Ni med artros-hästar

L

linneaforss

Mitt russ blev för ett tag sedan efter mycket om och men diagnostiserad med artros i sitt ena bakknä.
Det är av den kraftigare sorten vilket innebär att han inte längre kan köras eller ridas utan han har helt enkelt fått bli sjukpensionär på heltid.

Jag har blivit införstådd med allt vad artros innebär och jag vet att det inte går att bota men skulle gärna vilja höra lite historier från er andra som har hästar med artros.
Och kanske utbyta lite tips hur ni gör för att lindra symptomen.

Sv: Ni med artros-hästar

Jag fick diagnosen på mitt halvblod i början av november 2008. Han var då 8 år.
Han hade fått svår artros i båda bakknäna och skulle inte fungera som varken ridhäst, körhäst eller sällskapshäst. Han blev utdömd efter tre behandlingar, han gick från 1 grad halt i båda bak till 3 grad på höger och 2 grad på vänster.
Fick ta bort honom i april 2009.

Kan dock inte ge något bra tips gällande hästar och artros.

Dock jag säga att värme är bra, röra sig så man inte blir kall eller för stel mm. Detta är då på människor, då jag har artros mellan 3 kotor i nacken efter en ridolycka 2006. Jag har i stort sett konstant smärta och det finns ingen bra hjälp att få.

Sv: Ni med artros-hästar

Min häst har också nyligen blivit diagnosticerad med artros och på honom sitter det i SI-leden. Prognosen för hur han kommer kunna användas i framtiden är ganska osäker i nuläget så fram tills slutet av november får han bara jobbas korta pass från marken. Om det funkar så kanske han kan hålla för lättare ridning men det får vi se.

Han blir just nu behandlad med Cartrophen och får en dos i veckan under 4 veckor. Detta läkemedel är till för just artros och har tidigare använts mycket på hund. Det har en antiinflammatorisk verkan, ska ha positiv inverkan på ledbrosket och är smärtstillande. Dock är den vansinningt dyr :crazy:.
Enligt rekommendation från veterinär behandlas han dessutom regelbundet med massage och laser för att hålla ryggmusklerna mjuka och han måste hållas täckad så mycket som möjligt så att han inte blir kall/spänd.

Nu är det så klart stor skillnad i behandling osv beroende på vart artrosen sitter så din häst som har skadan i knäet har helt säkert andra behov än min.
Jag önskar iallafall dig och din häst allt gott. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 855
Senast: Lavinia
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Rosett
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 644
Senast: Whoever
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 573
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix