W
Wishful
Nu känns allt sådär hopplöst igen, har varit 2 väldigt skakiga och jobbiga dagar nu. Min kille var så gott som symptomfri av någon diffus orsak under hösten, sedan blev han halt och var ledig 2 månader, sedan vid årsskiftet började han ridas igen och skakandet var tibax... Men det har för det mesta varit helt kontrollerbart och ok att leva med, men igår och idag skakade han massor. =
Han skakar mest när han e kall, alltså i början av ridningen.
Det är främst mulen som är problemet; den kliar. han kliar den på marken, mot träd, mot andra hästar, stannar o vänder sig om och kliar mot mitt ben. medan han går rör han den i princip hela tiden från sida till sida, brukar säga att han "mular". I hagen är han (tack gud) normal o nöjd o skakfri.
Han vill inte gå framåt, står hellre stilla, gärna med sänkt huvud.
Jag vet fan varifrån i kroppen det kommer ifrån, frambenen/ ryggen/ nacken/ hjärnan... Har provat:
Antihistamin
Homeopati
Inge melass i fodret
Flyveil/ mulnät på mulen
Ögon sol mask
Cartrophen
och säkert massa annat som jag inte kommer på nu.
Frågan är nu, vad allt har ni andra testat? Har något hjälpt? Jag tänker nu som nästa försöka få utskrivet en kur smärtstillande och ge en par veckor, och ifall det hjälper är det ju ganska tydligt att det är smärta någonstans som leder till att mulen kliar. Men sen, undersöka hela hästen?? Svindyrt, för att inte tala om svårt.. E så deprimerad just nu. Dressyr med denna häst är tredubbelt så knepigt som med en "normal" häst... HJälp!!!
Han skakar mest när han e kall, alltså i början av ridningen.
Det är främst mulen som är problemet; den kliar. han kliar den på marken, mot träd, mot andra hästar, stannar o vänder sig om och kliar mot mitt ben. medan han går rör han den i princip hela tiden från sida till sida, brukar säga att han "mular". I hagen är han (tack gud) normal o nöjd o skakfri.
Han vill inte gå framåt, står hellre stilla, gärna med sänkt huvud.
Jag vet fan varifrån i kroppen det kommer ifrån, frambenen/ ryggen/ nacken/ hjärnan... Har provat:
Antihistamin
Homeopati
Inge melass i fodret
Flyveil/ mulnät på mulen
Ögon sol mask
Cartrophen
och säkert massa annat som jag inte kommer på nu.
Frågan är nu, vad allt har ni andra testat? Har något hjälpt? Jag tänker nu som nästa försöka få utskrivet en kur smärtstillande och ge en par veckor, och ifall det hjälper är det ju ganska tydligt att det är smärta någonstans som leder till att mulen kliar. Men sen, undersöka hela hästen?? Svindyrt, för att inte tala om svårt.. E så deprimerad just nu. Dressyr med denna häst är tredubbelt så knepigt som med en "normal" häst... HJälp!!!