Ni med 2-månaders valpar

Sv: Ni med 2-månaders valpar

När jag valt mina Schäfrar så har jag bara valt en så har det varit klart.Jääkäri såg jag inte ens förens jag hämta han¨vid 8v .

Sisu kolla jag på några gånger valde där efter utseende.

ÖVERTYGAD att dessa två individer är klockrena mentalt utan att behöva sitta o kolla i valplådan i 8v.

Hur kan du vara det? Man känner ju inte deras personlighet förrän man umgåtts i flera månader, enligt dig? Din lilla kan du ju inte haft så värst länge? Eller du menar att du kommer att forma/har format dem till klockrena för dina användningsområden och syften? Då finns väl chansen att de andra här på forumet med valpar också kommer att göra det och därför redan nu, precis som du, kan säga något om deras personligheter. Eftersom de kommer att vara med och forma dem!

Jaha, så vad blir skillnaden mellan dig och dina hundar när du träffat dem i två månader, mot Red_Chili när h*n träffat sin i fyra? Jo, att Red_Chili vet mer om sin valp än du om din!

I övrigt, se tidigare inlägg om rätten att drömma och tänka och fantisera och studera och analysera sin nya kompis. Bli inte för hård mot dina medforummedlemmar, det behövs inte.

/Syrsa, med ett leende och en önskan om en god dag! =)

Hunden från 8v o fram till unghund är en jäkla skillnad.

Absolut, håller med till 10000000%. Men under hela den tiden, under hela livet, så HAR JU HUNDEN EN PERSONLIGHET!!! Det är ju inte så att valpen är helt tom och sedan fylls på tills den en dag är full och inget sedan händer därefter? Eller? Så ser inte jag på det, iaf!

Så, när en valp genast skuttar fram till den stora nya fina bollen och en annan piper och skiter ner sig av rädsla, så absolut, det kunde varit helt ombytta roller nästa dag. Men om man under 8 veckor ser att en och samma valp hoppar fram till bollen och en och samma valp skiter ner sig av rädsla...så anser jag att det är ett personlighetsdrag I JUST DET STADIET av dessa valpars utveckling! Och, allt kan omforma och allt kan hända och kanske blir det den som skiter ner sig som blir fotbollsmaskot och den andre som aldrig vill leka med en boll i hela sitt liv...men JUST DÅ...

Ja, så ser jag på det.

/Syrsa

Hur ska man vetá personligheten på en 8v valp man har ju precis fått hem den tar ju flera mån innan man lärt sig känna dom någorlunda...

Jag vet inte riktigt hur du definierar personlighet... eller menar du att alla valpar är exakt likadana? Jag tycker det är väldigt tydligt att någon valp är otroligt kaxig, någon är ganska osäker, någon är en riktig pajas osv. Att man själv formar sin hund till väldigt stor del är självklart och att en hund precis som vi människor utvecklas och förändras, men jag frågade inte heller om valpens personlighet om två år utan just nu.

Jag har umgåtts med sisu i en månad ej lärt mig allt om henne det jag sett är att hon är klockren i vilket jag bara sagt nån gång om 3mån valpar...

vi kan ta samma disskution om henne om ett halv år jag är övertygad om att du får samma svar då...

Absolut, håller med till 10000000%. Men under hela den tiden, under hela livet, så HAR JU HUNDEN EN PERSONLIGHET!!! Det är ju inte så att valpen är helt tom och sedan fylls på tills den en dag är full och inget sedan händer därefter? Eller? Så ser inte jag på det, iaf!

Så, när en valp genast skuttar fram till den stora nya fina bollen och en annan piper och skiter ner sig av rädsla, så absolut, det kunde varit helt ombytta roller nästa dag. Men om man under 8 veckor ser att en och samma valp hoppar fram till bollen och en och samma valp skiter ner sig av rädsla...så anser jag att det är ett personlighetsdrag I JUST DET STADIET av dessa valpars utveckling! Och, allt kan omforma och allt kan hända och kanske blir det den som skiter ner sig som blir fotbollsmaskot och den andre som aldrig vill leka med en boll i hela sitt liv...men JUST DÅ...

Ja, så ser jag på det.

/Syrsa

Väldigt bra skrivet.

Jag skulle även vilja påstå att det väldigt viktigt att så tidigt som möjligt försöka urskilja valpens karaktär, det påverkar ju jättemycket hur man hanterar hunden. Med min lille fjant är jag t.ex. väldigt fokuserad på att bygga självförtroende, visa att människor är snälla och ofarliga, att man inte behöver stressa upp sig för minsta lilla etc, medan en annan valp kanske snarare behöver lära sig att man inte springer fram till allt och alla, att den inte är störst, bäst och vackrast osv.

Jag gör tvärt om jag så lite som möjligt med valpen den får finna egna vägar o jag observerar så inge går snett behöver dom stöd får dom det. Just därför får man en valp som blir självständig o söker egna lösningar.
Jag tränar aldrig valpar i nåt annat än naturliga grejer.jag kör mycket miljö..

Jag gör tvärt om jag så lite som möjligt med valpen den får finna egna vägar o jag observerar så inge går snett behöver dom stöd får dom det. Just därför får man en valp som blir självständig o söker egna lösningar.
Jag tränar aldrig valpar i nåt annat än naturliga grejer.jag kör mycket miljö..

Ja, det är ungefär det jag menar med bygga självförtroende, se att människor är ofarliga, att man inte behöver stressa upp sig etc. Men med en otroligt tuff, självsäker och kaxig valp hade min roll i det hela ändå sett annorlunda ut.

Men menar du att du på en eller två veckor inte kan se någon skillnad alls valpar emellan hur de hanterar dessa situationer?

Men menar du att du på en eller två veckor inte kan se någon skillnad alls valpar emellan hur de hanterar dessa situationer?

Ingen större skillnad men nu vart inte det jag mena med att man inte ser hundens personlighet.

Lika med barn de har ju inte sin rätt personlighet som små man formas ju i många år som individ. Lika med hundar tar otroligt lång tid innan man ser ett mönster i allt dom gör.'

Jag ar ju 3 hundar och en kan jag innan till han är 7 år o man har vetat i några år nu hur han tänker o hur han löser problemen. Den mellan hunden utvecklas fortfarande han är 2,5år han

Ok, men då är vi ju i stort sett överrens, det var det helt enkelt en definitionsfråga av ordet personlighet.

Jag håller med Syrsa i den här diskussionen. Redan sagt, men kan sägas igen.

I alla fall, Piru, du får det att låta som att när hunden "har sin personlighet" vid, som du en gång nämnde, din 7år gamla hund. Slutar den hunden helt att ändras? Gör den ALLTID allting på samma sätt, löser olika problem på samma sätt osv?

De 7års-hundar jag lärt känna har i alla fall inte agerat likadant vid 8 års ålder, de har förändrats. Alla utvecklas (förhioppningsvis) genom hela livet.

Vi fick hem våran 8 veckors valp idag. En stor sak, lika stor som phalénen här hemma. Han är korsning schäfer/bc/labrador, helt ljuvlig. Akilles heter han :)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 327
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 828
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 912
Senast: geting
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 593
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka