Ni med 2-månaders valpar

Hoppelhase

Trådstartare
Ja, jag snor konceptet från 6-månaderstråden. :angel: Ni som precis skaffat liten (8,9,10 veckor) valp, kan ni inte skriva lite om era småttingar. Ras, kön, personlighet? Hur går det med rumsrenheten? Hur mycket sover de? Vad gör ni på dagarna? Känns det mest :love: eller :devil: eller kanske :confused: ? För mig känns det mest :banana: ! :D

Sv: Ni med 2-månaders valpar

Nu är ju min valp äldre, men när hon var 2 månader så var hon vild. Sjövild. Hon älskade att rusa runt, tugga på saker, "pratade" väldigt mycket och låg mer än gärna på rygg i mitt knä när jag satt vid datorn.

Det har känts helt fantastiskt med henne från allra första dagen i hennes liv. (Jag har haft turen att få vara med från start). :love:

Vår fnutt är nu dryga tre månader, men när hon kom var hon genomgående väldigt lugn. Tuggade på sina tuggben, sov mycket, gjorde väldigt lite väsen av sig och så vidare. Hon sov nog närmare 16-18 timmar per dygn, hela nätterna och flera timmar på dagen också. När hon var så liten gjorde vi inte mycket alls, mer än gick korta svängar i koppel för att hon skulle få titta på omgivningarna, lekte lite på uteplatsen och sov, som sagt :)

Zumi är en shibatik, och har varit i princip rumsren sen hon kom, med enstaka olyckor som undantag.

Ja jag har en liten kille som blir 9veckor idag:) Som är busig och väldigt kaxig:P Försöker redanbestäma så mycket som möjligt:P Han är jätte duktig pinkar inte inne på nätterna men på dagarna händer väl olycka ibland då.. Sen ligger här gärna sover med mig här i soffan när jag sitter vid datan eller tv:n.. En alldeles underbar kille:p

Jag ska väl svara själv då också. :) Min kille är också 9 veckor nu och är en vit schäfer/vit herdehund. Han är väldigt lugn och lätt att ha att göra med hittils, även om han kan vara busig och knäpp också. Han sover mycket och säger i stort sett alltid till när han behöver ut, de olyckor vi haft beror alla på att matte inte varit tillräckligt snabb (eller som i natt, inte vaknade! :o ). Han är väldigt osäker när det gäller människor, vågar oftast inte gå fram och hälsa, tar inte godis från andra och vill inte bli klappad så det försöker vi jobba på men det är inte så lätt här ute i ödebygden. Annars gör vi inte så mycket heller, väldigt korta koppelpromenader för att vänja oss vid det, vi tränar på sitt, ligg och att vänta på varsågod innan man äter, vänjer oss vid tandborstning, pälsborstning och kloklippning, och så gosar vi massor förstås!

Här finns en 10 veckor gamal Lhasa Apso/Papillonkille. Lugn och trevlig som mest sover men får busryck. Olyckor inne händer men inte ofta. Vi gör inte mycket alls busar,koppeltränar och bara är.

nu ä ju min valp 12 v men det är ju nära. hon är en vild liten piraya! haha. hänger i gammeltiken öron och ska busa och bråka med henne heeeela tiden!! dom ligger dock och sover med varandra mycket så det r ju inte konstant men iallafall 80 % av vakna tiden ;) hon gillar att vara ute på promenader och vara med i stallet :)

det är en fransk bulldog tjej jag skaffatl

Min valp är också äldre, men när han var 8-12 veckor så sov han mycket, men så snart han vaknade var det rullt kalas och tuggfrenesi på matte och husse. Vi hade helt enkelt ett litet helvete (läs tråden "HjÄLP!" från juni i år) och tänkte nog någon gång att det inte alls var roligt med hund. Men så blev det bättre och när jag ser min fyramånadersvalp idag, när han koncentrerat tittar på mig när jag plockar med något, när hans vackra blick vilar i min, när han kryper upp i soffan hos mig, när jag känner att jag verkligen kan läsa honom en kort stund (är ju något man tränar hela livet på, att läsa sin hund), när han hämtar mina gympadojor för att få min uppmärksamhet, när han sitter fint och väntar på grusgången när jag hämtar tidningen och han sedan bär in den i huset, när han nyvaket sträcker på sig och verkar säga "ska vi redan gå upp?"...

Då älskar jag honom i hela kroppen och är så själaglad att vi inte gav upp, att vi stod ut och fortsatte förklara för valpis hur man beter sig och hur man inte gör.

Han är en welsh springer spaniel och ska användas framförallt till att springa i skogen, spåra och följa med till fjälls och vatten. Just nu tränar vi på att följa mattes vägvisningar (peka med hela armen ;) )

/Syrsa

Min lille valp fyller 10 veckor idag och är en whippet hane.
Otroligt sällskapssjuk och social. Sover hela nätterna om han får sova med mig, annars kissar och sover han om vartannat.

Han går jättebra både med och utan koppel.
Kissar och bajsar duktigt ute men tyvärr lika duktigt inne. Han är en riktig protest kissare. Det är hans sätt att visa sitt missnöje! Och kvick som en vessla Vi kan ha varit ute och han har gjort sina behov och så går vi in och jag går i från honom ( in i ett annat rum) och kommer tillbaka efter 10 minuter så nog fanken har han kissat.

Förstår faktiskt inte hur mycket det rymmer i en sådan liten skrutt?

Har ni några bra knep för att träna rumsrensheten? Att plocka honom när han står och är på gång att kissa funkar nästan aldrig eftersom han är så kvick.
Annars är han världens goaste lille gubbe.

En liten fråga bara, hickar era valpar mycket? Det har våran gjort senaste veckan. Ser dramatiskt ut men verkar ínte besvära honom.
/Söderböna

Vår hickade sjukt mycket! Så mycket att han kunde skrämma sig själv!

Då brukade vi leka "Lång hund", det vill säga att jag kliade honom på magen och på bakbenen när han låg på sidan, så att han sträckte på sig med frambenen långt fram och bakbenen långt bak. Så masserade jag MJUKT!! magen och på några sekunder så hade han slutat hicka.

Det var som att sträckningen lossade diafragmahook upen (eller vad tusan man nu ska säga att hicka känns som?) och musklerna slappnade av.

Nu är hickan bättre, men "Lång hund" fungerar inte längre. Han har blivit för stor!

/Syrsa

En liten fråga bara, hickar era valpar mycket? Det har våran gjort senaste veckan. Ser dramatiskt ut men verkar ínte besvära honom.
/Söderböna

Precis samma tänkte jag fråga!!! Min hickar också ofta och mycket, men vad bra, då vet jag att det inte bara är han. :)

Några tips angående rumsrenhet har jag tyvärr inte eftersom min varit så duktig hittils (peppar peppar). Du får helt enkelt hålla stenkoll, låt honom inte vara ensam i ett rum och bär ut honom så fort du tror att han möjligtvis tänker kissa (och även om han redan hunnit göra det). De enda gångerna min gjort inne har varit just när han varit ensam i ett rum, jag tror att han endera inte riktigt vet hur han ska göra då eller bara inte ids leta rätt på matte.

Ni får förstås jättegärna lägga in bilder på era små om ni vill!

Rumsrenheten. Det enda jag kan säga är att vi alltid hade mottot "Hellre ut en gång för mycket än en gång för lite".
Och det funkade.
Och ibland blir man helt förvånad över hur ofta en liten valp måste kissa! Vi gick ut mellan varje byte av aktivitet, även om det bara gått några minuter. men så behövde vi bara torka inne ett fåtal gånger, Keo står vid dörren när han vill ut, han har aldrig bajsat inne (förutom en natt när han hade diarré men det räknas inte!). Ofta ofta ofta och supermycket beröm ute, aldrig skäll om det kommer inne! (Och gå till små, säkra, trygga, vana ställen, det är skitläskigt att kissa på en stor gräsmatta med alla grannhundarnas dofter. För att inte tala om att bajsa!

/Syrsa

Rumsrenheten. Det enda jag kan säga är att vi alltid hade mottot "Hellre ut en gång för mycket än en gång för lite".
Och det funkade.

Det där körde jag också med.
Första veckan var vi ute med max en timmes mellanrum, förutom natt då hon alltid sovit minst 10tim/dygn i sträck.
TROTS det så har det blivit en del olyckor inomhus, om man inte varit snabb nog att gå ut eller om hon fått vara i hela lägenheten. (Nu håller vi oss bara i ett rum i taget).
Från dag 3 så blev det max en olycka/dag inomhus och ofta inte ens det. Efter en vecka så blev det nästan aldrig mer olyckor inomhus.

Ang hicka. Min valpis hickade MASSVIS förut. Framförallt verkade det vara om man lyfte upp henne liiite för fort eller om hon gjorde något (självmant) plötsligt hopp. Eller om hon vaknade och började sprattla.
Det är tydligen vanligt att valpar hickar.

Ang hicka. Min valpis hickade MASSVIS förut. Framförallt verkade det vara om man lyfte upp henne liiite för fort eller om hon gjorde något (självmant) plötsligt hopp. Eller om hon vaknade och började sprattla.
Det är tydligen vanligt att valpar hickar.

Min kille hickar med.. Men ibland kan han bara ligga sova/vila och börja hicka bara, Så när han gör det kollar han så där beskymrad precis som han undrar va det är som händer:P

Hur ska man vetá personligheten på en 8v valp man har ju precis fått hem den tar ju flera mån innan man lärt sig känna dom någorlunda...

Hur ska man vetá personligheten på en 8v valp man har ju precis fått hem den tar ju flera mån innan man lärt sig känna dom någorlunda...

Man gör som mig, är med från dag 1 :p

Ja, jag är medveten om att det inte alls är vanligt att man är det.

Man gör som mig, är med från dag 1 :p

Ja, jag är medveten om att det inte alls är vanligt att man är det.

vad har det med saken o göra då?

ska du ligga i lådan o fostra eller vad?

du formar ju hunden när du fått hem den innan dess ska man ju inte lägga sig i därför ändrar man massor i hundens sätt o vara sen dag 1

Nja, PIRU, man kan väl sitta i samma rum och iakttaga valparna och fundera på hur de beter sig. Då får man ju en uppfattning om hur valpen är, särskilt om man sått ynnesten att vara med från början.

Hur skulle annars uppfödare kunna välja ut en valp som de tror motsvarar de önskemål en köpare har? Jo, de har ju sett valparna i åtta veckor.

Sen frågan om personlighet för 8-10 veckorsvalpen, för oss som inte kunde vara med från dag 1, så har man väl rätt att analysera, fundera, tycka och tänka om hur valpen agerar och beter sig även om man inte med stenhård säkerhet kan säga något om dess personlighet? Personligheten fortsätter ju att formas under hela livet, alla erfarenheter påverkar framtida beteende. Så att gå hårt åt de nyblivna lyckliga tvåmånadersvalpägare som tycker sig se att deras valp är hundrädd, social, aktiv, trött, nyfiken...så kan man väl ge dem den glädjen att få studera sin nya flockmedlem?
=)

Jag antar att även du såg något särskilt hos dina hundar som gjorde att du tänkte att just de passar dig, din flock och dina änvändningsområden? Skulle inte detta du såg vara personlighet (om än i förändring och att du inte kunde veta allt om den)?

/Syrsa, som tycker att man kan få svara på sådana frågor bara för känslans skull!

Bra skrivet Syrsa. Jag tror inte att jag kan skriva något svar som tillför diskussionen något.

Hur skulle annars uppfödare kunna välja ut en valp som de tror motsvarar de önskemål en köpare har? Jo, de har ju sett valparna i åtta veckor.
Man ser ju som sagt var olika personligheter redan från start. Det är alltid någon som är mer framåt, någon lugnare, någon som sover mer på ett visst sätt än en annan.

En hund blir inte bara vad man gör den till. Den har en hel del saker medfött som inte ändras pga uppfostran. Varför ska man annars välja hund efter mentalitet och köpa valp när de är 8 veckor?

En hund blir jäkligt mycket vad man gör den till.Dock har den ett arv som också viktigt men lngt i från allt..
En duktig dressör kan ta en dålig hund o komma längre än en dålig dressör med ett VM material

Man kan se vissa saker men en valp som är 8v är mer formbar än smör så jag ser det som direkt värdelöst att sitta o titta i en valplåda i 8v o tro att man vet hundens personlighet när man får hem den.

Hunden från 8v o fram till unghund är en jäkla skillnad.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 327
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 828
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 912
Senast: geting
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 593
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka