Ni alla som håller på med trav!

BuenoBull

Trådstartare
Ni som är seriöst engagerade i trav kan ju gärna vända sig hit! Martha, du håller ju på med trav! ;)

Min fråga är egentligen bara hur man gör för att komma in i travvärlden och så? Alltså hur börjar man med allt? Förutom att vara intresserad förstås! :p Tycker det verkar jättekul! Har bara gått ponnytravskola när jag var 10 men skulle gärna vilja hålla på med stora hästar i framtiden! :)

Sv: Ni alla som håller på med trav!

När jag ändå håller på så undrar jag om det finns nån sida där man kan söka efter bilder på travare? Förutom söksidor som google etc.

Halkade som ren ridtjej in på trav via prao i 8:an..
Tog ett sabbats år efter nian och jobbade då i travstall..

Gjorde precis som humlan :p
Praktik är en jätte bra start för att få in en fot :)

Du kan fråga någon amatörtränare i närheten av dig om du får hjälpa till med hans/hennes travare.
Sätt upp lappar vid t.ex affären, travbanan, annosera i tidningen etc.
Åk till något stall på travbanan och fråga om dom vill ha hjälp.

www.aln.se finns bilder på travare

Jag kommer oxå från ridsidan,
men jag gjorde slagisak direkt och köpte mig en 3årig nordis, sen tog jag min licens med honom och vips vart man igång :)
Hade plats i stallet och tid så jag tyckte det var värt chansningen! Så en kompis som var kusk som kom och lärde mig sela :o

Om du ska börja gymnasiet så sök ett Naturbruks gymnasium som har trav inriktnig......(Berga) ;) ;) :banana:

Jag praoade oxå i ett travstall efter flera år på ridskola och fastnade! Tog sen kontakt med ett stall som jag kollat in ett tag...
Naturbruks gymn är ett bra alternativ, man har mkt praktik och kan få in en fot. Går själv på Berga. Hur bra som helst!!!!! Älskar Berga!!

Duff skrev:
Jag praoade oxå i ett travstall efter flera år på ridskola och fastnade! Tog sen kontakt med ett stall som jag kollat in ett tag...
Naturbruks gymn är ett bra alternativ, man har mkt praktik och kan få in en fot. Går själv på Berga. Hur bra som helst!!!!! Älskar Berga!!

vem är du då?

Lilja_89 skrev:
Ni som är seriöst engagerade i trav kan ju gärna vända sig hit! Martha, du håller ju på med trav! ;)

Min fråga är egentligen bara hur man gör för att komma in i travvärlden och så? Alltså hur börjar man med allt? Förutom att vara intresserad förstås! :p Tycker det verkar jättekul! Har bara gått ponnytravskola när jag var 10 men skulle gärna vilja hålla på med stora hästar i framtiden! :)

Som 12åring knata jag in i ett travstall (amatör-stall med 15häst) och fråga om jag fick bli skötare på nån häst :D det var uppskattat kan jag lova... borstade dagarna i ända, fick tom ett fölsto som inte var dräktig som min "egen" häst och rida int efter 2 år... sen fick jag lära mig köra och gjorde skol praktik hos proffstränare... Om man är seriös o ambitiös finns massa möjligheter om man bara vågar ta kontakten... :d

Lycka till!

jag blev "frälst" efter en månads praktik hos en proffstränare när jag var 16.
lärde mig massor på dom fyra veckorna, och sen dess är jag fast.
praktik är nog bästa sättet om du vill få in en fot. eller bara fråga om du kan få hjälpa till i nåt travstall, tror nog det är uppskattat..

När jag var 12 ringde jag på dörren till travhäst uppfödare och tränare och han blev ganska glad när jag sa att jag ville hjälpa till. Blev fast i travvärlden och jobbade med det fram tills förra året.

Visa framfötterna så kommer du säkert hitta något stall där dom behöver din hjälp.

som 3 åring så sopade stallgången i mammas å pappas travstall :p ett par år senare gick jag på ponnytravskola å tog brons å silver kanske guldkurs oxå :angel: å nu så har jag en 3 åring som ska starta till våren då å min foderhäst är betäckt med smasher så ja :D :)

Senast ändrad av en moderator:

pappa och farfar har haft travhästar hela mitt liv,vörjade rida på deras travhästar och hjälpa dom,sen fick jag en egen då jag var 14 eller 15 som var helt dum i huvet. jobbat hos proffs och amatör. har nu en egen starthäst.

Jag gjorde som många andra, halkade in från ridsidan... Jag gick naturbruk och när det blev dags att välja inriktning i trean så valde jag trav i stället för rid... En hel del praktiker under skoltiden och sen sex månader hos ett proffs, sex månader hos en amatör, jobbade extra under tiden med ponnytravskolan under helgerna, samt åt travbanan och mockade gästboxar när det behövdes... Gick ett år på Wången, och fick där igenom mycket kontakter och även ett jobb på ett stort stuteri med travhästar. Men sedan bar det utför med mina travjobb... ;) Jag blev ihop med en hästägare, och numera jobbar jag i hans företag, ibörjan bodde "våran" tränare granne med oss så då hjälpte jag till där när jag hann men nu har de flyttat så nu blir det bara ibland när det behövs hjälp på tävlingar. Så jag är himla sugen på att skaffa en häst och ha själv...

Men hur du ska göra... Traska in i närmsta travstall och fråga om du får hjälpa till, mycket skitjobb i början men jag tycker att det är värt det, eller om du ska gå gymnasiet, sök naturbruk med travinriktining.

Tack för alla svar! Känner en som har travstallmen det är typ 6 mil härifrån... :crazy: Sen pluggar jag så det blir inteså mkt tid över liksom...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
736
Senast: Squie
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 889
Senast: ildiko
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat