Nh- bara och jaga runt hästen?

Mirre

Trådstartare
Varför tror så många att så fort man nämner ordet NH att man menar att man jagar iväg hästen runt runt bara? :confused:
Och varöfr säger så många typ att " jag kan massa NH men hästen kan inget :crazy: ? Stör mig på det. Är väl snarare tvärtom.
Hästen kan det garanterat. Är bara människan som måste lära sig från hästen

Sv: Nh- bara och jaga runt hästen?

Du har ju själv skrivit svaret...många som håller på med NH har ingen aning om vad det är dom håller på med, dom tror mera på vad som är skrivet i en bok än ser på sin häst varför och hur den reagerar...därför får icke Nhare vatten på kvarnen..NH är inget man lär sig på en helg och de guruer som finns har medfödda talanger och åratals av erfarenheter, det är därför det ser så enkelt ut...hästar är inte dumma och beter du dig korkat så får du det tillbaka...vilket du läst "boken" eller inte....

jo är väl det.
Många säger typ: "men träna NH men din häst så blir han lugn"
öhm jahap. hantera enligt NH möjligtvis men träna?
Är väl snarare han som tränar mig då.
Visst har jag läst mycket böcker om ämnet och sådär men har ändå lärt mig mest från mina hästar

Handlar väl snarare om fel användning av ord.
Man kan iofs. kalla det för vad man vill -jag ser det som ett sätt att öka förståelsen, kunskapen och relationen mellan häst & människa.
Egentligen har jag svårt att förklara för någon som fått fel uppfattning vad NH innebär, alltså så att det gör fram.
Man kan tycka att man inte behöver NH för att man har en kuvad häst som inte törs säja ifrån, säja nej utan följer ens minsta vink utan att ifrågasätta.
Jag har inte lust att sätta en bok i någons händer med praktiska övningar för då blir det just det där vift-med-grimskaftet, man måste förstå hela tankesättet och meningen med det hela.
Annars är det ingen ide - om man gör fel.

Ser man inget problem så har man inget problem, dvs -det gör ingenting att jag inte kan leda min häst -jag sätter bara på ett träns när jag leder så går det finfint.
Exempelvis.

NH är idag nästan ett skällsord med otrolig inbyggd magi. Jag försöker att aldrig använda det ordet - det blir bara feluppfattningar hela tiden.

Det handlar ju trots allt om kommunikation - dubbelriktad till skillnad från den "normala" enkelriktade. :cool:

Pga bland andra Monty Roberts join-up kanske?

Men att inte hästen skulle kunna naturligt hästspråk skulle alltså innebära att den inte gått med en häst i hela sitt liv? :crazy: Eller att den är vääldigt tröglärd och aldrig lärt sej prata :D

XABC skrev:
Det handlar ju trots allt om kommunikation - dubbelriktad till skillnad från den "normala" enkelriktade.

Huvudet på spiken!!

Tänk bara på att hästen har svart bälte i sitt sätt att kommunicera och det tar ett tag för människor att uppgradera sig i konsten att kommunicera med hästar. Jag är av den fasta övertygelsen att långt ifrån alla människor som hanterar/äger hästar kan lära sig kommunicera med dem dubbelriktat, det handlar om självinsikt och det är en egenskap som få besitter.

Och jag tror att människor kommuniserar med hästen mer än man själv tror OCh ofta lyssnar mer på hästen än man tror. Sen finns det de som är tvärtom..
Jag brukar gå och inbilla mej själv att jag inte lyssnar på min häst, men ändå när jag tänker efter så tittar jag på hur hästen rör sej, om den vill bli kliad, om den är hungrig, om den tycker något är jobbig, eller om den varnar mej att inte dra sadelgjorden för hårt - som en liten påminnelse till mej ;) Finns en massa andra exempel.

Och jag måste ju kommunicera med min häst i måånga situationer - bara man ska ta på hästen grimman, leda den till hagen, lyfta hovarna, be den gå, be den stanna, be den flytta sej så jag kommer åt att stänga grinden, be den sätta under sej bakbenet rätt osv...

Totola skrev:
Och jag tror att människor kommuniserar med hästen mer än man själv tror OCh ofta lyssnar mer på hästen än man tror.

Tror jag med... Men när jag "kom på" att kommunikationen sker hela tiden så blev mitt tankesätt och hästhantering en helt annan.

Det ledde till mer harmoniska hästar och ägare (jag :crazy: )

.... det finns bara en grej som heter nh egentligen, det är pat parellis bok, sen har folk börjat döpa kurser och ett hanterings sätt efter den.... horsemanship håller alla på med, sen finns det bra och dålig horsemanship..om man kommer till usa och säger att man just börjat med horsemanship, då tror dom att man just börjat arbeta med hästar.. alla håller på med horsemanship..(=hästhantering)

Du glömmer visst N:et i NH?
Natural Horsemanship!

Även i USA är man bekant med vad NH står för.

LIA

Totola skrev:
Pga bland andra Monty Roberts join-up kanske?

Men att inte hästen skulle kunna naturligt hästspråk skulle alltså innebära att den inte gått med en häst i hela sitt liv? :crazy: Eller att den är vääldigt tröglärd och aldrig lärt sej prata :D

Eller p.g.a. extrem felhantering som ett plus på det du skrivit. Min förra häst (vbl) hade aldrig gått med andra hästar vid 9 års ålder liksom han hade blivit extremt misshandlad så han var helt avstängd. 0 kommunikationsvillig och sökte jag kontakt attackerade han fullt ut..."Lämna mig ifred!!!"...men med lite trix och att han fann att han aldrig fick smäll av mig lockades han ur sitt skal och han blev oerhört tight med mig...nästan lite för tight;)

Vad folk i allmänhet glömmer är att för att få bra kommunikation måste den vara tvåvägs. Alltså, svarar hästen måste jag visa att jag uppfattat det...inte alldeles lätt för en som aldrig tittat efter det förr. Svaret måste komma direkt, dessutom så det gäller att vara snabb i uppfattningen. Jag rekommenderar alla att kolla på flockbeteenden. Sitt hela dagen och studera hästarnas kommunikation sinsemellan. :cool:

Håller absolut med om allt det som skrivits.. det är vi som ska lära oss om NH inte hästen, det hela handlar ju om hur hästar kommunicerar och reagerar det behöver dom väl inte LÄRA sig då??
Har för ett tag sedan insett att det man lär sig på ridskola inte är det enda sättet att umgås med hästar, läser mycket om NH har gått på en del clinics och för mej har det blivit uppenbart att det är vi som missförstår hästar och därför blir det sk "problemhästar" inte tvärt om!

hästar föds inte elaka eller med uppdraget i livet att slänga av så många människor som mäjligt och utdela MINSt 1000 blåmärken!!

Det är vi som måste omvärdera vårt synsätt på hästkommunikation och hur dom uppfattar oss och tvärtom...

Jag kan ibland sitta och titta på hästar i timmar och se hur harmoniskt och utan våld och stora gester samexisterar utan några som helst problem varför ska vi då göra det så mycket annorlunda?
:bump:

Jag tror att det finns flera saker...

Det är "nytt"... Kolla på islandshästar, western, klassiskt etc. Alla nya inriktningar omsvärmas av fördomar och negastiva åsikter. Säkert en del berättigat, jag misstänker att nya häftiga saker drar till sig en del inte helt lämpliga människor...

Anknyter till sista meningen ovan. Det finns inga självklara förgrundsfigurer i Sverige, då blir det lätt att nåt pucko får stå som symbol för den inriktningen. Till exempel nån på teve eller så. Det är som att visa både Kyra K och en tafflig amatör rida dressyr, plus kanske en stenhård rollkürande och sporrhackande sadist. Vi har lärt oss skilja på dessa och ridning eller dressyr, men inom NH har vi inte fått ett öga för kvalitet ännu.

Formen, med dyra kurser och flashiga ´tränare som flyger in tror jag avskräcker en del. Det luktar ocker och bluff liksom.

Westernkopplingen tror jag avskräcker en hel del engelsktyska ryttare.

En del flum och övertro ¨på t ex den frälsande repgrimman eller Metoden med copyright och engelskt namn. Vet man inte vad NH är och träffar på det första gången via ett pucko eller nån allmänt oskicklig gruskastare är det naturligt att bli lite avog...

Ge det en fem tio år, då har trenden lagt sig och folk har vant sig. Jag tror säkert att det här kommer jobba sig in i ridskolorna så småningom... Vi behöver bara lite tid!

(Jag är inte så insatt egentligen, men läser en del. Jobbar mycket med min häst från marken, men kallar det inte NH. Tar dock mkt ideér från "det")

Förresten, bara en åsikt från mig: Jag tror att även hästen lär sig kommunicera med oss. Kolla vad bra de blir på att läsa folk och hantera oss :idea: De lär sig med träning/erfarenhet. Det blir kanske 90% vi lär oss hästens sätt, och 10% hästen lär sig människans. Höftade till med nåt bara.

Jag håller helt med ovanstående tror hela "NH-vågen" behöver lägga sig lite innan vi oerfarna kan sila ut dom seriösa från dom som bara söker uppmärksamhet utan vidare erfarenheter!

Tror även du har rätt när du säger att hästarna lär sig från oss också, alla djur som vi "tämjer" kommer ju influeras av oss och vårt kropps språk till någon liten del, förmodligen. Misstaget många gör är väl att tro att man kan lära hästen att läsa av kropps språk och tänka på ettmänskligt sätt. Man måste ju komma ihåg att vi tillhör faktiskt två olika raser. Människan rovdjur och hästen flyktdjur. Hästar kna aldrig reagera på ett sätt som är helt onatruligt för dom för att det ska passa oss. :eek:

Men jag tror att så småningom när budskapet om ett annat sätt att hantera hästar sprids så kommer nog viljan att förstå sin häst att bli stor!

Kan inte heller så mycket om NH men jag tror eller har fått för mej att mycket handlar om sunt förnuft, tänka efter före, och försöka se saker från hästens synpunkt! Vet att jag försöker göra så iaf och jag tror att det hjälper att se saker från hästens sida innan man blir arg, frustrerad och märker hästen "problemhäst"

Lite tankar från min sida :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar