C

clarinho

Jag blir så otroligt sur på människor som säger att dom håller på med NH, när dom i själva verket piskar hästen med longerlinan och rycker dom i huvudet.

De säger att dom kan NH och att det är jättebra och att häst och ryttare får superkontakt. Men hurdan kontakt får man med en häst som är huvudskydd och är rädd för ryttaren? Visst, hästen ska ha respekt, men den ska verkligen inte vara rädd.
NH handlar ju verkligen inte om att bestraffa hästen tills den gör rätt!

Fler som träffat på människor som "kan NH"? (observera situationstecknerna). ;):D

Sv: Nh

Jo, vi var nog tom på NH-kurs hos nått liknande :crazy:

Eller inte riktigt, men det var bra mycket tuffare och hårdare än jag trott :crazy: funkade inte så bra på min kaxiga unghäst, han blev ju bara aggressiv :cool:

Nu håller vi på med PNH istället, mycket mjukare och man lär sig läsa hästen. Och man lä sig kontrollera sina egna signaler. Nu kan jag lätt tillrättavisa min känsliga unghäst utan att jag skrämmer honom samtidigt :love:
Igår stod vi och kastade repgrimskaftet kring halsen på honom som man gör när man hoppar hopprep :p han vart ju fundersam först, och trodde jag ville att han skulle backa, men sen fattade han av mitt kroppsspråk och stod kvar :bow:

Jag kan känna att med PNH har man någon sorts kvalitetsstämpel. Man vet att PNH-instruktören jobbar enligt just de här principerna, annars får de inte vara instruktörer längre.
Andra "NH-experter" vet jag inte om jag känner mig lika säker på längre :(

jo -därför har också NH fått oförskyllt dåligt rykte!
tyvärr!!!!!
En hästmänniska görs inte på en enda clinic!

Det finns NH och så finns det NH, tyvärr.. Alla instruktörer lär sig ju NH på olika sätt och lär sådeles ut på olika sätt.. Du får titta runt lite och hitta en NH tränare som lär ut det du vill ha..

Det finns NH och så finns det NH, tyvärr.. Alla instruktörer lär sig ju NH på olika sätt och lär sådeles ut på olika sätt.. Du får titta runt lite och hitta en NH tränare som lär ut det du vill ha..

jag har märkt det, och jag har lärt mig NH på det viset jag tror att det är meningen att det ska gå till :) iallafall på ett ungefär.
men sen ser man människor som håller på och piskar och grejar, sur blir man då!

Jo, vi var nog tom på NH-kurs hos nått liknande :crazy:

Eller inte riktigt, men det var bra mycket tuffare och hårdare än jag trott :crazy: funkade inte så bra på min kaxiga unghäst, han blev ju bara aggressiv :cool:

Nu håller vi på med PNH istället, mycket mjukare och man lär sig läsa hästen. Och man lä sig kontrollera sina egna signaler. Nu kan jag lätt tillrättavisa min känsliga unghäst utan att jag skrämmer honom samtidigt :love:
Igår stod vi och kastade repgrimskaftet kring halsen på honom som man gör när man hoppar hopprep :p han vart ju fundersam först, och trodde jag ville att han skulle backa, men sen fattade han av mitt kroppsspråk och stod kvar :bow:

Jag kan känna att med PNH har man någon sorts kvalitetsstämpel. Man vet att PNH-instruktören jobbar enligt just de här principerna, annars får de inte vara instruktörer längre.
Andra "NH-experter" vet jag inte om jag känner mig lika säker på längre :(

Okej, vad är det för skillnad på PNH och NH då? :) det lät intressant!

Jag har också varit med om en PNH tränar som var så otrevlig mot hästarna att hälften lämnade clinicen. Så jag har lärt mig alltid att kolla tränaren innan jag tar hästen med mig. Kan man inte komma som åskådare utan häst då kommer jag inte alls.

Egentligen är det ingen skillnad alls. PNH är i princip ett företagande inom NH. Det finns fler sådana exempel på duktiga (dom jag upplevt) och etablerade instruktörer som försöker tjäna extra på böcker, videos, repgrimmor etc. Inget fel i det.

Vad som däremot är fel, är dom klåpare som under sken av att "utöva NH" försöker tjäna pengar på något bra och positivt- utan att ha varken kunskap eller rätt inställning.
Så jag håller helt med dom som säger att man ska kolla vad "NH-instruktören" är för gök innan man bestämmer sig för en kurs.

Det räcker inte att själv gå en kurs, oavsett det är för PNH eller någon annan, och tro att man vet och kan hålla kurser själv. I bästa fall har man lagt en bra grund för vidare utbildning, inte minst med hästar som lärare. ;)

LIA, som inte "håller på" med NH utan försöker "vara" det. :)

Oja, det finns mååånga som "kan NH"... Men som tidigare sagt så får man nog kolla upp instruktörer innan man bestämmer sig för att ta med sin häst om man ska åka på clinic eller liknande.

Jotack det har man ju stött på... de där hästarna blir så våldsamt hanterade så jag skulle inte vilja va häst där...

NH för mig handlar om samarbete o samförstånd inte hårda knutar o ryck o så. Har dessvärre en kompis som är såååå "duktig" på NH o babblar om sina uppfostringseskapader vitt o brett. I mina ögon är det rent djurplågeri det hon pysslar med men det är ju jag det "idioten från skogen;)"

Jag började(!) fundera när jag läste ditt inlägg. :idea:

Tidigare var det så, att personer med tveksam kunskap i hästhantering men som ändå påstod sig "använda NH", var sådana som antingen inte insett och förstått vad NH är och innebär, eller sådana som haft oturen att bevista en inkompetent "tjänasnabbapengarpåeninnegrej" s k "tränares" kurs.
Åtminstone förstod jag det så...

Men numera verkar det mer och mer handla om personer, ofta yngre, som använder NH-prefixet som något slags kvalitéhöjare för sitt eget hästhanterande. Oavsett man gått kurser eller ens läst böcker. Efter att ha läst en förklaring i en tråd på Buke och ev surfat in på PNH eller liknande, tror man sig veta vad som behövs och går glatt ut och vevar rep och ska etablera ledarskap.

En öppen fråga till er som anser er vara väl kunniga i vad NH innebär, både filosofiskt och praktiskt:
När ni kommer i kontakt med den typen av "utövare" som diskuteras i tråden, vad säger/gör ni?
Låt mig gissa! ;) Går därifrån och skakar på huvudet?
För vi lägger oss inte gärna i hur andra hanterar sina hästar, eller hur?

Hur vore det om vi istället ifrågasätter personens uppgifter? Pekar på felaktigheterna och upplyser om att NH står för något helt annat än ryck och slit och tvång och hot ... Att ingen NH-människa piskar hästen med longerlina för att ta TS:s exempel.

Är det inte dags att vända utvecklingen? NH är alldeles för bra för att förstöras av okunnighet!

LIA, ännu en idiot i skogen :)

Förut förstod jag inte varför det fnns människor som tog helt avstånd från NH, men nu gör jag det. Jag har träffat mycket kunniga personer som inte ansett sig kunniga nog att hålla kurser så i min naivitet trodde jag att de som vågade ta steget att hålla kurser kunde sin sak. Jag var nyligen på en kurs som verkade bra det ledarna sa var överlag bra men jag skulle inte vilja kalla sättet de hanterade hästarna på för NH. Några jag känner säger att de håller på med NH men när jag ifrågasätter något de gör (ex slår hästen) så heter det bara att alla gör olika och att det jag gör behöver inte andra hålla med om. I princip så anser de att det är upp till var och en vad de definierar som NH. Jag tycker att NH måste bli ett mer tydligt begrepp för allt för många verkar tro att NH är att snurra rep och att etablera ledarskap har man gjort om man kan leda hästen på lång lina och få den att stanna om man själv stannar:confused:. Jag håller med LIA visst borde man säga ifrån mer problemet är bara att är man säger något så heter det bara att alla gör olika och det håller jag med om men att förklara andemeningen om en harmonisk hästhantering och en hantering av hästar som bygger på hästens eget språk är svårt när personen ifråga tycker det är onödigt att lära sig mer om hästars beteende. Efter kursen jag var på funderade jag på att mejla till kurhållarna och säga min åsikt men jag fegade givetvis ur och vill inte stöta mig med personer i onödan. Egentligen borde jag skriva ett mejl men jag känner mig inte kunnig nog själv för att kritisera :crazy:

Är det inte dags att vända utvecklingen? NH är alldeles för bra för att förstöras av okunnighet!

:bow::bow::bow:

Vet bara inte hur man kan göra det på bästa sätt! Jag tror det kan vara viktigt att lägga fokus på filosofin/tankesättet, inte på övningar som kan göras i paddock för då verkar det som det lätt tappas bort vad det egentligen handlar om.

Vinja - ytterligare en idiot i skogen;)

Ja folk som inte kan egentligen verkar använda nh som en konstig ursäkt att bete sig underligt mot sin häst. Kan man och vet vad man håller på med är det jättebra och ett logiskt sätt att umgås med hästen på ett sätt den förstår, men ibland blir det bar fel när folk tar sig vatten över huvudet.

Okej, vad är det för skillnad på PNH och NH då? :) det lät intressant!

Äh, grundtanken är väl densamma, fast PNH finns det utbildningsDVDer osv så man kan lära sig en hel del hemma. De har strukturerat upp läranadet väldigt pedagogiskt och betonar hela tiden att man ska känna sig(och vara) säker med sin häst.
Jag tycker helt enkelt att det är ett väldigt genomarbetat och väl genomtänkt material som presenteras så även trögskallar som jag fattar :p
Sedan är den PNH jag lärt mig mycket mjukare är den mesta "NH" jag sett, men det beror nog mer på NH-utövarna kanske...

Jag anser mig ha förstått ganska bra vad NH står för- ett sätt att använda hästens språk för att kommunicera- och göra det på hästars vis, så gott det nu går för oss tvåbeningar.

Jag ser en del människor som säger sig använda Nh, men som inte har fattat ett skvatt. Om det är våldsamt så brukar jag försiktigt visa en "mjukare" väg till samma mål, men det är inte ofta folk tar det till sig. "Jo, men jag har provat det, och min häst BEHÖVER så här starka signaler för han lyssnar inte annars" är den attityd jag möter oftast.
Tendensen att skrika istället för att förklara och felsöka sina signaler är mycket vanlig. (alltså om personen ger ett kommando som inte tas av hästen, så börjar peronen slå ist. för att fundera på om kommandot var rätt utfört.)

Hur gör man för att visa människor utan att de tar illa vid sig eller inte förstår?
Att hantera en besvärlig häst är ju inget problem alls- det är väl det som de flesta sk. "NH-tränare" kan- hantera hästar. Många tränare brister dock när det kommer till det viktigaste- hur lär man andra människor att hantera hästar?
Hur får man en individ att förstå att det är ens eget kroppsspråk och attityd som är det viktigaste i hanteringen och bemötandet av andra individer?(såväl hästar som barn och chefer). Och hur kan man hjälpa människor att bli medvetna? Det är ju trots allt det som behövs- en medvetenhet om sig själv- för att lyckas med kommunikationen.

/Migo

Jag anser mig ha förstått ganska bra vad NH står för- ett sätt att använda hästens språk för att kommunicera- och göra det på hästars vis, så gott det nu går för oss tvåbeningar.

Jag ser en del människor som säger sig använda Nh, men som inte har fattat ett skvatt. Om det är våldsamt så brukar jag försiktigt visa en "mjukare" väg till samma mål, men det är inte ofta folk tar det till sig. "Jo, men jag har provat det, och min häst BEHÖVER så här starka signaler för han lyssnar inte annars" är den attityd jag möter oftast.
Tendensen att skrika istället för att förklara och felsöka sina signaler är mycket vanlig. (alltså om personen ger ett kommando som inte tas av hästen, så börjar peronen slå ist. för att fundera på om kommandot var rätt utfört.)

Hur gör man för att visa människor utan att de tar illa vid sig eller inte förstår?
Att hantera en besvärlig häst är ju inget problem alls- det är väl det som de flesta sk. "NH-tränare" kan- hantera hästar. Många tränare brister dock när det kommer till det viktigaste- hur lär man andra människor att hantera hästar?
Hur får man en individ att förstå att det är ens eget kroppsspråk och attityd som är det viktigaste i hanteringen och bemötandet av andra individer?(såväl hästar som barn och chefer). Och hur kan man hjälpa människor att bli medvetna? Det är ju trots allt det som behövs- en medvetenhet om sig själv- för att lyckas med kommunikationen.

/Migo

:bow::bow:
Preciiiiis vad jag ville ha sagt :bow:
Och det är DET som jag tycker Parelli gör så bra :love:

Ärligt talat hästhantering får kalla sig vad som helst bara det är djurvänligt o kunnigt hanterande.

Tycker man kan se så många modetrender o just då är det bara det som är bra. Som nu är det NH o akademisk ridning... jag som inte åker till akademiska tränare ses ner på trots att jag har hästar som samarbetar fint med mig.

De gamla hästgubbarna hade ingen round pen o deras hästar gör allt på minsta vink... DET kallar jag hästmanskap...! Veva med grimskaft i en rondell kan nog alla...:crazy:

Men åter det är bara "idioten från skogen" som talar;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17