Sv: Nh- bara och jaga runt hästen?
Jag tror att det finns flera saker...
Det är "nytt"... Kolla på islandshästar, western, klassiskt etc. Alla nya inriktningar omsvärmas av fördomar och negastiva åsikter. Säkert en del berättigat, jag misstänker att nya häftiga saker drar till sig en del inte helt lämpliga människor...
Anknyter till sista meningen ovan. Det finns inga självklara förgrundsfigurer i Sverige, då blir det lätt att nåt pucko får stå som symbol för den inriktningen. Till exempel nån på teve eller så. Det är som att visa både Kyra K och en tafflig amatör rida dressyr, plus kanske en stenhård rollkürande och sporrhackande sadist. Vi har lärt oss skilja på dessa och ridning eller dressyr, men inom NH har vi inte fått ett öga för kvalitet ännu.
Formen, med dyra kurser och flashiga ´tränare som flyger in tror jag avskräcker en del. Det luktar ocker och bluff liksom.
Westernkopplingen tror jag avskräcker en hel del engelsktyska ryttare.
En del flum och övertro ¨på t ex den frälsande repgrimman eller Metoden med copyright och engelskt namn. Vet man inte vad NH är och träffar på det första gången via ett pucko eller nån allmänt oskicklig gruskastare är det naturligt att bli lite avog...
Ge det en fem tio år, då har trenden lagt sig och folk har vant sig. Jag tror säkert att det här kommer jobba sig in i ridskolorna så småningom... Vi behöver bara lite tid!
(Jag är inte så insatt egentligen, men läser en del. Jobbar mycket med min häst från marken, men kallar det inte NH. Tar dock mkt ideér från "det")
Förresten, bara en åsikt från mig: Jag tror att även hästen lär sig kommunicera med oss. Kolla vad bra de blir på att läsa folk och hantera oss
De lär sig med träning/erfarenhet. Det blir kanske 90% vi lär oss hästens sätt, och 10% hästen lär sig människans. Höftade till med nåt bara.