Ni dressyrnördar som tömkör - hjälp mig!

Sv: Ni dressyrnördar som tömkör - hjälp mig!

KL

Du startade en tråd men nu behöver du ju ingen hjälp visar det sig :D :cool:

Det finns neoprene gjordar med utåtstående ringar. Ligger jättebra och stadigt, behövs inte alls ngn superdyr lädergjord om man inte vill ha det!

ang. pisk så föredrar jag longerpisk. Körpisk har ju ingen funktion ö.h.t - du når inte fram till hästen eller kan påverka den tex på volt, med en körpisk som är så kort. ang. att bli trött i handen så ska ju pisken alltid ligga i vänster hand oavsett vilket varv du kör i. Man blir mindre trött i handen när man inte byter hand hela tiden - konstigt nog : )

Jodå, tips tas fortfarande emot. Funderar på att dra in till stan. Lokala butiken har neoprengjord med uppåtstående ringar på däckeln. Kan ju skaffa buntband som jag såg ett tips om i en tråd om utrustning för att få övriga ringar att stå.

Syrran har lädertömmar så ett par hakar till dom så man snabbt kan ändra inställning är ju inte fel.

Det kan ju vara smart att ha vant häst och mig med utrustningen.

När jag hade träning igår var det en elev som hade gjort en egen tömkörningsgjord som jag blev imponerad av. Hon hade tagit en gammal travdäckel och sedan borrat hål och satt fast stående ringar och liggande små ringar. Vart väldigt sugen. Jag har Globus-gjorden men den är som du säger gjord för ryggar utan några som helst muskler så jag funderar starkt på att leta reda på en begagnad travsele och bygga om. Billigare än att köpa tärnsjös som verkar vara den enda vettigt byggda gjorden.

I förlängningen skulle jag vila ha min pålle inkörd. Dressyrnörden jag vill då helst ha en travsele då jag tycker om dessa och det skramlar mindre. En gammal rockard och en sele skulle sitta fint.

Alltså, syrran har två selar. Innan jag rusar till närmaste butik kan det ju vara värt att kolla om man kan använda däckeln på dessa.

Travselen är ju smidig men den är ju också gjord för travkörning. Vill du utveckla dressyrhästen ska du absolut att en "kör"sele! Om syrran kör vet du säkert skillnaden på dom eller så kan hon berätta ;) Bor ni nära? Du kan inte låna grejjer av henne?

Travselen är ju smidig men den är ju också gjord för travkörning. Vill du utveckla dressyrhästen ska du absolut att en "kör"sele! Om syrran kör vet du säkert skillnaden på dom eller så kan hon berätta ;) Bor ni nära? Du kan inte låna grejjer av henne?

Syrran sitter i soffan bredvid mig just nu. Jag bor på föräldragården i egen stuga och hon i en hydr stuga någon kilometer bort. Men vi har hästarna i samma stall.

Jag hon kör men just nu har hon ingen vagn.

Funderar lite mer på det där med att använda däckel från syrrans selar. Det är ju inte travselar hon har utan vanliga körselar. Rent teoretisk borde det ju gå att dressyrtömköra i sådan i början eller ska man i alla fall satsa på en tömkörningsgjord? De senare har ju trots allt fler fästpunkter.

Måste också testa om jag alls kan använda hennes lädertömmar. Sist jag tömkörde med lädertöm höll jag på att gå sönder. Jag förstår att det är bättre med lädertöm och att tyngden ger bättre kontakt och kontroll men det gör ont i min kropp att jobba med lädertöm.

Måste också testa om jag alls kan använda hennes lädertömmar. Sist jag tömkörde med lädertöm höll jag på att gå sönder. Jag förstår att det är bättre med lädertöm och att tyngden ger bättre kontakt och kontroll men det gör ont i min kropp att jobba med lädertöm.

Håller inte alls med :crazy:
Jag andvänder vanliga longeringslinor i neon, 2 st som jag knutit ihop i ändarna.Naturligtvis med hanskar.
Jag vill andvända en omedelbar eftergift och en lätt kontakt med munnen och det kan du inte få med lädertömmar.

Ang AE...nog för att han är kunnig inom körning/tömkörning men när jag gick en utav hans kurser försökte han lära mig att andvända töm vid sk.vikning.
Eftersom jag tömkör som jag rider andvänder jag min position - smack och kram på yttertömmen....detta var inte ok utan AE skulle visa...
på ett mycket bordust vis drömde han tömmarna över ryggen som drivning och fortsatte sedan att andvända töm för tvärningen tills jag stoppade honom.
Efter denna sk *visning* tog det mig lång tid för att kunna tömköra på ett avslappnat sätt.
Så fort jag skulle flytta tömmarna över ryggen vid tex spårbyte fick han panik....

Nu var detta 1999...hoppas att han utvecklat sina kurser.

Jag använder också ocfta två longerlinor men de som "kan" säger att lädertömmar är bättre:confused: Jag har inga dock, men ska låna och prova.

Jag tycker ändå linorna funkar mkt bra, jag.

Har inte själv gått kurs för AE men de som har det är har i sin tur lärt mej en hel del som jag inte hade fattat ang tömkörning och jag är mycket bättre på det numera. Men vore spännande att gå en kurs, jag har verkligen blivit väldigt inspirerad nu när jag tömkör mycket mera än tidigare.

Vart har du köpt dina vävbandstömmar med rep? Har sånna fast repen är på pricken för korta på mina så det hakar fast ibland på yttertömmen som jag har spänd i vinkel (som på din bild). Jätteirriterande! Så vill gärna veta mer om dina så jag kan köpa likadana :d

Håller inte alls med :crazy:
Jag andvänder vanliga longeringslinor i neon, 2 st som jag knutit ihop i ändarna.Naturligtvis med hanskar.
Jag vill andvända en omedelbar eftergift och en lätt kontakt med munnen och det kan du inte få med lädertömmar.

Håller med.
Jag har reptömmar som jag beställt från repslageri. 8 meter vardera, med karbinhakar i. Lätta, stadiga och smidiga i handen, löper lätt och mjukt genom ringarna och det blir ett lätt stöd i handen. Man ska inte glömma att just på töm, så blir handens effekt oerhört stark, i och med fysiklagarna, så det är optimalt med ett lättare, kvickare stöd via dessa linor tycker jag, jämfört med lädertöm.

det beror på hur nära du är hästen när du tömkör.
jag varierar mina avstånd.
när jag jobbade med min dåvarande körtränare så jobbade vi extremt nära hästarna. Inget o rekomendera om man har en häst som kan slå, men annars så är det väldigt bra. Speciellt när man tränar skolorna för töm.

jag använder en vanlig billig gjord,,,(Globus kanske?) kostade väl runt 200 spänn eller ngt :D jag behöver bara ringar för tömmarna. Vill att ringarna ska vara stående...liggande ringar irriterar mig mest.
jag har även en tömkörningsgjord med massa ringar för inspänningsmöjligheter, men den tycker jag inte om så mycket. På den ligger ringarna ner. Jag vill ha vävribb, inte lädertömmar.

Senast ändrad av en moderator:

Rekomenderar att du fortsätter med lätta tömmar när du nu är van med dom.
kl

Sen är jag ganska säker på att det är viktigt VEM (= kör el dressyrryttare) som utbildar i tömkörning och hur långt man själv kommit i dressyrbiten.
Allt beror jö på vilka grundkunskaper man har.

Om nu AE har utvecklat sina kurser kan det inte skada men själv skulle jag gå en fördjupningskurs hos en *dressynörd* ;)

citat mackan...mycket tänkvärt *bow*
Man ska inte glömma att just på töm, så blir handens effekt oerhört stark, i och med fysiklagarna, så det är optimalt med ett lättare, kvickare stöd via dessa linor tycker jag, jämfört med lädertöm.

Håller med.
Jag har reptömmar som jag beställt från repslageri. 8 meter vardera, med karbinhakar i. Lätta, stadiga och smidiga i handen, löper lätt och mjukt genom ringarna och det blir ett lätt stöd i handen. Man ska inte glömma att just på töm, så blir handens effekt oerhört stark, i och med fysiklagarna, så det är optimalt med ett lättare, kvickare stöd via dessa linor tycker jag, jämfört med lädertöm.

Vi har såna också, jag har inte gillat dem tidigare men sista gångerna har jag provat dem och börjat komma mer överens med dom:D

DM:
Ja jag känner inte att jag vill ha "tyngre", jag ser inte vitsen med det men har hört att många ser det som en fördel.

Fick precis nu veta av syster yster att ena selen passar hennes arab och den andra är - för liten. Inte en chans att jag kan ta däckel från detta och sätta på mitt halvblod som är 20cm högre i manken.

Blir att skaffa tömkörningsgjord.

det beror på hur nära du är hästen när du tömkör.
jag varierar mina avstånd.
när jag jobbade med min dåvarande körtränare så jobbade vi extremt nära hästarna. Inget o rekomendera om man har en häst som kan slå, men annars så är det väldigt bra. Speciellt när man tränar skolorna för töm.

Jag varierar också, men just pga det, så vill jag kunna nå och påverka hästen även när jag har den längre ifrån mig. då blir en körpisk helt värdelös.

beror nog på vilken häst man har..jag använder körpisk mest av den anledningen till att den är lätt att hålla i och min ger ett väldigt bra ljud.
petar sällan pisken på hästen så för min del så kvittar längden.
dom få gångerna jar har behövt peta till har jag bara gått närmare.
den ena hästen har jag ingen pisk på alls vid tömkörning.

fast det är ju så individuellt.

Nja, jag petar inte heller på hästen med pisken i regel, ngn enstaka gång ett bakben som ska in möjligen, men inte i regel. däremot på en stor volt tycker jag det är optimalt att ha en pisk som är lång, som man räcker att "peka" med ordentligt, man har stor hjälp tex att reglera en bog som vill skjuta in etc, dvs inte bara tömen utan pisken hjälper till ytterligare. Men som sagt, alla gör olika.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka