Ngt svullen på morgonen...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Kung Bob
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 991
K

Kung Bob

Har en liten fråga som jag hoppas någon klok människa kan bringa klarhet i.

Har en ponny som på eftermiddagar är superfin i alla benen, hon är också väldigt fin i benen efter ridning, däremot kan hon vara något mer svullen i ena frambenet på morgonen, efter att ha stått inne hela natten. Det skiljer inte i värme på benen utan bara att det ena är mer "svampigt" i senan medans det andra är jättetorrt och fint. Hon är absolut inte halt eller någotning. Men vad kan det bero på? Något jag borde oroa mig för?

Självklart håller jag ju ett extra öga på det nu men är det någon fara så länge hon är så fin i benen innan och efter ridning?

Någon som har några idéer?

Sv: Ngt svullen på morgonen...

En del hästar blir så efter stillastående, det är vätska som samlar sej då dom inte rör sej. Ofta visar sej detta i lite gallor med som blir mindre när hästen rör sej. Men så länge hästen inte är varm i benet eller halt och det alltid går över efter några timmar i hagen är det ingen fara.

Åh, tack så mycket för svaret! Då slipper jag oroa mig för det då:) Hålla koll på det kommer jag ju klart att göra, men det är skönt att veta att det inte är farligt iaf!

Tack!

står hästen inne länge på kvällarna ? du kan också linda om din pålle blir svullen "tjock" i benen , ha på liter blue lotion och sedan linda det funkar jag lovar :D det funkade på min pålle :P

Min häst har lätt för att få gallor i alla fyra benen (särskilt om hon står ett tag) men verkar inte ha ont av det vad jag har märkt under de 10 år jag haft henne. Det går ner när jag rider (får ibland till och med hoppa av under ridturen för att sätta om skydden för att benen har krymt så mycket om det var lite extra tjockt innan :o :D ). Är hon extra svullen lindar jag henne med Back on Track på natten ett par dagar så går det ner igen (har även ridit med dem ett par gånger, ger extra effekt).

Vissa hästar är "normalt" galliga i benen, men får en häst det som inte brukar ha det ska man nog hålla lite koll på det.

Om man har på blue lotion och lindar på direkten får det blistrande effekt, måste vänta minst en timme med att linda då. Om hästen dessutom står med benet lindat och det svullnar upp så är det inte bra heller. hellre bara blue lotion då och ingen linda.
Heller back on track som ngn annan föreslog, men det är onödigt att hålla på sådär när hästen ändå inte är varm, ömmar eller är halt.

Senast ändrad av en moderator:

Om man har på blue lotion och lindar på direkten får det blistrande effekt, måste vänta minst en timme med att linda då. Om hästen dessutom står med benet lindat och det svullnar upp så är det inte bra heller. hellre bara blue lotion då och ingen linda.
Heller back on track som ngn annan föreslog, men det är onödigt att hålla på sådär när hästen ändå inte är varm, ömmar eller är halt.

Håller med... /C*

Som de andra säger så är det säkert vätska eller dålig blodscirkulation.
Jag hade en inte allför gammal häst innan som svullnade i benen över natten.
Dagtid i hagen/rörelse minskade detta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 807
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 923
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Tog hem min unghäst för en månad sedan. Nytt stall, nya kamrater, nytt foder och dessutom första gången på 1,5 år som hon skiljs... 2
Svar
23
· Visningar
2 578
Senast: mandy90
·
Hästvård Lite hjälp på traven nu tack ;) Jag är galet nojig och vill höra andras funderingar och åsikter... Hästen, ett sto, 9 år, Msv dressyr... 2
Svar
31
· Visningar
17 111
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka