Ni dressyrnördar som tömkör - hjälp mig!

Sv: Ni dressyrnördar som tömkör - hjälp mig!

dom få gångerna jar har behövt peta till har jag bara gått närmare.
fast det är ju så individuellt.

Visst är det så.
Detta påminner mig om min shettis :love: han var mycket medveten hur långt man nådde med pisken :D

Sen kan man jö lära in att en liten snärt med tungan ska räcka för drivning.
E.s min har varit rädd för pisk ö.h.t så började jag med detta redan inför visningen på kvaliten.

Är riktigt andvändbart på tävling oxå då det verken syns el hörs till domarbordet :angel:

KL

Skaffat gjord. Rullade in på lokala butiken. Ägaren såg rätt förtvivlad ut då han misstänkte han fått virus i datorn. Snabb assistans att få det hela att fungera resulterade i att jag klev ut med en neoprene gjord med uppåtstånde ringar på däckeln för det facila priset av 360kr och syster yster klev ut med ett skitsnyggt regntäcke till sin ponny för 150kr.

Så nu är det tömmar som fattas. Läder töm finns men vill nog trots allt ha väv med rep. Körpisk och longerpisk har vi.

Och så skall man öva så man inte helt trasslar ihop det hela.

Puttar upp.

Jag tror jag behöver er hjälp i alla fall. Pratade idag med arrangören. Visar sig vara väldigt få anmälda så det har flyttats från ett ridhus och nu skall istället vara hemma hos VC kusken på hans utebana - i januari!!!

De har satt max 8 och just nu är det tre.

Jag har stark misstanke om att detta kan bli inställt från ett eller annat håll.

Så, jag tror jag behöver er hjälp i alla fall.

KL

Det blev inställt. Nu funderar jag på att i alla fall försöka själv. Om inte annat så rakt fram i skogen. Jag vill ha lätta tömmar. Hittat 55 meter rep i en butik, på rulle. lämpliga hakar att fästa i bett/gjord har jag i mängder. Repet är 10mm diameter. Har sett att många pratar om 14mm bredd på töm är lämpligt. 10mm diameter känns som det skulle funka. Rullen kostar ju inte mer än 99kr. Ingen risk att det finns något som kan fastna i ringarna eftersom det inte finns någon skarv mellan rep och vävband.

vad tror ni som tömkör mycket?

Är du lite ambivalent här :D du har haft så bra svar på alla inlägg så jag fått uppfattningen att du fixar detta själv ;)
Orkar nu inte läsa tråden igen så jag kommer inte ihåg om du
1) tömkört innan el
2) har unghäst...

På 1) så är det viktigt med en stadig men eftergiven hand, har du erfarenhet så varför inte prova ? en risk är att du inte hinner med i skritt, stör huvudpendling i och stryper g.arterna ö.h.t
2) så skulle jag aldrig tömköra en ovan unghäst i skogen...du är som en fluglort där bak om den sprätter till...inte roligt att köra näsan i gruset och riskera att tappa, ha en lös häst med fladdrande tömmar :crazy:

Ta med ett ridande ekipage som stöd :idea: och nej...inte ett dugg neggig :D bara en del dåliga erfarenheter av just grön unghäst i skogen utan erfarenhet själv...kanske så man lär sig :rofl:

efter ET varit ute hos min häst fick jag i "uppdrag" att tömköra min häst i 3 veckor!
jag som aldrig tömkört på volt innan (bara rakt ut i skogen typ) visste inte alls hur jag skulle göra, så jag fick hjälp av en i stallet :)
nu har jag fått lov att börja skritta uppsuttet men kommer fortfarande varva med tömkörning..
vet inte varför jag skrev men jaa :D

trav
25640683.jpg

har fäst innertömmen från handen, genom bettringen och sen till lägsta ringen på gjorden.
yttertömmen går från handen, (över ryggen) genom översta ringen på gjorden och sen till bettet.
det är då i vänster varv.
när det är höger varv gör jag tvärtom =)

det har hjälpt jättemkt med tömkörningen, ET sa att han hade fått en mycket finare muskulatur på dem 3 veckorna, och har "höjt" ryggen .

Unghästen skulle jag inte tömköra raktfram i skogen utan medhjälpare som går vid huvudet och håller i ett snöre. Jag skulle dessutom börja hemma för att befästa styrning först.

De inridna hästarna kan ju styras och är stabila så dom oroar jag mig inte för att kunna tömköra rakt fram i skogen.

Jag har både tömkört, kört in och jobbat på trav och kört häst där. Så lite vana av tömhantering har jag. Det är när man börjar jobba med skolorna som jag är helt bortkollrad i dagens läge. Jag har kunnat det. Förmodligen handlar det om att bara sätta igång och ta det lugnt. Inte stressa fram något hos mig innan jag känner att jag har koll.

Angående repet jag hittat så har jag kommit på följande. Köra på det, fyra meter på var sida enkelt rep. Det är den delen som skall löpa från bettet. De 8 mittersta metrarna tar jag och flätar. Då blir det bredare och lite mer att hålla i. Lite mer vikt också. Jag kan splitsa rep så det borde fungera - i teorin. Få se hur det blir i praktiken. Repet var ju billigt. 99 kr för 55 meter så det finns ju gott om rep att ta av, liksom.

Det är när man börjar jobba med skolorna som jag är helt bortkollrad i dagens läge. Jag har kunnat det. Förmodligen handlar det om att bara sätta igång och ta det lugnt. Inte stressa fram något hos mig innan jag känner att jag har koll.

Här tror jag att du är rätt ute, faktiskt! Tycker tömkörning är som att cykla - fast samtidigt tvärtom. Har man en gång varit inne i det ordentligt är det egentligen bara vanan som behöver tränas upp igen. Dock tycker jag det kan vara stor skillnad på hur hästarna reagerar på bettet i tömarbete, förutom själva reaktionen på tömmarna då förstås. Så även om det handlar om inridna hästar tror jag man ska vara beredd på att lägga arbete på själva grundacceptansen. Jag hade uppehåll i många år på en av mina då jag inte fick det att fungera på henne men har återupptagit sedan jag upptäckt att det funkar utmärkt bara jag sätter tömmarna i nosgrimman istället för i bettet. Mina textiltömmar är för tunga för hennes smak. Utan gjord funkar det att sätta i bettet. Så man får väl vara öppen för att prova lite olika varianter och akta sig för att vara för star vilket man ju gärna blir med tömmar (men kanske inte om man har problem med armar/axlar/händer).

Jag tömkör inte gärna utanför inhägnat område, tycker det är alldeles för svårt att ha en följsam hand. Dessutom vill jag ha en häst som fokuserar på arbetet vilket jag inte heller tycker jag får ute i markerna. Undantaget är unghästar men då håller jag mig i de direkta omgivningarna pga säkerhetsaspekten. Däremot går jag ofta på sidan om när jag kör markdragna fordon men då är det lättare tack vare att hästen själv går "i drag" och har en jämnare aktion.

Synd att det inte blev någon kurs. Beträffande AE har jag både själv haft och hört andra ha liknande erfarenheter som beskrevs tidigare i tråden, dock var det många år sedan och på den senaste jag var på syntes ingenting sådant, han var också inne på något på sin föreläsning som fick mig att tro att han kanske ändrat åsikt om sitt eget tidigare beteende. Hade jag hästar att välja på skulle jag nog ändå tagit den mest förlåtande, tror jag...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka