sitta över spännet så att det inte skaver. En ca 8cm lång läder tunnel som man satte över.

Följde det inte med det till dina?

Kontakta en återförsäljare till equipe så kanske du kan få köpa ett par löst.

OT; men hur lång tid tog det för dig att få hem din sadel från du beställde den?
Väntar o väntar.....9 veckor nu.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 449
Senast: ildiko
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar