Sv: NH+western ??
ih... *hoppar in lite sådär*
Skulle vilja påpeka lite saker - sopprötter finns överallt.. inom allt och på alla nivåer. Oavsett vad folk säger så finns det inget "rätt och fel", det finns "funkar och funkar inte" samt "schysst och f*rbannat oschysst".
Jag hoppas innerligt att jag själv faller under kategorien "folk som hanterar/rider hästar på ett vettigt sätt".
Har befunnit mig - via jobb - i svenska reining eliten och nje, har nog tyvärr missat den delen av uppvärmningen som kan få folk att gråta.. iaf från "elit"ryttarnas sida.. däremot så finns det många "jag vill vara lika tuff som P.L" därute som lämnar både ärr i hästarnas munnar, hjärtan och sidor.. men dom finns mer på amatör/open nivå.. och de finns överallt - inom alla kategorier.
Allmänt: Det finns mycket bra i "NH" - men lika mkt sk*t. Bäst är att helt enkelt använda sunt förnuft och läsa på/fråga om man är osäker.. oavsett om det handlar om ridning eller hantering. Och viktigt - men tyvärr tydligen lätt att glömma - Din hästs och Din säkerhet måste gå före allt. Oavsett hur mkt din granne förespråkar gramaner, polisträning, stepuptrailer eller spiltor, lösdrift, whatever.. Sätt dig aldrig i en sits där du riskerar dig eller din häst. Handla med sans, vett och tålamod så funkar det mesta.
*hupphupp* Go natt! ^^