Ni i kollektivstall

V

Valkyriaa

Står själv i ett kollektivt stall, nu är jag lite nyfiken på att höra hur ni andra har det :p

Lite undringar:
Hur har ni gjort upp allting?
Hur många är ni?
Vad har ni för rutiner?
Funkar det?
Har det någon gång kört ihop sig?
Har ni någon som bestämmer mer än andra?

Berätta lite :)
Kan vara bra att få höra lite andra tankar och idéer :idea:

Sv: Ni i kollektivstall

Woops, gjorde precis misstaget man inte får göra. Jag tror att jag lade tråden fel, fick för mig att jag var inne på "hästmänniska" med det var jag tydligen inte :crazy:
Om någon vänlig moderator känner för att flytta tråden så vore jag tacksam :bow: :o

Lite undringar:

Stallägaren sköter morgonfodring, utsläpp (inkl. 1 täcke på) och kvällsfodring.
Hö, silage, halm, havre, betfor och mineraler ingår i hyran.
Lunch och intag sköter vi själva efter ett fast schema.
Var och en sköter sin häst vad gäller mockning, iordningställande av kraftfodermålen och ridning.
Vem som helst får kalla till stallmöte när som helst, om det inte går att lösa genom att ringa runt eller prata när man träffas.
Lördagkvällar fodrar vi hyresgäster efter ett rullande schema.
Den som fodrar lördagkvällen ansvarar även för städning av allmänna utrymmen (sadelkammare, dusch, foderutrymme) under den veckan.

Hur många är ni?
8 boxar, men fn bara 5 hästar. Sedan tillkommer familjer, skötare, medryttare och annat löst folk. ;)

Vad har ni för rutiner?
05.30-06.00: Frukost m. hö och kraftfoder.
07.30-08.00: Utsläpp
12.00: Lunchhö
17.00: Intag, inkl. ta av täcken och spola leriga ben. Hö + kraftfoder.
20.30-21.30: Kvällsfodring, hö och kraftfoder.

Var och en sopar stallgången efter sig!!

Funkar det?
Oftast.
Tyvärr dyker det ju upp nötter ibland, men de brukar inte vara så långvariga.
Jag tror att detta stall har ett rykte om sig att vara lite "jobbigt", eller vad man ska säga. Den senaste kommentaren från ett annat stall (familjen funderade på att flytta ponnyn) lyder "Jag vill inte flytta till *****, de är så noggranna där!" :rofl:
Och då är detta inte något superflashigt tävlingsstall med hysteriskt snobbiga människor eller något, det har nog bara råkat flytta in några Människor-Som-Sopar-Efter-Sig en gång i tiden, dessa har blivit bofasta och så har ryktet spridit sig... :angel: :p

Ja, när någon av nötterna strulat till det. Händer inte så ofta, som tur är.
Det brukar även köra ihop sig när det blir få hästar, eftersom vi är flera som jobbar heltid och har svårt att komma ifrån och luncha och liknande. Men då brukar stallägaren själv eller hans far hoppa in.

Njae...
Stallägaren lär ju såklart bestämma över hur hans egendom ska skötas, och det brukar naturligt bli så att den som har mest kunskap i ett ämne tar tag i den saken. T.ex. avmaskning och sådant.
Annars är vi nog ganska demokratiskt lagda.

Stallägaren sköter morgonfodring på vardagar allt annat går på schema. Ut/insläpp är rullande schema, typ box 1, box 2, box 3 o.s.v. (självklart kan man byta om man inte kan ngn dag) Lunch, morgon/kvällsfodringar skriver man upp sig på.
Den som släpper ut tar på ett täcke och den som tar in tar av ett täcke.
Hö, ensilage, halm, spån och havre ingår i hyran
Rullande schema på städning i stallets gemensamma utrymmen och ridhuset.
Stallmöte i slutet av varje månad då vi diskuterar lite som hänt och skriver upp oss på de nya åttagandelistorna

Hur många är ni?
9 hästar står i stallet men det finns ju lite fler folk än så eftersom en del har medryttare oså.

Vad har ni för rutiner?
06.30-07.00 frukost
ca: 9.00 utsläpp
ca: 12.00 Lunchhö i hagen
ca: 16.00-16:30 insläpp och hö och kraftfoder i boxen
21:00 kvällsfodring

Funkar det?
Allt funkar superbra

Inte under den tiden jag ståt där, men det ahr tydligen ståt en del människor där som struntat i sina åttagande.

Nej som tur är. Stallägaren har inte häst själv i stallet så hon sfixar bara nya listor varje månad och morgonfodrar då. Allt annat får vi sköta så som vi tycker är bäst

Lite undringar:

Alla hästar skall upp i 8 poäng/vecka.
Systemet är uppbyggt på popäng, morgonfodring= 1 utsläpp=3 poäng, Lunch = 1 poäng Insläpp =2 poäng kvällsfodring=1 poäng Eller 2 st på fredag och lördag kväll.

Hur många är ni
? 6st

Vad har ni för rutiner? Ett täcke på, ett täcke av. Har delat upp resten av arbetsuppgifterna emellan oss, någon sköter gödselstacken, någon spolspiltan osv
Frukost kl 07,30
lunch 12.00
insläpp/em mat vinter tid 16.00 vår/sen höst efter väder
Kvällsmat kl 20.00

Funkar det? Oftast, men som någon nämnt innan, ibland kommer det in nötter som inte fattar vad kollektiv är.

Har det någon gång kört ihop sig? Enstaka ggr

Har ni någon som bestämmer mer än andra? Nix, vi alla har samma talan.

Stallägaren sköter morgonfodring, utsläpp och mockning vardagar samt allt annat pyssel runtomkring såsom hagskötsel, foderfix mm. Insläpp och fodring sköter vi efter ett rullande schema, likaså lördag och söndag morgon.

Hur många är ni?
Femton hästar men elva hästägare.

Vad har ni för rutiner?
07:00 Morgonfodring
07:20 Utsläpp
12:00 Lunchhö för de hästar som inte har fri tillgång
16:00-20:00 Insläpp beroende på årstid och väder.
19:00-20:00 Kvällsfodring

Funkar det?
Ja det fungerar bra eftersom vi har vårt schema för ett år framåt och sedan får byta sinsemellan om man inte kan. I värsta fall rycker stallägaren ut och hjälper till. Det finns oxå klara regler för hur saker och ting ska skötas som alla måste följa och sitter ihop med avtalet.

Nja ngn gång har väl ngn klatat sig och kommit på kvällen innan att de inte kan morgonen efter men det finns alltid ngn som hoppar in.
Sjävklart blir det oxå tidvis lite tjafs men det brukar alltid lösa sig.

Stallägarens ord är lag... Men det går alltid att diskutera...

Hur har ni gjort upp allting?Vi planerar vecka för vecka. Har en whiteboard som vi skriver på. Sen om nån får förhinder så är det bara att någon annan gör det, det brukar alltid lösa sig.

Hur många är ni?Vi är tre. Jag har två hästar, stallägaren en och en till tjej en.

Vad har ni för rutiner?Någon av oss tar ut hästarna mellan halv sju och halv nio, beror på hur vi jobbar. De får lunch ute mellan 11 och 13 sen kommer de in runt 19-20. Stallägaren ger kvällshö varje dag om hon inte är bortrest. Var och en mockar själv.

Funkar det?Det funkar skitbra. Vi har bra komunikation och tycker lika om hästhållning så det är inga problem.

Har det någon gång kört ihop sig?Ja nångång har jag fått åka från jobbet nån timme för att ta in hästar eller så men det gör inte så mycket, det jämnar ut sig i slutändan.

Har ni någon som bestämmer mer än andra?Stallägaren bestämmer ju men hon gör aldrig något utan att samråda med oss först.

Jag är jättenöjd med "mitt" stall.

JAg stod i ett kollektiv någon månad under förra sommaren endast för en nödlösning.
Jag skulle däremot inte ha hästen där en längre tid då jag inte tyckte om rutinerna.

Skrev upp ett schema månad för månad. I hyran ingick kvällsfodring av stallägaren.

Hur många är ni?
Det fanns 4-5 boxar men det fanns 3 hästar där då. JAg med min häst samt familj på 3 personer om 2 hästar.

Vad har ni för rutiner?
Morgonfodring med utsläpp samt intag med fodring delades rakt av vilket innebar att jag hade lika många fodringar på en häst som dom 3 hade på 2 hästar.
INgen lunch gavs.
INga fasta fodringstider förutom kvällsmålet som gavs vid 21,00.

Funkar det?
Nej det funkade inte. När det inte var några fasta fodringstider så kunde hästarna få mat allt från 6- 9 på morgonen beroende på om det var jag som gav dom mat innan jag jobbade eller om det var dom som gav mat då dom skulle sova först.
GAv jag morgon vid 6 så kunde dom inte komma förens vid 7 o tog in dom vilket blev alldeles för många timmar utan mat.
Nu var det på sommaren jag hade min häst där så det fanns gräs i hagen hela dagarna som tur var.

Ja det körde ihop sig många gånger då varken dom (två döttrar med körkort samt mor) eller jag kunde ta någon fodring. Då rök stallägaren in.
Några gånger hände det oxå att jag inte hade hunnit vara där och mockat innan hästarna togs in då jag inte gorde det 6 på morgonen inna jag skulle jobba. Då fick inte min häst någon mat just för att det var omockat:crazy:
Eller att det inte fanns något foder iordningjort så kunde dom inte slänga in en liten russ hösilage heller utan då fick hästen fint stå där och kolla på medans dom andra hästrana åt.

JA det var mamman till döttrarna som tog alla deras fodringar vilket innebar att jag vackert fick ta dom fodringar hon inte kunde ta då hon jobbade skifft och började väldigt tidigt vissa dagar.
Ok, men döttrarna hade oxå körkort och mamman cykelavstånd till jobbet.
Allt detta resulterade i att jag fick ta dom flesta morgonfodringar samt åka dit en gång till på em för att rida ochmocka då jag inte han göra detta innan jag började jobba kl 7.

Som alla förstår var jag inte alls nöjd med detta stall.

Men det finns många kollektiva stall som funkar.:banana:

Några gånger hände det oxå att jag inte hade hunnit vara där och mockat innan hästarna togs in då jag inte gorde det 6 på morgonen inna jag skulle jobba. Då fick inte min häst någon mat just för att det var omockat:crazy:
Eller att det inte fanns något foder iordningjort så kunde dom inte slänga in en liten russ hösilage heller utan då fick hästen fint stå där och kolla på medans dom andra hästrana åt.

Vilken konstig anledning att det skulle köra ihop sig? det är väl upp till dig som hästägare att se till att foder för nästkommande måltider ALLTID är iordningjort? man planerar ju inför nästa dag beroende på när man vet att man skall komma. Är man inte säker, helgarderar man sig väl?

Vilken konstig anledning att det skulle köra ihop sig? det är väl upp till dig som hästägare att se till att foder för nästkommande måltider ALLTID är iordningjort? man planerar ju inför nästa dag beroende på när man vet att man skall komma. Är man inte säker, helgarderar man sig väl?

Ja man kan ju vara petig. Men nånstans måste ändå hästarnas bästa komma först. Man lämnar inte en häst själv i hagen för att ägaren inte dykt upp, man låter inte hästen stå utan hö hela natten för att ägaren glömt göra iordning maten.
Jag kan väl förstå att man som stallägare blir irriterad om det händer ofta. Men enstaka tillfällen...

Ja man kan ju vara petig. Men nånstans måste ändå hästarnas bästa komma först. Man lämnar inte en häst själv i hagen för att ägaren inte dykt upp, man låter inte hästen stå utan hö hela natten för att ägaren glömt göra iordning maten.
Jag kan väl förstå att man som stallägare blir irriterad om det händer ofta. Men enstaka tillfällen...

ja självklart! jag håller med.
Jag ser dock inte det som en anledning att säga att det är fel på folk i stallet, när det är ägaren själv som inte blandat till ordentligt med mat. Jag ser det som oerhört konstigt och ngt som inte ska behöva hända alls. Jag har haft häst i 25 år och det har aldrig hänt att det inte funnits planerat och blandat mat till nästa dag. Det har hänt kanske 5 gånger att jag behövt hjälp med att tex fylla en lunchpåse med hö, men då har även det varit planerat och stått på tavlan eller gjorts upp specifikt med en person i förväg.

Senast ändrad:

JUst detta var ingen aledning till att det körde ihop sig.
Det var när jag inte kunde ta fodringar dom inte kunde ta.

Självklart helgarderar man sig!

TYvärr var fodringstiderna så oregelbundna då man i stort sett vet att man hinner dit innan insläpp för att fixa mat och inte gör det blir man faktist själv inte så väldigt glad.
Självklart hände detta bara någon enstaka gång då jag kom underfull med att det enbart var jag som ansåg att hästarna skulle ha mat på regelbunda tider.

Självklart måste hästarna komma i första hand oavsätt vad.

INgen blev irriterad. Utan det var självklart att hästar som det var omockat till inte fick mat.

Vi har ett veckoschema där vi bestämt ut/insläpp. Schemat gäller månd-fred. Lunchhö fixar stallägarens dotter när hon kommer från skolan vid ca kl 14. (De har dessutom halm att tugga på i ett skjul.) På helgerna har stallägaren sagt att hon fixar ut/insläpp men att hon ska kunna be om hjälp ifall de ska bort eller hon vill ta det lugnt på morgonen.

Hur många är ni?
Tre hästar med lika många ägare.

Vad har ni för rutiner?
Vardagar: Stallägaren fodrar kl 6 och de släpps ut vid 7. Lunch ca kl 14. Insläpp ca kl 19 - 19.30 (vintern) . Den som tar in fodrar kväll. Hästarna får så mycket att de har mat så det räcker större delen av natten. På helgerna kommer de kanske ut 1-2 timmar senare.

Varje hästägare gör iordning hö-kassar och mat till sin häst (vi köper all mat och strö själv).

fr om början på juni t om sept-okt (beroende på grästillgång) går de ute dygnet runt i stora hagar med tillgång till skjul att gå in i. Varje ägare fodrar själv sin häst om det ev behövs.

Funkar det?
Funkar mycket bra! Vi har det inte så tillkrånglat och har lätt för att prata med varandra.

Nej aldrig.

Ja stallägaren har har förstås lagt upp "riktlinjerna" för hur hon vill ha det i sitt stall. Men annars sköter vi oss själva och det känns bra tycker jag. Vår häst delar hage med stallägarens och vi hjälps åt med våra hagar t ex fyller på vatten, håller eltrådarna fria från gräs, mockar vår del av skjulet etc. Den andra inackorderingen har egna hagar och hon fixar själv sitt vatten, kollar trådarna, mockar sin del av skjulet osv.

Senast ändrad:

Och vem har sakt att folket är konstigt för att jag inte har fylt på mat i påsen?

JAg får ju mej själv att skylla. Men när det är självklart för dom att man inte ger en häst mat när det inte finns i ordningjort eller för att det är omockat finns inte ens på min värdskarta.
Det hakade jag upp mej på. Att man inte ens kan ta två steg för att slänga in en tuss för att göra hästen glad en gång.

Men det finns tydligen på din karta trotts att det inte har hänt i ditt stall än.

Jag ser det också som en självklarhet att ordna höpåsar och planera i förväg. Annars får man prata med någon i stallet och hoppas på att få hjälp med det.
Man skulle vilja att alla i kollektivstall var ordningssamma och välplanerade men tyvärr är inte fallet så... ;)

"Ursprungligen postat av Jaba

Några gånger hände det oxå att jag inte hade hunnit vara där och mockat innan hästarna togs in då jag inte gorde det 6 på morgonen inna jag skulle jobba. Då fick inte min häst någon mat just för att det var omockat
Eller att det inte fanns något foder iordningjort så kunde dom inte slänga in en liten russ hösilage heller utan då fick hästen fint stå där och kolla på medans dom andra hästrana åt."

Sådana problem löser vi smidigt tycker jag. :)

Om jag t ex enligt schemat ska ta in hästarna och är i stallet vid insläppstiden (19 - 19.30 ca) och någon av de andra hästägarna inte varit där ännu och mockat och fixat mat så får den som är sist i stallet ta in hästarna och fodra i stället när de kommer.

Visserligen innebär det att det dröjer lite längre innan hästarna får mat men de är aldrig vrålhungriga eftersom de har tillgång till grovfoder i skjulet i princip hela dagen.

Och vem har sakt att folket är konstigt för att jag inte har fylt på mat i påsen?

JAg får ju mej själv att skylla. Men när det är självklart för dom att man inte ger en häst mat när det inte finns i ordningjort eller för att det är omockat finns inte ens på min värdskarta.
Det hakade jag upp mej på. Att man inte ens kan ta två steg för att slänga in en tuss för att göra hästen glad en gång.

Men det finns tydligen på din karta trotts att det inte har hänt i ditt stall än.

Nej det finns inte på min karta, det behöver du inte oroa dig för : )

Du angav det dock som en illustration till anledningar att det var rörigt i stallet.

jag tycker regeln att hästen inte får mat om det är omockat är mkt märklig precis som du säger.
men fortfarande förstår jag inte varför det är så svårt att ha matpåsar blandade.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar