Ni med äldre hästar - vad ger ni sommartid?

old

Trådstartare
Jag har en valack på 22 år, pigg och kry, men motioneras inte så mycket längre på grund av att hans ben och rygg inte är de absolut bästa längre. Han har varit tävlingshäst tidigare i 12år så han har fått en del slitningar tyvärr. Han går dock att använda lite lätt ännu, så någon gång varje vecka så är det lite uteritter/promenader i skritt och trav så att han ändå ska få komma ut och röra på sig, men annars lever han ett pensionärsliv här hemma som sällskapshäst och "myshäst" :love:
Förra sommaren då han gick på bete så märkte man dock att han "föll ur" och blev lite tunn över ryggen och baken, och kroppen blev liksom lite "hängig", han började se extremt gammal ut helt enkelt. Över vintern har han varit jättefint i skick. Jaa, jag vet, det låter knäppt att han faller ur på sommaren, då han får härligt gräs att äta, och är fin vintertid, då de bara äter hö :confused:
Men nu är sommaren här igen, och här hos oss så har hästarna varit "på bete" i snart en månad redan (ute på dagarna och inne på nätterna) Inne får han hö och jag lägger också ut hö i hagen, men eftersom det finns gräs så äter ingen av dem höet, och jag märker redan att han börjar falla ur igen :(
Så nu undrar jag vad jag ska kunna ge till honom under sommaren så att han inte faller ur som han gjorde i fjol. Jag tror det är protein-nivån som blir för låg till honom, för han blir väldigt bukig men på övriga ställen blir han smal. Under vintern så är han väldigt "rund" och fin över hela kroppen. Vad ger ni till era hästar på sommaren? Hur räknar ni egentligen ut foderstater då de äter gräs? Under vintern så har han bland annat fått soja, för att han ska få ordenligt med protein, kan jag fortsätta att ge honom av soja under sommaren också, eller tycker ni att jag ska byta ut det mot något annat? Tänker bara lite på eventuella proteinknutor och liknande som kan dyka upp.
Help me! Hur gör ni andra?

Sv: Ni med äldre hästar - vad ger ni sommartid?

Vår svårfödde äldre fick samma foder under sommaren som på vintern. Dock åt han mindre grovfoder under sommaren (fri tillgång inne), men kraftfodergivan var densamma (Hippo Alfa, supergott och med hög proteinhalt). Hade vi dragit ner så hade han sett ut som ett spjälstaket.

Intag på natten var givet för oss, det hade aldrig gått att hålla honom i hull annars.

Min gamling klarar sig bara på bete om det är kraftigt. Nu på våren när de börjar rata hösilaget i hagen och bara äter gräs blir hon tunn om hon går ute för länge på dagarna, så för tillfället står hon inne längre mot vad hon gör under vinterhalvåret bara för att hon ska hinna få i sig tillräckligt med mat. När gräset vuxit till sig mer håller hon sig fin på det ett tag, och på senare delen av sommaren stödfodrar jag med Hippo Alfa. Det skulle jag hellre ge än bara soja, då får du ju i honom lite extra energi också. Det behöver inte vara proteinbrist din häst har, utan han kanske bara inte får i sig tillräckligt med mat? Gräs har så låg TS-halt så de måste äta väldigt mycket.

Jämfört med mina andra som är extremt lättfödda så är hon mer svårfödd, men hon är inte extrem på något sätt. Om din häst inte klarar att hålla hullet på bete så får du nog fundera på att låta honom sova inne på nätterna.

Jag gav min Krafft Muskel ett år när han gick i en bantarhage med en annan häst som var mycket högre i rang så min fick nog inte lugn och ro att äta. Han blev väldigt fin av det. Slimmad med bra muskler.

Jag kommer fortsätta ge min 24-åring H&D sixteen plus mix, och eventuellt även Krafft Muskel som han ätit hela vintern, under hela betesperioden.
Han tappade hull i slutet av betesperioden förra året och då gav jag inget extra kraftfoder så i år vågar jag inte låta bli. Dessutom så kommer han att gå hela sommaren, förra året vilade han i stort sett hela sommaren.

I princip får min gammelman (kblstravare, 31 år, svårfödd hagpensionär) samma foder året runt. På sommaren mindre hö än höst-vinter-vår.
Äter nu förutom fritt hö - lusernpellets, edel avel, havre, kornkross, vetekli, foderjäst, mineraler + "pulver". Lite gräs i vinterhagen nu:d

Han står inne på nätterna hela sommaren då han inte går att ha ute på natten. Han får inte enbart soja utan också pellets (kommer inte på vad de heter just nu, stress som gör att min hjärna stänger av idag... ) vetekli, linfrökross, mineraler och lite havre. Lucern har jag försökt att ge i alla olika former, men det total-ratar han och vägrar att äta.

Ok, tyckte det lät som att han gick ute dygnet runt. Men försök ge samma foder på sommaren då som du ger resten av året om han håller sig fin på det. Prova gärna Hippo Alfa om du inte gjort det tidigare (med tanke på att du skrev att du försökt ge honom lucern), de flesta hästar verkar tycka att det är väldigt smakligt :) Salsa har även gräspellets med liknande värden som lucern, kanske kan vara värt att testa?

Min 22 åring är också inne på nätterna på sommaren.
Han får så mycket hö han vill ha, men på sommaren äter han bara 2-3 kg på natten.
Jag ger min Krafft Sensitiv, 2 kg under vinterhalvåret, han kommer nog får det nu under sommaren också. Jag provar mig fram ocm jag kan minska litegrann.

Min 21-åring går dygnet runt ute på betet.
Utöver gräset stödfodrar jag med kraft hela sommaren, det som jag kan anta fattas.
Jag jämför med hur analysen ser ut på närliggande/liknande marker där grovfodret tas ifrån och uppskattar på ett ungefär vad han kan stoppa i sig på egen hand.

Lucern bla får han i sin hink och ev mineraler/tillskott samt lite gotti gott för att han är kräsen.

Blir betet fattigt stödfodras hästarna i hagen med fri tillgång på grovfoder.

Senast ändrad:

20-åringen klarar sig bra på bara bete och är jättefin medan 23-åringen är svårfödd och brukar få lusern efter midsommar nån gång.
Sen får de förstås även betesmineraler.

Min gammelman tycker att Hippo Alfa är jätteäckligt, blött som torr...;)

Så är det ju alltid, allt gillas inte av alla. Men jag vet många kräsna hästar som ätit det med god aptit, därför jag skrev att det kunde vara värt att testa om TS inte redan gjort det.

Vi har märkt stor skillnad sedan vi började fodra med Krafft muskel :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
989
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 175
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar