NH för nybörjare

T

Tisdus

Hade smått tänkt börja med NH - Natural Horsemanship - med min medryttarhäst! Så jag tänkte höra med er kloka bukefolk om ni har någon nybörjarövning inom NH. Isåfall skulle jag bli jätteglad om ni kunde berätta för mig hur man gör den så att jag kan prova på det! :)

Först och främst en fråga: vart ska man hålla till när man gör NH med hästen?

Mvh Matilda

Sv: NH för nybörjare

Man kan hålla till lite varstans, men kan kännas tryggt attgöra det någonstans där det är inhängnat.

rekomenderar 7 games

som en bra början. Annars finns det gott om både böcker och kurser att gå :)

Senast ändrad av en moderator:

Man kan hålla till lite varstans, men kan kännas tryggt attgöra det någonstans där det är inhängnat.

rekomenderar 7 games

som en bra början. Annars finns det gott om både böcker och kurser att gå :)

Skulle gärna börja med något mindre, helst slippa presseningar och sånt.. :P Bara (ta inte det här på fel sätt) typ släppa hästen lös i ridhuset och arbeta på kroppsspråket... :P Har läst lite om sånt, typ höjda axlar betyder att de ska hålla sig borta och sänkta axlar bjuder in dem... Typ.. :P

Skulle gärna börja med något mindre, helst slippa presseningar och sånt.. :P Bara (ta inte det här på fel sätt) typ släppa hästen lös i ridhuset och arbeta på kroppsspråket... :P Har läst lite om sånt, typ höjda axlar betyder att de ska hålla sig borta och sänkta axlar bjuder in dem... Typ.. :P

För det första så är det itne så bara att höja axlarna. Det är inte alls säkert att hästen reagerar som det står i böckerna, den kan bli sur, vilja hävda sig, gå till attack, sparkas mm.
Även den allra gulligaste mysigaste hästen kan göra en helomvändning på humöret.

Vill du börja med NH, ta lektioner av Utbildad instruktör som kan hjälpa dig att läsa av hästen och berätta vad det är du ska göra, och varför.
Annars är risken större att du antingen lär hästen hur den ska komma undan med ett beteende, eller skapar en dålig relation mellan dig och hästen.

För det första så är det itne så bara att höja axlarna. Det är inte alls säkert att hästen reagerar som det står i böckerna, den kan bli sur, vilja hävda sig, gå till attack, sparkas mm.
Även den allra gulligaste mysigaste hästen kan göra en helomvändning på humöret.

Vill du börja med NH, ta lektioner av Utbildad instruktör som kan hjälpa dig att läsa av hästen och berätta vad det är du ska göra, och varför.
Annars är risken större att du antingen lär hästen hur den ska komma undan med ett beteende, eller skapar en dålig relation mellan dig och hästen.

Jag menade självklart inte att jag skulle börja med att höja axlarna och vara hotfull, men det var bara ett exempel! :)

Men en i stallet kan tydligen mkt om NH, så hon ska hjälpa mig nästa gång jag är där! :)

Ett bra sätt att börja är att lära sig vad NH är för något. :)

LIA

*negativa sammet*

K a n vara ett bra sätt. =) Kan också vara det sämsta av alla. Men jag tycker du provar och ser vad som händer.

(Ja jag vet att jag är kritisk. Men det okritiska ögat ger aldrig den skolade individen).

*negativa sammet*

K a n vara ett bra sätt. =) Kan också vara det sämsta av alla. Men jag tycker du provar och ser vad som händer.

(Ja jag vet att jag är kritisk. Men det okritiska ögat ger aldrig den skolade individen).

Som sagt, ska få hjälp i stallet.. :) Det ska nog gå bra!

NH för den som föds in i det är (tror jag)

..att läsa hästar, att ha kunskap om grundläggande beteenden. För mig ( som inte håller på i den meningen, alltså aldrig gått kurs eller öppnat en bok)

Är du osäker på din häst så finns det två olika möjlighteter, antingen så är HÄSTEN osäker och projikterar det på dig, eller så är det tvärsom att du är osäker och hästen blir det pga dig...Att bli SÄKER och kunna förmedla det kommer inifrån dig själv, kan du ärligt ge den känslan till din häst då gör den allt du begär av den, den BEHÖVER inte ifrågasätta dig..

Allt du gör, alla känslor du har snappar din häst upp, har du problem med ledarskapet så kommer hästen att varje gång du blir osäker testa om du är värd att "leda" den..har du det naturligt med dig så ifrågasätter den inte när du har dåliga dagar...de flesta hästar är ju inga bråkmakare...

Kan du förklara det där? :confused:

LIA

Jag menade inget om dig LIA.

Vad jag syftar på är att det kan gå på två sätt.

Antingen är "tjejen i stallet" verkligen duktig på NH, har förstått vad det hela handlar om och kan läsa av hästen och ge instruktioner.

Eller så anser sig tjejen kunna om NH, hon har egentligen inte en aning och dfet har ingen annan i stallet heller, egentligen, men de Tror att hon kan. De kan själva så lite om NH att hon i deras ögon verkligen är duktig och vet vad hon gör.
Därmed inte sagt att hon har en aning om vad hon gör egentligen.

Detta inlägg handlar inte om tjejen i stallet eller någon annan specifik person och är inte menat som någon som helst vis kritik mot någon.
Ingen i tråden elleoch inte tjejen i stallet.

Det är en varning att ibland Kan det gå fel när folk säger att en tjej "är bra på nh".
Bra på NH är inte en merit så att säga.

Den där "tjejen i stallet", kanske man kan kalla "kvinnan i stallet" för hon är över 40 och har haft häst hela sitt liv. :P Hon har gått på kurser för Monty Roberts, tillochmed! Så jag tror nog att det kommer gå bra, jag har lånat en film av henne nu med Monty Roberts som jag ska kolla på (det betyder självklart INTE att jag blir proffs bara för det, bara så att ni inte missförstår nu när jag sa så). :bump:

Va inne på 7games hemsidan, verkade riktigt bra! Men är d nån som har sin åsikt om dom? För att springa runt med presenning tar verkligen emot även om hästen e lugn med det haha. tror jag skulle bli stressad av å hålla på då hihi. Är just den punkten ´nödvändig, eller ja överhuvudtaget dom med plastpåsen, skruvarna och så...

(L)Jökull

Den där "tjejen i stallet", kanske man kan kalla "kvinnan i stallet" för hon är över 40 och har haft häst hela sitt liv. :P Hon har gått på kurser för Monty Roberts, tillochmed! Så jag tror nog att det kommer gå bra, jag har lånat en film av henne nu med Monty Roberts som jag ska kolla på (det betyder självklart INTE att jag blir proffs bara för det, bara så att ni inte missförstår nu när jag sa så). :bump:

Som jag sa... jag åsyftade inte hon i ditt stall personligen utan i allmänhet kommentaren att "en tjej i stallet är bra på NH". Ålder spelar ingen roll. Hon kan vara 68 och fortfarande inte ha ett humm om NH, eller så kan hon va 17 och utbildad upp till tänderna med full insikt i NH.

Va inne på 7games hemsidan, verkade riktigt bra! Men är d nån som har sin åsikt om dom? För att springa runt med presenning tar verkligen emot även om hästen e lugn med det haha. tror jag skulle bli stressad av å hålla på då hihi. Är just den punkten ´nödvändig, eller ja överhuvudtaget dom med plastpåsen, skruvarna och så...

(L)Jökull

Pressening är en del som bör introduceras långt in i NH.
I början ska man etablera ett språk mellan sig och hästen. ATt skynda iväg itll de roliga bitarna är lika dumt som att tro att man kan göra piaff på en unghäst som ridits i två månader.

Pressening var nått utav det första jag började med. pågrund utav att jag inte kan några andra övningar och inte haft någon som kunnat ge mej tips. använde bara "sunt bond förnuft" berömde massor när hästen gjorde rätt och lät bli att berömma när den inte gjorde som jag ville. Tog det lugnt och försiktigt och kollade hästens uttryck. Märkte jag att den tyckte att något var minsta lilla otäckt så backade jag tillbaka och gjorde något enklare.

Jag la b.l.a en pressening på backen och tänkte få hästen att gå över. Först var vi framme och tittade på den. Sen gick jag över den medans hästen gick på sidan av och "kollade på". Gick åter igen fram och kollade på presseningen. Sen gick jag rakt över och hästen följde efter. Andra gången vi gick över stannade jag honom mitt på och han började genast undersöka och skrapa med hoven:d Efter det började vi träna att lägga presseningen över honom, vilket var svårare, men vi tog det lugnt och nu har vi kommit såpass långt att det går att lägga den över ryggen på honom, men inte halsen huvudet(det är en VÄLDIGT prasslig pressening). Nu ska han ju tyvärr säljas så jag kan ju inte fortsätta med honom. Men funderar på att börja med min lille men hon blir en betydligt svårare utmaning för hon är ganska lättskrämd och tittig. ska väl börja med små plast påsar. Har även dragit pinnar när jag lett henne, vilket hon vande sej vid snabbt. Hon var tidigare rädd för att gå över plattgångar i trädgården, men det har vi kommit över nu. Har haft med henne in på logen där det är trägolv som ekar väldigt mycke under. Har gått super!

Visst kan det gå bra, men det kan också gå väldigt dåligt. I bästa fall blir hästen änmer rädd för det man håller på med. I värsta fall springer hästen på människan istället för presseningen.

Det är en fråga om att kunna läsa av hästar och visst är det lätt att tro att man kan det men alla hästar är inte så lätta att läsa av.

Därmed inte sagt att du inte kan läsa av hästar.

Hade smått tänkt börja med NH - Natural Horsemanship - med min medryttarhäst! Så jag tänkte höra med er kloka bukefolk om ni har någon nybörjarövning inom NH. Isåfall skulle jag bli jätteglad om ni kunde berätta för mig hur man gör den så att jag kan prova på det! :)

Först och främst en fråga: vart ska man hålla till när man gör NH med hästen?

Mvh Matilda

Vill bara påpeka en sak, NH är inget man gör på speciella platser. Hanterar man hästen enligt NH så gör man det hela tiden man är med hästen! Jag menar inte att man ska göra övningarna hela tiden! Men jag hoppas ni fattar hur jag menar :crazy:.
Du kan ju köpa böcker om NH, gå på läger/clinics o.s.v. :)! Tycker att det är kul att någon mer fått upp ögonen för NH! För visst är det en helt underbar känsla då man arbetar hästen lös, den samarbetar och lyssnar på en, och allt bara stämmer :D?! Så himla underbaaart :love: :love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
419
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar