NH+western ??

G

gucci_pucci

hej jag kan inte så mycket om western, men tycker att det verkar vara ett vettigt ridsätt..men jag har inte riktigt fattat om alla tillämpar NH som rider western eller e det nått som bara vissa väljer att göra, eller tillhör det westernridning ?

Sv: NH+western ??

hej jag kan inte så mycket om western, men tycker att det verkar vara ett vettigt ridsätt..men jag har inte riktigt fattat om alla tillämpar NH som rider western eller e det nått som bara vissa väljer att göra, eller tillhör det westernridning ?

Nej, NH är en hästhanteringsmetod, Western är ett ridsätt.

Det är många som kopplar ihop NH och western. Men som sagt högre upp, NH är ett förhållningssätt och western en ridstil. De hänger egentligen inte ihop. Jag träffar många westernryttare som behandlar sina hästar lika illa som "vanliga" ryttare ibland gör.

Med illa menar jag "på ett icke NHenligt sätt".

Och jag träffar många ”vanliga” ryttare som behandlar sina hästar lika illa som NH-utövare ibland gör.

Ju högre upp i klasserna man kommer desto mindre NH. Var i NH-filosofin står det att man tex skall rycka sönder munnen på reininghästarna för att dom skall "checkas av"??? Ni som inte sett reining på hög nivå föreslår jag att ni tittar på en uppvärmning så har ni anledning att gråta.

Nu är vi där igen. Det sätt allt för oftast ett likhetstecken mellan NH och Westernridning.

Jag håller med om att hanteringen du beskriver är vidrig, men den har ju inget med NH, eller avsaknaden av NH att göra.

Bra hästhantering är bra hästhantering liksom dålig NH är dålig NH och tvärt om.

Jag håller med dig, det finns många idioter som kallar sig NH-utövare och inte begriper att det enda dom gör är att tillfoga sina hästar ångest och förvirring. Jag måste klargöra att jag inte själv är en NH-utövare utan arbetar med sunt förnuft och med de kunskaper jag tillskansat över de ca 40 år jag hållit på med hästar. Man får plocka de godbitar som passar en själv hos alla de olika teorierna hästfilosoferna har.

ih... *hoppar in lite sådär*

Skulle vilja påpeka lite saker - sopprötter finns överallt.. inom allt och på alla nivåer. Oavsett vad folk säger så finns det inget "rätt och fel", det finns "funkar och funkar inte" samt "schysst och f*rbannat oschysst".

Jag hoppas innerligt att jag själv faller under kategorien "folk som hanterar/rider hästar på ett vettigt sätt".

Har befunnit mig - via jobb - i svenska reining eliten och nje, har nog tyvärr missat den delen av uppvärmningen som kan få folk att gråta.. iaf från "elit"ryttarnas sida.. däremot så finns det många "jag vill vara lika tuff som P.L" därute som lämnar både ärr i hästarnas munnar, hjärtan och sidor.. men dom finns mer på amatör/open nivå.. och de finns överallt - inom alla kategorier.

Allmänt: Det finns mycket bra i "NH" - men lika mkt sk*t. Bäst är att helt enkelt använda sunt förnuft och läsa på/fråga om man är osäker.. oavsett om det handlar om ridning eller hantering. Och viktigt - men tyvärr tydligen lätt att glömma - Din hästs och Din säkerhet måste gå före allt. Oavsett hur mkt din granne förespråkar gramaner, polisträning, stepuptrailer eller spiltor, lösdrift, whatever.. Sätt dig aldrig i en sits där du riskerar dig eller din häst. Handla med sans, vett och tålamod så funkar det mesta.

*hupphupp* Go natt! ^^

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Hästmänniskan hej! jag e 12 år o är 164 i väger 40kg. är jag för stor för b ponnys? för just nu på min ridskola rider jag bara små ponnies även om jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 718
Senast: ameo
·
IT & mobiler Hej Tänker kanske finns några här som haj på gäller sim-kort till surplatta och nått bra tips på vad ska välja. Jag inte ha ett...
Svar
9
· Visningar
442
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka