Ni med araber!

jassica

Trådstartare
igår fick jag hem en arab, och jag har aldrig haft en sådan förut, så jag tänkte att ni som har araber och erfarenhet kanske kan dela med er av lite tips. Berätta gärna också hurdana era araber är.

Sv: Ni med araber!

igår fick jag hem en arab, och jag har aldrig haft en sådan förut, så jag tänkte att ni som har araber och erfarenhet kanske kan dela med er av lite tips. Berätta gärna också hurdana era araber är.

Jag har jobbat med araber och har ägt 2 st. Jag har en arab nu.
Det är jättesvårt att beskriva hur en arab är eftersom alla är helt olika individer.
Men en sak. Har man fångat arabens hjärta,så sviker den aldrig dig.

Många tycker ju att araben är nerviga och stirriga, Det är personer som själva är så. För det kan araben känna av väldigt väl. (som de flesta fullblod)

Men om man som ägare/skötare hanterar den lugnt så blir den oftast lugn.

Araben har ju använts som inkorsare i de flesta raser eftersom den är ädel,uthållig och klok :)

Du kanske inte blev så mycket klokare av detta, men såhär upplever jag det:p

jag tycker föregående talare har skrivit bra!

araben är en i grunden lugn, klok, lojal häst!

men den är oxå känslig, då menar jag inte för nya saker eller liknande, utan för dess ledares sinnesstämning, är ledaren en bra ledare så är hästen lugn och går igenom både eld och vatten för den, är den det inte så blir araben lätt stressad, och så blir männskan stressad och så är den onda cirkeln igång.

det man oxå får tänka på är att araben är generellt smartare än andra hästar, och precis som med hundar så behöver de då oxå mer stimulans.

mina hästar är otroligt lugna, framförallt min 3 åring, hon har i princip aldrig blivit rädd för nåt, och har hon det så har jag bara talat om att det inte är farligt så har hon funnit sig i det.

jag har 2,5 araber (den ena är dräktig :D) och jag kommer aldrig att köpa nåt annat än araber! tycker andra hästar är så tråkiga och fattar så jäkla trögt samt är rätt så nervösa, bara galopperar iväg för minsta sak, blir mina araber rädda så hoppar de till, tittar lite och så går man vidare, finns ingen anledning att springa iväg nånstans liksom :cool:

Jag har en ganska negativ inställning till araber. Egentligen inte så mycket p g a min egen kontakt med dem utan för vad jag ser hos andra.

(obs, ta inte för allvarligt ;) )
Araber bajsar minst en gång per ridpass, gärna mitt på vägen så man är tvungen att hoppa av och sparka undan.
Araber är mörkrädda.
Araber blir rädda för sig själva.
Araber förstår inte att det är dumt att rejsa när det är halt.
Araber slänger med huvudet.
Araber svänger så fort att man tappar balansen.
Araber får skav av all utrustning.
Araber är enmanshästar.
Vissa människor är arabhästmänniskor och för dem är en arabhäst perfekt. För andra människor fungerar det inte alls.

haha :rofl: min förra ridlärare sa att jag absolut INTE skulle köpa någon häst me minsta gnutta arab i sig , jag har då uppfatta att araber är lite mer nerviga men som nån skrev här uppe, det beror ju på ägaren och hästen som individ och blablabla.. , tkr jag iaf :D

Ett tips är att när du ska desensibilisera en arabhäst så dela upp i flera små moment och upprepa många gånger. De arabhästmänniskor jag pratat med håller med mig. En arab lär sig inte att något är ofarligt när man utsätter den för något "farligt" utan i stället befästs rädslan.
T ex brukar jag ta en hopvikt pressenning och lägga på hästens rygg och hålla kvar tills hästen är avslappnad, lös i boxen eller i grimskaft i paddock. Det är ingen bra idé att göra så med en arab. Har du hästens förtroende går det bra men hästen blir rädd för saken när människan den har förtroende för inte är med.

Jag har ett arabsto sen två och ett halvt år tillbaka nu, och hon är väldigt känslig, lätt uttråkad, samarbetsvillig och tycker det mesta som är nytt eller låter är läskigt :p
Men håller man sig bara lugn och har lite tålamod blir hon modig. Hon är otroligt känslig för vikthjälper i ridningen, på både gott och ont, och speciellt i pressade situationer där hon inte är trygg. Skyggar hon och man tippar vikten det minsta bakåt skjuter hon framåt, och tippar man det minsta framåt blir det tvärnit :D

Vad jag upptäckt är att man måste ha stor fantasi med henne, annars blir hon uttråkad. Samtidigt måste man ha ett STORT tålamod och låta henne få den tid hon behöver. Är man bara lekfull och inte kräver för mycket är hon hur go och glá som helst! och verkligen en häst att ha roligt med!
Och det tror jag stämmer in på många araber :laugh:

Jag har en ganska negativ inställning till araber. Egentligen inte så mycket p g a min egen kontakt med dem utan för vad jag ser hos andra.

Araber bajsar minst en gång per ridpass, gärna mitt på vägen så man är tvungen att hoppa av och sparka undan.
Araber är mörkrädda.
Araber blir rädda för sig själva.
Araber förstår inte att det är dumt att rejsa när det är halt.
Araber slänger med huvudet.
Araber svänger så fort att man tappar balansen.
Araber får skav av all utrustning.
Araber är enmanshästar.
Vissa människor är arabhästmänniskor och för dem är en arabhäst perfekt. För andra människor fungerar det inte alls.

Kan inte låta bli att skratta!:rofl:
Kanske inte var vad TS ville höra när h*n precis fått hem en arab. Fördommar trodde jag att inte att människor i dagens upplysta samhälle fortfarande hade, men tydligen...
Har en arab och inget av det du har räknat upp stämmer på honom. Skulle aldrig köpa någon annan häst än arab! De är helt underbara!!!

Araber bajsar minst en gång per ridpass, gärna mitt på vägen så man är tvungen att hoppa av och sparka undan. Det gör aldrig vår arab
Araber är mörkrädda. stämmer inte heller, däremot känsligare för att komma in i ett ljust stall, behöver stanna för att vänja ögonen.
Araber blir rädda för sig själva. Inte mer än andra hästar
Araber förstår inte att det är dumt att rejsa när det är halt. Vilka hästar förstår det?
Araber slänger med huvudet. De måste ju visa hur vackra de är och hur underbart livet är:love:
Araber svänger så fort att man tappar balansen. Dålig balans på ryttaren eller dåligt riden häst, inget typiskt arab
Araber får skav av all utrustning. Det har jag heller aldrig märkt, men min fjording:crazy:
Araber är enmanshästar. Nja eller så är det så att man måste känna en arab för att förstå en arab

Jag är ingen arab hästmänniska, det är min dotters häst, men han är en sådan underbar personlighet, vilket alla araber jag har träffat är.
Vissa hästar har inte det där lilla extra.

Till Ts

Araber kräver att du lär känna den, visst fungerar det att sätta upp vem som helst om personen är nybörjare, de går som små lamm.
Men med en duktigare ryttare kan de bli problem om du inte lägger tiden på att verkligen lära känna hästen.

Du kan inte kräva saker av en arab utan att ge tillbaka.
Om du lär känna din arab så kommer den gå genom eld och vatten för dej.

Araber bajsar minst en gång per ridpass, gärna mitt på vägen så man är tvungen att hoppa av och sparka undan. gör dom? det har jag aldrig märkt
Araber är mörkrädda.nej, men araber kan däremot vara MARKskygga. Det har de från öknen där sand-dynerna kunde ge vika
Araber blir rädda för sig själva.:rofl:
Araber förstår inte att det är dumt att rejsa när det är halt.jasså? Min blir jätteförsiktig när det blir halt
Araber slänger med huvudet.mitt vbl slänger med huvudet, men inte araben
Araber svänger så fort att man tappar balansen.beror väl på hur den är inriden, rider man med vikthjälper så gör väl alla hästar så?
Araber får skav av all utrustning.det kan stämma, men då får man byta utrustning
Araber är enmanshästar.ja,många. men inte alla
sista stycket håller jag med.

Dom vi har haft har varit väldigt lätthanterliga, den ena var snäll men feg och den andra var av den tuffare modellen men väldigt trevlig.

Dock fick båda skav lätt. När jag blir gammal ska jag skaffa mig araber igen:) Mkt fina hästar!

Måste bara skriva...

När jag stod inhyrd i ett stall med fler hästar av olika raser, så fick jag alltid höra vilken lugn häst jag hade:)
jag red ibland ihop med en tjej med ett halvblod som var lättskrämd av fåglar,vattenpölar,broar och annat.
Jag och min arab fick alltid gå först för att visa att det var ok;)

Men, bara för att just DET halvbodet var så (plus att hon var en bitch) så dömer jag inte andra halvblod för det.

Jag gillar verkligen inte fördommar...
fördommar= Okunskap

Grattis till en underbar hästras !:love: Vi har två stycken, Premessa som är 6 år och Pomperipossa som är 4. Båda är gudomligt snälla att hantera från marken, likaså är båda enormt känsliga för sina mattars sinnesstämningar. Ridmässigt är dom dock så olika som två hästar kan bli. Premessa har ingen broms, är envis som synden men klarar du av att rida henne är hon en vinnare i vilken diciplin du än må välja. Pompa är lugnare och mycket stabil för sin ålder. Båda vill dock göra rätt och försöker så gått de kan :idea::bow::banana:
Araber är generellt ofta lättfödda och tåliga så sänder dig
många lyckönskningar:banana:

Har ett arabsto på femton år. Hon är världens underbaraste!
I vissa lägen kan hon verka nervig och verka rädd men jag uppfattar mer som att hon showar upp sig lite. Hon är lite dramaqueen om man säger så. :laugh: "Titta på mig"
Men hon gör aldrig några drastiska saker. Aldrig att hon skulle skena i skogen m.m
Som tidigare inlägg; araber är mkt intelligenta hästar och vet nog preciiis hur dom kan snirkla till sig ledarskapen.
Min testar gärna, och gärna med nya människor. Hon liksom lurar folk med sin sk "nervighet". :)

En otroligt känslig dam som går att rida utan någon som helst utrustning. Och det är just det jag älskar med araber!

Och som tidigare inlägg så beror det nog mkt på hur personen som har araben är som avgör lite hur hästen är.

Fördomar finns mot alla sorters hästar. Jag har dålig erfarenhet av halvblod, då jag anser att där säger det mer PANG sen var det fullt sken och jag fattar ingenting. Däremot är araberna mer uppmärksamma hela tiden och reagerar inte så starkt men uppfattas säkert som tittiga och nervösa.
Men smaken är som baken! Och tur är väl det. Alla människor skulle inte klara av en arab. ;)

Men jag älskar min arab!
Lycka till med din!!

Mvh Ann

Har en liten undebar arab herre:love:
Säger som många andra här, att mycket beror på individen men de flesta araber är känsliga men litar den på dig gör den allt för dig!:banana:
Min herre fångar allas hjärtan genom att vara otroligt lätthanterad och glad, även de som egentligen inte tycker om araber tycker om honom. han är dessutom en underbar allround häst som kan allt, dressyr, hoppning o fälltävlan. Älskar att hoppa:love:
kommer nog alltid att hålla mig till araber:D

Dom vi har haft har varit väldigt lätthanterliga, den ena var snäll men feg och den andra var av den tuffare modellen men väldigt trevlig.

Dock fick båda skav lätt. När jag blir gammal ska jag skaffa mig araber igen:) Mkt fina hästar!

Har haft fem st araber. Ingen av dem har varit känsliga för skav. Alla har varit så olika som natt och dag. Men känslighet för ryttarens sinnesstämning och vikthjälper har de alla haft.

Hälsning Maja

Araben är en häst som alla andra, det vill säga de är individer. Varför ska araben alltid särskiljas?

Jag har erfarenhet av araber, och bara bra sådana, har en 28årigt sto som är snällt, intelligent och varken fegt, får skav osv osv allt annat skit som folk gärna spyr ur sig...

Folk som inte förstår sig på kloka djur har kanske svårt för araben;)

Lycka till med din häst, men kom ihåg att araber inte är aliens som vissa vill få det att verka som...det är världens äldsta hästras och enligt mig världens vackraste och smartaste:)

I rest my case...

By the way, att lägga en presenning över en häst tycker jag aldrig är en bra idé, vet inte många halvblod som skulle "klara av" det heller. Vad vill du uppnå med det:grin:

oj, vad många som svarat, har helt glömt bort tråden!

Jag fick min herre i lördags Roque heter han, och det går super! Han anpassa sig snabbt, och vi har varit ute på två ridturer, kolugn.

Har också hört att araber är nerviga mm, men han är supergo och lugn. Han är 17år, det tycker jag är en bra ålder, främst så har jag ju aldrig haft arab innan, och sen har han ju några år på nacken, det känns tryggt.

Meningen var att jag skulle ha honom på foder, men så ringde hans ägare igår, och sa att hon var så nöjd med att han var så harmonisk när hon var här och hälsade på, och hade anpassat sig så bra på kort tid, så jag ska få köpa honom:bump:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
442
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Carl Hedin delar med sig av hur positiv förstärkning med röst och belöning kan skapa en tryggare och starkare relation till hästen. Han...
Svar
0
· Visningar
50
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 074
Senast: Freazer
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 810
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka