NH-lektion

lobell

Trådstartare
På torsdag kommer en tränare ut och vi ska börja med NH.
Har aldrig gjort nåt sånt innan och är förstås nyfiken på vad vi ska göra.

Så berätta gärna vad man brukar göra första gångerna.

Sv: NH-lektion

Det beror sig på. Fr a på kvalitén på "NH-tränaren".

Om ni verkligen ska lära er NH från grunden och vad filosofin innebär, så borde det först bli flera timmar teori. Därefter kanske lite demonstration av praktiskt hanterande plus ännu mer teori.
Först därefter påbörjande av egen praktisk grundutveckling i hanterande.

Olika instruktörer lägger upp utbildningen på sitt eget sätt, men gemensamt för de seriösa är att dom lär eleverna det teoretiska och fakta om Natural Horsemanship. Inte bums sätter igån att vifta rep, gömma rumpa eller varianter på join-up.

LIA

Hej Hallå där! Var det inte AR? Eller - det kanske inte vad du? Anyway.......

Jag tror inte det blir så som LIA beskriver om en NH-tränare kommer ut till dig första gången. Snarare tror jag att h*n är angelägen om att få veta vad du vill/behöver och utifrån det bestämma hur ni går vidare.

Eftersom du inte håller på med unghästar eller har några stora problem du vill ha hjälp med (eller?) så är det troligt att det blir en introduktion "light" med lite teori och lite praktik. Kanske med betoning på kommunikation.

Jag har aldrig träffat en tränare som börjar med att vifta med rep eller göra varianter av join-uper.

Jo, det är jag :)

Hon håller både NH och AR lektioner.
Jag tänkte åka på en helgkurs i NH grund, med blandat teori och lektioner, men kunde inte den helgen, så nu kommer hon ut till mej istället.

Jag skulle ha repgrimma och lina så nåt ska vi väl göra. Är ingen problemhäst utan bara att jag är nyfiken på hur det går till helt enkelt.

Aha. Det blir en privat introduktion till AR och NH alltså. Då är det (med tanke på tiden) jättesvårt att gissa hur upplägget kan bli.
Har du hittat ngn litteratur? Jag rek att du kollar en klassiska utbildningstrappan (googla så hittar du!). Den är jättebra att ha med sig.
Om du sedan är fortsätt nyfiken så läs Bents böcker. De är riktigt underhållande.
Rapport sen!

Vi fick faktiskt börja med att lära oss hantera repen osv utan hästar inblandande. För att lära oss teknik, få känna på teknikerna själva(genom att hålla i grimman när någon annan håller i repet) och bli lite varm i kläderna med de nya grejorna innan man blandar in den arma hästen. :p

Sedan visade och berättade hon om de sju lekarna, jag fick testa på min oproblematiska vuxna häst.
Sedan visade hon på unghästen vi hade problem med, förklarade och visade hela tiden vad hästen gjorde och vad hon därför mötte upp med. Konstaterade var problemet var och sedan fick vi en mycket enkel hemläxa att träna på med problemhästen tills nästa tillfälle.

Därefter fick vi rekommenderat material att själva läsa/titta på, för att få djupare förståelse.

Det är förstås olika från tränare till tränare och det beror på hur mycket tid man har på sig.

Det bästa är att först få någon teorigenomgång om vad NH betyder och innebär, hur man blir en bra ledare och lite grunder i hästens beteende. Det är inte alltid det hinns med, så det kanske kommer lite mer kortfattat under lektionens gång.

Man brukar visa repgrimman och repets funktion och lite repteknik (hur man hanterar repet och hur olika inverkningar känns för hästen). Dessa övningar görs utan häst.

När man börjar praktiskt med hästen går man igenom systemets olika grundövningar som innehåller bla. zonen, flytta bakdel, flytta framdel och backa.

Roligt med första lektionen, hoppas din tränare är duktig och att du får mersmak! :bump:

Nu var första lektionen avklarad, och de var de snabbaste 40 minutrarna jag varit med om :)

Vi började faktiskt med hästen direkt.
Hon visade först hur det kändes med repgrimman på handen, att man inte behövde göra mkt för att hästen skulle känna.

Sen började hon med att visa hur man backar hästen.
och sen flytta bakdelen.

Sen fick jag prova. Såg ju mkt lättare ut än det var :)

Vi var väl ganska överens om att hästen inte tyckte att jag skulle bestämma iaf. Bakdelen kunde jag flytta med bara blicken, men backa ville hon helst inte.

Jag ska öva lite och sen kommer hon tillbaka om 2 veckor om vi hittar tid som passar båda.

Ganska intressant för hon sa saker som man inte tänker på, men när man hörde det så var det ganska självklart.

Så nu blir det att öva :)

Men härligt... du ska se att du hittar knapparna ju mer du tränar... Rom byggdes ju inte på en dag...

Tummen upp för dig...:love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Red_Chili
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 444
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama