NH för nybörjare

Sv: NH för nybörjare

att höja axlarna, stirra hästen i ögonen och se allmänt tuff ut, visar man att man är ledaren, till slut går hästen imot en då sänker man axlarna och slappnar av så hästen inte tror att man är farlig..

:rofl:

Kom igen! Du skapar en användare för att säga det där!?!

Jag tycker det osar svartsjuka lång väg.
Eller ett desperat försök att kanske kanske kunna tysta mig...

Det funkar inte, sorry.

Jag är inte bitter, Jag är realistisk!

Tja då är du då bra inaktiv med att skriva. Det där var ditt första inlägg du någonsin gjort och sen dess, 5 månader senare, har du bara kommit upp i 10 inlägg varav inget är särskillt intressant eller visar på större aktivitet.

Hade smått tänkt börja med NH - Natural Horsemanship - med min medryttarhäst! Så jag tänkte höra med er kloka bukefolk om ni har någon nybörjarövning inom NH. Isåfall skulle jag bli jätteglad om ni kunde berätta för mig hur man gör den så att jag kan prova på det! :)

Först och främst en fråga: vart ska man hålla till när man gör NH med hästen?

Mvh Matilda

När man hanterar hästar utifrån NH så gäller det all hantering av hästar. Horsemanship är något du gör dagligen i all hantering av alla hästar du möter, det betyder att du lär dig hästens språk och lär dig kommunisera med hästar på ett sätt som hästarna förstår. Mitt första råd är att läs på så mycket du kan om hästars beteende. Sätt dig och studera hästar i flock, se hur de beter sig mot varandra. Studera gärna hästar i naturlig flock där vuxna, ungahästar och föl gårt tillsammans. se hur ledarhästen beter sig. På det här området kan du inte bli fullärd men ta gärna hjälp av någon som kann flocken du observerar. När du sedan börjar arbeta själv så kan du ta hjälp av en tränare, men se då till att tränaren lär dig tolka hästens beteende och inte bara lär ut en massa "övningar". Helst så skulle jag rekomendera att tränaren visar på en av sina egna hästar, känner du hästen sedan tidigre och hästen inte upfattat dig som en självklar ledare från början så får du jobba hårdare för att förtjäna ledarskapet. Öva på hur du rör dig innan du börjar med hästen. NH är inte så mycket övningar utan att se och tolka hästen och sedan agera på ett sätt så hästen tycker att du är en ledare.
Lycka till

Och det är förbjudet eller? att bara vara inne ibland? och bara skriva något nån gång ibland? Okej okej då vet jag ;)

Förresten är det väl upp till mig vad jag tycker är intressant och inte? du behöver inte läsa om du tycker att det är så ointressant. Jag har väl rätt att göra hur jag vill här på bukefalos

Mja kom med något vettigt de få gånger du skriver istället för att kommentera otrevligheter och skriva ointressanta saker så bidrar du till intressanta diskutioner istället för att vara en tråkig och ointressant person. Väldigt enkelt.

Nu bemödar jag mig inte med att svara dig något mer.
Du är inte intressant nog.

Tycker inte det är särskilt god ide om man har hanterings problem och är rädd för sin häst att börja försöka få den över presenningar och annat. Det är ett mkt dumt råd från en NH lärare om den är över huvud taget insatt i din relation till din häst (dvs rädslan och att den tar kontroll över dig).

Alltså herregud Sammet. JAG har inte skrivit några otrevligheter! hör du hur du själv låter? "du skriver ointressanta saker, du är en ointressant person" Får jag fråga hur du kom till den slutsatsen? Förstår inte hur du kan döma någon efter vilka frågor och diskussioner man deltar i på bukefalos?! Jag svarar på trådar där jag tycker jag har något svar att ge, och jag ställer de frågor jag själv vill veta. Förstår verkligen inte ditt tankesätt här...

Tycker inte det är särskilt god ide om man har hanterings problem och är rädd för sin häst att börja försöka få den över presenningar och annat. Det är ett mkt dumt råd från en NH lärare om den är över huvud taget insatt i din relation till din häst (dvs rädslan och att den tar kontroll över dig).
Jag (liksom Sammet) håller med dig om att planeringen är olämplig.
Men var ser du att en NH-lärare är inblandad? H*n skriver "... och inte haft någon som kunnat ge mej tips".
Jag tror inte att någon NH-kunnig skulle föreslå presenning som övning i Tjalfes fall.

LIA

Jag (liksom Sammet) håller med dig om att planeringen är olämplig.
Men var ser du att en NH-lärare är inblandad? H*n skriver "... och inte haft någon som kunnat ge mej tips".
Jag tror inte att någon NH-kunnig skulle föreslå presenning som övning i Tjalfes fall.

LIA

Om jag inte har helt fel så har Tjalfe pratat om tidigare att hon gått på NH kurs med hästen? Om jag missuppfattat det så ber jag om ursäkt. Men då skulle jag tycka det vore ÄNNU olämpligare att hålla på på egen hand, när man är osäker och orutinerad i ämnet.

Så kan det vara. Jag bara gick på det som stod i inlägget.

Visst var det där med presenningen olämpligt. Och farligt.

LIA

Vill bara påpeka en sak, NH är inget man gör på speciella platser. Hanterar man hästen enligt NH så gör man det hela tiden man är med hästen! Jag menar inte att man ska göra övningarna hela tiden! Men jag hoppas ni fattar hur jag menar :crazy:.
Du kan ju köpa böcker om NH, gå på läger/clinics o.s.v. :)! Tycker att det är kul att någon mer fått upp ögonen för NH! För visst är det en helt underbar känsla då man arbetar hästen lös, den samarbetar och lyssnar på en, och allt bara stämmer :D?! Så himla underbaaart :love: :love:

Håller med helt!!!:bump: Mitt bästa tips är att du skall "prova på" lite olika metoder första. Finns ju väldigt många olika metoder inom nh, vissa passar för vissa, andra inte. Läs på om hästens historia, kroppsspråk m.m. På så sätt försår du lättare varför hästen gör så. NH handlar ju om att förstå hästen, så det spelar ingen roll vilken metod el vad du gör, bara du förstår hästen. Bra sätt att börja är att gå som publik på olika kurser och bara lyssna.

jag hade ju nyss blivit medlem och läste igenom lite trådar när jag såg ditt svar och tänkte "Hon verkade bitter" och skrev helt enkelt vad jag tyckte :) Tycker att man kan försöka låta lite positiv i alla fall

Varför få saker att låta bättre än de egentligen är? Jag är realist.
NH är inget man skall ge sig in på utan att ha förkunskaper eller någon i sin närhet som är utbildad och kan hjälpa.
Slutdiskuterat om det.

Lägg ner ! Alla glada nu....:D
Ge oss tips för oss som är nybörjare inom NH. Jag är också intresserad av tips, då jag har köpt ett föl som jag vill uppfostra rätt från början.

Tips? Gå kurser eller ta ut en tränare, flera gånger. De bästa tipsen av dom alla.

Speciellt föl ska man inte försöka sig på NH för första gången utan att ha förkunskaper.
De är lätta att bryta ner eftersom de inte har skapat sig en position i flocken ännu, eller fått sig en hög rang.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
419
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 776
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar