Definitionen av "NH" är det många som har åsikter om, personligen är det för mig ett sätt att se på hästen och dess samvaro med människan. Hur jag kan underlätta kommunikationen oss emellan, och hur jag kan få hästen att leva ett så bra "naturligt" liv som möjligt.
För mig innebär det att jag i största möjliga mån ska förmå hästen att vilja vara med mig och göra det jag ber om, istället för att jag med våld eller hot om våld ska få hästen att lyda.
Om hästen ska vilja vara med mig och lyda mig så måste den förstå vad jag ber om, och jag måste förstå hur jag ska "lägga fram mina ideer" för min häst så att h*n tycker att det är bra ideer.
Enligt min egen personliga erfarenhet så har den "klassiska" ridningen inte kunnat ge mig den förståelsen för hästen som jag hittat inom NH.
Jag har då både ridit på tre olika ridskolor, varit medryttare, tagit privatlektioner och haft egen häst många år.
Jag har också träffat på några olika "NH-tränare" varav jag inte varit nöjd med alla, vissa "linjer" inom NH tycker jag mindre bra om än andra.
Jag tror att i de flesta fallen där man tycker mindre bra om det ena eller det andra, så är det för att man träffat/sett dåliga exempel.
Jag tränade tex för en islandstränare som även lärt sig NH(av annan islandstränare). Efter demonstration av dennes NH-kunskaper kunde jag bara konstatera att det var vääääldigt långt ifrån den NH jag lärt mig och tränat med mina hästar. Om jag aldrig sett "bra NH" innan, hade jag kanske kunnat dra slutsatsen att "NH är bara nått repviftande där man skrämmer hästen och jagar den tills den ger upp", för det var väl på den nivån det låg.
Skulle tro att många anti-NH-människor här inne sett liknande dåliga exempel, men tyvärr inte fått möjligheten att se bra NH. Jag kan personligen tycka att det är lite trångsynt att bestämma sig för att hata-hetsa-förtala-trycka-ner bara på grund av detta.
Helt ok om man inte har lust att sätta sig in i någon NH-filosifi för att man är nöjd med det man gör själv.
Jag gör ju så själv nu, jag är nöjd med vad PNH ger mig, jag är inte intresserad av att lära mig "andra sorters" NH, då jag sett en del mindre trevliga exempel och läst lite som jag inte tycker passar min filosofi. På samma vis intresserar mig inte klassisk ridning längre, jag ser inte att det skulle ge mig något jag saknar.
Men det betyder INTE att det är ok att förtala varken de "andra sorterna" NH eller klassisk ridning. En metod/filosofi/synsätt är inte bra eller dålig baserat på hur bra eller dåliga deras utövare är.
Sedan finns det några "bråkstakar" här på Buke som gärna sliter och drar och bråkar med allt de kommer åt, men de är inget att bry sig om