Ni dressyrnördar som tömkör - hjälp mig!

shlubberdubb

Trådstartare
Jag var hyffsat duktig som liten på detta med att tömköra. Hästen jag då hade kunde ju dessutom det så det var ju ganska enkelt att lära sig tämköra när det satt en läromästare i andra änden av tömmen.

Nu har jag ju istället egenutbildade hästar och står och är helt handfallen. det har gått så långt att jag sålde globusgjorden och lädertömmarna för både jag ch häst trasslade ihop det. Tömmen tyckte jag också var för tung och gjorden passade inte min killes runda rygg.

Nu har jag dock planer på att skaffa gjord och töm igen. Denna gången neopren gjord och hälften rep häften vävband töm. Problemet kvarstår att jag kan fan inte tömköra om så man satte in pistol i pannan på mig och mitt liv hängde på det.

Sist det var en tömkörningskurs i närheten var väl en 10 år sedan och den missade jag ju självklart.

Har någon tips på böcker, videos, eller bara kan skriva här hur i sjutton jag kan komma igång med tömkörningen igen?

Har i stallet en unghäst som skall ridas in, ett fullblod som kommer tas ur pension och skulle må bra av att röra lite på sig på töm innan ridningen påbörjas, en fet vallack som nog skulle kunna klara ett tömkörningspass och ett ridpass om dagen, ytterligare ett halvblod som skulle må bra av det. Sedan får syrran avgöra vad som behövs för hennes arab.

Gjord kommer att införskaffas oavsett vad för jag använder sådan även vid longering.

Sv: Ni dressyrnördar som tömkör - hjälp mig!

jag tömkör dagligen. Har lyckats stärka upp galoppen på min ena häst väldigt mkt tack vare det.

Om du är osäker på hur du ska göra, ta kontakt med en körtränare? gärna då ngn som sysslar med skolkörning (ej trav) så kan du säkert få en hel del hjälp. Kan va värt och ta några lektioner av en som verkligen kan. Man lär sig.

jag tömkör dagligen. Har lyckats stärka upp galoppen på min ena häst väldigt mkt tack vare det.

Om du är osäker på hur du ska göra, ta kontakt med en körtränare? gärna då ngn som sysslar med skolkörning (ej trav) så kan du säkert få en hel del hjälp. Kan va värt och ta några lektioner av en som verkligen kan. Man lär sig.

Jag tar gärna en kurs, men som sagt, ingen i området de senaste 10 åren.

Misstänker att jag får leta upp en tömkörningskurs på annan ort.

Kuskar finns i området. Och då menar jag inte bara travkuskar. Men jag vet inte om dessa lär ut tömkörningens grunder. Har aldrig hört något om det.

Jag ville börja tömköra min häst för att stärka honom från marken och tar oregelbundna tömkörningslektioner av en dressyrtränare som vi har här :) Hon är jätteduktig och jag tycker att jag lär mig snabbt :)

Om jag vore du skulle jag ringa de dressyrtränare som finns och fråga om de kan tömköra. Eller ring och fråga de kuskar som fanns i området och fråga om de lär ut tömkörning? :) Du kan inte mer än få ett nej!

Bara för att jag sa att jag inte sett någon kurs på 10 år så hittar jag en som är om två veckor för en MYCKET duktig kusk (WC vinnare) och har anmält mig. Billig var den också.

De har två träningstillfällen och funderar på att anmäla mig till bägge. Andra är en månad senare.

Måste alltså shoppa utrustning pronto!

Är du säker på att du ska köpa en neoprenegjord?
Jag kan tycka att dessa inte alls ger någon gedigen känsla och dessutom har de oftast få töm/inspännings-möjligheter.
Självklart gör du som du vill, men det underlättar verkligen om man har en bra gjord i läder. Du skulle ha behållt din gamla. ;)

Jag har de tömmar du skriver om samt läder men jag använder numera bara lädertömmarna (tunna tömkörningstömmar :love:)och skulle nog ha svårt att använda vävribben igen. Lädertömmarna jobbar mycket av sig själva genom tyngden. Du kanske hade för tjocka/tunga tömmar innan?

Vad är det du har svårt för? Vad är det som inte fungerar nu när du försöker?
Hur har du haft tömmarna när du har försökt och hur reagerade hästen?

Jag har, precis som Stilett, tagit hjälp av tömkörningen bl.a för att stärka ena hästens galopp och det är ett helt underbart komplement för ridhästar tycker jag. Jag förstår inte att alla tömkör sina hästar. :)
Men precis som med allt så måste man ju lära hästarna vad man förväntar sig av dem.

Såg nu att du hittat en kurs. Jättekul!
Lycka till!!

Senast ändrad:

Vad bra att det löste sig med träningsmöjligheter för dig :laugh: Tänkte först tipsa om hur jag gjorde, jag mailade ridskolorna i trakten och fick från dem tips på tränare. Men nu fixade det sig ju ändå! Har, precis som du, en unghäst som är väldigt rolig att jobba på töm. Tömkör kanske 3 gånger/vecka. Tycker definitivt att du ska anmäla till båda kurstillfällena!

Jag är dålig på att tömköra men gör det mkt nu tack vare unghästen som just nu nästan bara tömkörs under halvvilan.

Men satsa på bra utrustning, det lönar sej nog, har jag förstått.

Vi ska ev ta hit A E för kurs har det varit tal om, ett par har gått för honom och det är guld värt:bow:

Jag måste blir bättre på det där jag med, ska tömköra båda imorgon, :idea:

Undrar om det inte är för A E:confused::bow:

han har ju kurser lite överallt numera:bow:

Hade jag haft 1200 - 2000 på att lägga på en gjord i dagsläget så hade jag gjort det. Globusgjorden passade helt enkelt inte ryggen på min häst. Har kikat på Hööksgjorden (och ja, jag vet att det är 30% just nu) och den är väldigt lik globusgjorden över ryggen så den går bort. Hästarna här är ganska runda över ryggen och en sådan gjord skulle ligga bättre än sådan gjord.

Lokala butiken har en neopren gjord där man även kan skruva i uppåtstående ringar, kostar 400 nnting. Horze har en i katalogen som kostar 179. rep+vävtömmar finns ju i hyffsad prisklass. Självklart tänker jag kolla radannonserna här och hastnet.

Jag har ganska trasiga axlar och armar. För närvarande gör det ont att lyfta en kaffekopp (ja, jag skall uppsöka läkare) och har svaga händer. Jag hade globus tömmen. Många här har lovordat den men den var på tok för tung för mig.

Vad är rekommenderad längd på spö för tömkörning? Syrran har ett körspö (de lyllosen har en inkörd häst).

Jag köpte en lädergjord från Globus och den är underbar. Gillar inte alls de neoprengjordar som har liggande ringar, det hakar upp mycket mer då tycker jag...

Men såg att globusgjorden inte låg bra på din häst. Men mitt tips är ändå att köpa en gjord med stående ringar :)

Vad bra att det löste sig med träningsmöjligheter för dig :laugh: Tänkte först tipsa om hur jag gjorde, jag mailade ridskolorna i trakten och fick från dem tips på tränare. Men nu fixade det sig ju ändå! Har, precis som du, en unghäst som är väldigt rolig att jobba på töm. Tömkör kanske 3 gånger/vecka. Tycker definitivt att du ska anmäla till båda kurstillfällena!

Risken är att på kurs två kommer jag sitta 10000 meter över atlanten så jag får nog nöja mig med den första. Jag har ju tömkört förr och jag har jobbat på travstall (inte samma sak, jag vet) och jag har kört in häst. Allt detta skedde för mellan 25 och 30 år sedan. Så jag hoppas att det handlar om att jag behöver en uppfriskning i kunskaperna. Sedan kommer jag ta tillfället i akt att gå på fler längre fram.

Nu vill syrran vara med med sitt stora sto. Så ska anmäla henne med.

Och nej, det är inte A E.

Min Tärnsjö-däckel har jag haft till alla möjliga hästar. Både stora, små, smala och runda. :p Men jag vet inte om det kan bero på att jag alltid har ett tjockt däckelunderlägg (till travdäckel)under eller om det är för att gjorden är annorlunda formad än Globus.
Förstår att ekonomin hindrar, det är ju en del pengar det handlar om. Att kolla efter begagnat är nog rätt tänkt. :)

Har du så stora problem med axlar/armar så ska du självklart välja en töm som passar dig och inget annat. Jag hoppas att kursen du går på tar upp den egna kroppens position (inte bara i förhållande till hästen)för det gör Jätteskillnad att stå/hålla rätt.

(onödig info; Hade kursen varit för AE så hade du inte behövt ha med dig grejer då han alltid har däckel och tömmar man kan låna. :p)

Länkar in några bilder ;)

http://i22.photobucket.com/albums/b302/canidia/Skorpan/Tmkr38.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b302/canidia/Blirren/B2_liten.jpg

http://i22.photobucket.com/albums/b302/canidia/Blirren/P1010028.jpg

Senast ändrad:

Globus har en billigare variant på tärnsjös däckel, visst menar du den rörliga?

(onödig info; Hade kursen varit för AE så hade du inte behövt ha med dig grejer då han alltid har däckel och tömmar man kan låna. :p)

Har upptäckt att A E kommer hitom under våren och skall nog anmäla mig till detta.

länkar in Corax bild. hoppas att det är OK!

Om man har tömmen som på bilden..
B2_liten.jpg

Om du har tömmen med rep/ töm- kan skarven fastna i ringarna- skit.

Paul Fielder har to hefter om henholdsvis longering og "long reining". Begge finnes iallfall på engelsk. De er ganske enkle å forstå, med illustrerende bilder. Se f.eks. her, på Pauls sider.

Selv har jeg longert endel med to liner på gamle hesten. Den var god på det, og man kunne longere med serpentiner og åtte-tall og alt (veldig morro). Nå har jeg en unghest som ikke har gjort det så mye. Kun Paul som har gjort det for meg, da jeg har ridd litt for han. Men pleier å longere med innspenning, og en line, som jeg sa har festet i gjorden, så gjennom innvendig bittring, slik at jeg på en måte får en innvends tøyle jeg kan lede litt med i longen.

jag rek körpisk...den får inte väga för mkt, då får man tillsist kramp när man tömkört en stund. jag vill även att den ska kunna "snärta till i luften" bra.
provade longerpisk ett tag men tyckte det blev för tungt....

Anders Eriksson har ju nyss gett ut en bok + DVD om tömkörning, jag tycker den är bra att kolla på. Det enda andra jag har sett i litteraturväg är hans äldre video, och en bok om körning som innehåller lite tömkörning.

Bra att du har hittat en kurs, annars hittar man ofta tömkörningslärare och även kurser på naturbruksgymnasierna.

Det är ok :), men som du ser så är inte skarvarna på tömmen ens i närheten av ringarna.
Dock så rekommenderar jag inte denna tömfattning om man inte är van vid både tömkörning och hästen man 'kör' då man blir tämligen låst.

Ang pisk så har jag en körpisk men, åter igen som Stilett säger, så är det viktigt att den har en bra snärt och är lätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka