NH-hantering av föl?

Sv: NH-hantering av föl?

Menar du att era föl som är födda hos er aldrig visar något intresse alls av att nafsa? De föl som jag har stött på, som har gått mer eller mindre vilt sedan födsel, nafsar för att kolla om det är gott eller inte, fungerar eller inte. När man då visar att det inte är okej så upprepas det heller inte, men det verkar ju fantastiskt om de från första dagen har förstått det utan att ens ha prövat.

Jag tror att din metod med utskjutandet ur flocken är bra, och jag tror inte att de flesta vettiga människor som är insatta i NH varken skulle skrika eller kasta med rep i en sådan situation. Det verkar för mig bara idiotiskt.

jo då..nog försöker ungarna också.
Men i stort sett alltid är det så här, att först smyger dom fram och spanar.
Sedan ytterligare några kliv och kollar håret på mig.. Ja, jag sitter alltid på huk.
Om dom sedan vill provsmaka så reser jag mig, vilket gör att dom backar undan.
Det räcker för att få dom att förstå.

Mer morska ungar som gärna vill sitta i knäet eller bli kliade, nonchalerar jag helt och hållet.
Blir dom påstridiga så föser jag undan dom som ettåringarna.

Det är ju väl ganska välbekant att om man håller på att klia en fölunge så vill dom klia tillbaka..och den onda cirkeln är igång.

Så jag låter bli, istället för att bestraffa.

AM

Nafayette du verkligen har ett fin sätt att hantera dina föl. Det är så rolig att läser andras tänker om detta här. Epecielt när det låter klokt. SF eller NH vi är efter samma sak. :D

Och det vi faktiskt kommer fram till är ju att NH är så otroligt stort! Håller med; SF = NH!! Båda verkar ju vara ett naturligt förhållningssätt till hästen! (dvs;NH) Vi börde ägna mera tid åt att lyfta fram alla bra ideer i stället för att kasta skit på begreppet NH! Skrika vifta och slå är inget jag kallar NH, lika lite som det kallas SF! Alla sätt är bra förutom dom dåliga! Funkar det på den ena hästen behöver det nödvändigtvis inte funka på nästa.. Grundfrågan var ju om man ska börja hantera föl vid 4 mån. ålder, och det gör ju dom flesta, fast på olika sätt. Min åsikt är som ovan: Ja absolut ska fölet hanteras, men med måtta och ett sunt förnuft!

Jag tycker det är bra om man pysslar hanterar fölen mycke. Korta stunder varje dag.
Hov vård kolla ben sår mm Det fungerar på min lille.
Men jag har en nackdel. Har bara mamma o föl hemma nu. Så när jag rider måste han stå ensam i boxen. men han sköter detta mycket bra.
Han har ätit upp all mat i krubban när vi kommer tillbaka efter 1 tim. Då skriar han ganska bra.

men nästa vecka kommer 2,5 åringen hem från betet. Han skall kastreras och så småning om in till dessa två. Då kommer han kunna busa .
Då kan jag nog vänja honom att stanna i hagen ensam också.

Rotterö skrev:
Jag tycker det är bra om man pysslar hanterar fölen mycke. Korta stunder varje dag.
Hov vård kolla ben sår mm Det fungerar på min lille.
Men jag har en nackdel. Har bara mamma o föl hemma nu. Så när jag rider måste han stå ensam i boxen. men han sköter detta mycket bra.
Han har ätit upp all mat i krubban när vi kommer tillbaka efter 1 tim. Då skriar han ganska bra.

men nästa vecka kommer 2,5 åringen hem från betet. Han skall kastreras och så småning om in till dessa två. Då kommer han kunna busa .
Då kan jag nog vänja honom att stanna i hagen ensam också.

Hur gammalt är fölet? Äter han krafft i krubba redan som föl?

Jag har en vuxen häst och till och med han klarar sig enbart på stråfoder. Har förstått att storhäst-ägare inte håller med om detta (jag har en islandshäst för den som undrar), men ett föl kan ju knappast behöva fodertillskott? Möjligtvis en salt eller mineralsten..

Själv tycker jag att hästarna skall få lov att vara föl och hanteras så lite som möjligt tills de är 3,5-4 år gammla. Inridning innan 4 års ålder ställer jag mig helt emot, men vill man att hästen skall slitas ut fort och leva kortare tid får ju det stå för en själv. Jag tycker att hästar uppfostras bäst av att gå i flock med hästar i alla åldrar och bara stöter på den där konstiga tvåbeningen några gånger per år. Hovverkning är naturligtvis viktigt, samt avmaskning etc. Dessa tillfällen är de enda jag tycker att man skall hantera fölet.

Jag hålla inte med dig. Jag känner at fölet ska hanteras så fort som möligt. Även om det är några 5 min om dagen. Fölet får blir fölet alla andra minuter i dagen. Jag förstår din tänkande men det är mänskligt. Vi som människar har taget på oss att köpa och behålla hästar i vårt liv. Vi har ett vis ansvar att gör det så att hästen mår bäst av det. Att låt hästen veta att vi är lika, minst att dem tror på det allefall. Att dem känner sig bekväm och säkert att vara med oss.

Låt mig fråga dig en sak. Vad tycker du är bäst?

En häst som har inte varit hanterat nästan alls i sitt liv (som vi sager är nu 4år). Som nu ska ridas in, har hammnat hos en trännare t ex. för at matte kan inte hantera hästen (som händer alldels för ofta)för det stigra och bucka( inte säkert på stavningen). Trännaren börja visa inridnings moment, hästen förstår ingenting varför en rovdjur kommer som en börjn med en sadel och slänga det up på ryggen och ska spänna den så hårt det känns som att den sitter i en tvång. Sen stoppa en en metal bett i munen och spänna en band runt nosan lika hårt. Varför? Så att han inte gappa när den här rovdjur som han har aldrig träffat förrut sitter up på ryggen som en tiger ska dra han i munen, som i den här tid punkten bytyder absolut ingenting till hästen. Och sen sparka han hästen i sidan för att böjar gå frram åt....och vi undra varför en häst kasta av oss.

Eller...

En häst som föl har Matte/husse rubbat, klappat, borsta, lyfter föter, har lärt att går bort från trycket (precis som dem gör med deras egen mamma), totalt acceptera frivillig att dem är pysslat over hela kroppen. Vet precis vad det handlar om när matte kommer med en sadel (för det har hon trännat med under årenar med filtar, paddar, täckar, m.m..)och ska slänga upp den på ryggen för det har dem också gjort sen hästen har varit ett föl/unghäst. Men den här gången vet dem när man spänna sadel gjorden det är bara matte, igen tiger för det har dem också trännat med en rep först när han var ung. Och hela tiden står hästen stilla för det har också lärt det som ung häst. Matte behöver inte spänna munen stängt för att dem har trännat att går bort från tycket så när bettet är i munen han vet vad det bytyder. Han vet när matte lägger höger skänkel att han ska flytta till höger för att han har gjort det sen han var en månad gammal. allt är lungt och naturligt att har matte där på ryggen för att matte har alltid varit där sen har var född. Det finns ingen skildnad mellan hästen baredvid i stallet och matte.

Jag säger inte att du tränna en häst så men i min erfarenhet det är som sagt aldeles för många som gör det. Dem köpa hästar som har inte haft så mycket kontakt med människor och undra varför hästen tycker inte om visa saker. Varför vill han kasta av mig hela tiden? Hur många gånger har du hört "Jag kan inte göra så med min häst" eller " han tycker inte om när man gör si eller så, så vi gör inte där"? Vi ska låta ett föl veta att vi är en bra ledare att följa. Precis lika bra som deras egen mamma är. Vi bara ser lite deformerad ut för vi har 2 ben istället för 4. Min föl till slut tyckte om att komma och varat pysslat med mer än att vara med sina kompisar. Och han är förtfarande så och är fem år inridat vid 3 år och har aldrig haft ett problem med hanteringen. Samma med min ny häst som är 4 år som matte har gjort allt möligt med honom sen han har varit ett föl jag har ridat in honom med en grimma. Jag tycker det blir en mer bindande förhållande med hästen för han lita på mig, till och med det blir mer säkert...för min kropps delar som har fått sina smällar från ohanterbar hästar.

Och det beror på rasen när enridning ska ske. Visa raser kan ridas in vid 2-3 år redan. Jag hålla med att en störa ras, som en Halvblod t ex. som är 175 ska växer till 4-5år.

CaliforniaSwed skrev:
En häst som har inte varit hanterat nästan alls i sitt liv (som vi sager är nu 4år). Som nu ska ridas in, har hammnat hos en trännare t ex. för at matte kan inte hantera hästen (som händer alldels för ofta)för det stigra och bucka( inte säkert på stavningen). Trännaren börja visa inridnings moment, hästen förstår ingenting varför en rovdjur kommer som en börjn med en sadel och slänga det up på ryggen och ska spänna den så hårt det känns som att den sitter i en tvång. Sen stoppa en en metal bett i munen och spänna en band runt nosan lika hårt. Varför? Så att han inte gappa när den här rovdjur som han har aldrig träffat förrut sitter up på ryggen som en tiger ska dra han i munen, som i den här tid punkten bytyder absolut ingenting till hästen. Och sen sparka han hästen i sidan för att böjar gå frram åt....och vi undra varför en häst kasta av oss.

Jag skulle inte rida in min häst så här. Eftersom jag rider enligt den akademiska skolan så går allting väldigt lugnt till och hästen får precis all den tid den behöver. Vanligt inom islandshäst världen är som du beskriver; skicka hästen till en stor o stark karl och ha en färdiginriden häst på 2 veckor.

Allt det vänder jag mig emot och jag är väldigt för NH övningar ibland; men allt har sin tid. Först skall hästen uppfostras till att bli häst (av sin flock) sen uppfostras den till att bli ridhäst. På så sätt får man tycker jag en häst som är glad, frisk, stabil och skadefri - psykiskt och fysiskt, och en häst som då håller länge m.m. m.m.

Och jag ser ingen skillnad mellan raserna; ingen häst blir fullvuxen på 2 år. Se på travhästarna som körs in ibland redan som ettåringar. Hur många av dessa måste inte pensioneras redan vid 6-8 års ålder?? Helt offatbart. Vänta några år istället och få ut fler i längden.

Heimir skrev:
Och jag ser ingen skillnad mellan raserna; ingen häst blir fullvuxen på 2 år. Se på travhästarna som körs in ibland redan som ettåringar. Hur många av dessa måste inte pensioneras redan vid 6-8 års ålder?? Helt offatbart. Vänta några år istället och få ut fler i längden.
Det är fantastiska att så många har åsikter om saker men saknar kunskap i frågan...
För det första så körs i stort sett alla travare in vid 1-års ålder, för det andra så beror tidig pension sällan på den tidiga inkörningen, utom i de fall de ansträngts för hårt för tidigt, något man knappas strävar efter, men även travfolk kan göra fel..
Att vänta ett par år med en travare funkar inte, de behöver börja arbeta vid tidig ålder för att kroppen ska klara den påfrestning som kommer senare i livet...

Studier visar att ju senare en travhäst körs in, destå sämre hållbarhet... Självkart ska träningen i så tidig ålder ske med förnuft och måtta!
Jag vet inte varför "alla" verkar tro att travet kastar på en vagn och sen r det bara att tuta och köra, så fort som möjligt helst... :crazy:
Åringarna brukar köras varannan dag, ca 20-30 minuter och bara jogga lite lugnt i trav... Knappast en ansträngning!!!

Jag har haft hästar i över 30 år och mest ridit in dem vid 2år och har aldrig haft en sliten häst för det. Jag har aldrig haft en sliten häst över huvud taget. Och jag förstår inte hur ett föl kan inte vara ett föl även att vi håll på med det. :confused: Hur kan det vara dåligt att vilja ha en nämare förhållande och bli en del av "flocken"?

Humelibumlan skrev:
Åringarna brukar köras varannan dag, ca 20-30 minuter och bara jogga lite lugnt i trav... Knappast en ansträngning!!!

Jag tycker att det låter fruktansavärt ansträngande för en som inte har muskler, inte har vuxit klart i senor, hovar eller kropp och aldrig haft någon extra tyngd att bära.

Men vi har ju olika syn på det där med ansträngning, vad hästar orkar och klarar av m.m.

Heimir skrev:
Jag tycker att det låter fruktansavärt ansträngande för en som inte har muskler, inte har vuxit klart i senor, hovar eller kropp och aldrig haft någon extra tyngd att bära.

Men vi har ju olika syn på det där med ansträngning, vad hästar orkar och klarar av m.m.
Eh? Du menar att en åring inte har muskulatur? :eek:
Grejen är ju att träna upp den... eller tror du att en 4-åring har muskulatur att bära upp ex en ryttare utan träning?? :smirk:

Sen kan man med viss begåvning SE på hästen vad som är ansträngande och vad som inte är det... en åring som drar en lätt vagn i skritt och trav och som inte blir varken svettig eller anfådd är väl inte att kalla ansträngd? Då är det nog mer ansträngande att gå i hagen med polarna :angel:
Fast du kanske har en annan syn på ansträngning som du hänvisar till ovan? Berätta gärna....

Humelibumlan skrev:
Eh? Du menar att en åring inte har muskulatur? :eek:
Grejen är ju att träna upp den... eller tror du att en 4-åring har muskulatur att bära upp ex en ryttare utan träning?? :smirk:

Sen kan man med viss begåvning SE på hästen vad som är ansträngande och vad som inte är det... en åring som drar en lätt vagn i skritt och trav och som inte blir varken svettig eller anfådd är väl inte att kalla ansträngd? Då är det nog mer ansträngande att gå i hagen med polarna :angel:
Fast du kanske har en annan syn på ansträngning som du hänvisar till ovan? Berätta gärna....

Jag kan åtminstone säga vad jag kan om hovar då jag forskat om hovar i ett år ungefär. Och hoven är inte färdigutvecklad efter ett år och klarar inte ofta påfrestningarna, speciellt inte om hästen skos. Hästens hovar, och senor/ligament, måste få tid på sig att utvecklas klart för att bli hållbara och tåliga. Annars får hästen problem senare i livet; hältor, strålbensrotation m.m.

Heimir skrev:
Jag kan åtminstone säga vad jag kan om hovar då jag forskat om hovar i ett år ungefär. Och hoven är inte färdigutvecklad efter ett år och klarar inte ofta påfrestningarna, speciellt inte om hästen skos. Hästens hovar, och senor/ligament, måste få tid på sig att utvecklas klart för att bli hållbara och tåliga. Annars får hästen problem senare i livet; hältor, strålbensrotation m.m.
Hästen måste oxå ansträngas och röra sig för att utvecklas.... :idea:

Låter ju konstigt att hoven inte skulle klara påfrestningen att bära en 1-åring i skritt och trav kortare sträckor? :smirk:

Vad går din forskning på hovar ut på och hur är den upplagd?

Vad ovanligt att hitta dig här mitt i natten på NH forumet :angel:

fio. skrev:
Vad ovanligt att hitta dig här mitt i natten på NH forumet :angel:

Och vad har den kommentaren med NH hantering av föl att göra??? :confused: :confused:
Är det ditt bidrag till denna tråd eller har du något konkret?

AM

Nafayette skrev:
Och vad har den kommentaren med NH hantering av föl att göra??? :confused: :confused:
Är det ditt bidrag till denna tråd eller har du något konkret?

AM

Ungefär lika mycket som din kommentar :smirk:

fio. skrev:
Ungefär lika mycket som din kommentar :smirk:

Synd att inte denna tråd fick vara utan dina spydiga kommentarer.. :mad:

Kan du inte istället dela med dig av DINA erfarenheter av föl???
Det var ju DET det handlade om ända fram till ditt inlägg.

Nh forumet har ialla fall för mig varit som att gå på glödbädd eftersom mina erfarenheter av "småttingar" oftast skiljer sig stort jämfört med "nh-folk"

Nästan alltid blir man direkt sågad här så därför tyckte jag att just denna diskussion höde till undantagen där vi "över gränserna" diskuterade fram och tillbaka om just FÖL.

Så jag frågar igen, utan några "baktankar"..
Hur tycker du fölungar skiljer sig genom tidigare hantering??

AM

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Senast: Exotizc
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 480
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama