Ngn som tävlar travare här?

Sv: Ngn som tävlar travare här?

om man tänker på alla miljoner trådar som startas om travare som ridhästar på buke och man läser vad folk har för åsikter så blir man ju lite mörkrädd ibland. Speciellt när många av dessa kommenterar att det rent sagt även skulle vara djurplågeri att rida vbl travare pga att dom inte är avlade för ridning (ja alla har väl läst överhettade vbl trådar) och så börjar man ju fundera hur folk igentligen tänker om en stackars vbl ekipage som vill försöka starta LA endast för skojs skull ;) i min egen värld så är det en av dom roligaste hästraser som finns men det är ju i min värld det och såklart finns det fler som gillar dom. Men en stor majoritet gör det ju inte...

Jag tror de bara är bra för pansionerade travare att få bli rid häst och få mjukas upp i hela kroppen. Min varmblods travare är hur fin som hällst nu efter 4 års slit.

För min superfina travare hade det varit djurplåger i att gå på travet då han inte alls trivdes med det. Han älskade att blir riden och få hoppa!

Hade jag tävlat hade jag troligtvis målat över frysmärkningen, men inte alls för att jag skulle skämts över honom på något sätt! Tvärtom var/är jag superstolt över honom då han var en av de snyggaste hästarna jag vet, men den främsta anledningen skulle vara att jag tycker frysmärkningen är ganska ful och i andra hand att man kanske skulle spara sig någon förutfattad mening.

om man tänker på alla miljoner trådar som startas om travare som ridhästar på buke och man läser vad folk har för åsikter så blir man ju lite mörkrädd ibland. Speciellt när många av dessa kommenterar att det rent sagt även skulle vara djurplågeri att rida vbl travare pga att dom inte är avlade för ridning (ja alla har väl läst överhettade vbl trådar) och så börjar man ju fundera hur folk igentligen tänker om en stackars vbl ekipage som vill försöka starta LA endast för skojs skull ;) i min egen värld så är det en av dom roligaste hästraser som finns men det är ju i min värld det och såklart finns det fler som gillar dom. Men en stor majoritet gör det ju inte...

Oj, så rätt du har i det du skriver :bow:
Jag kan inte göra annat än att hålla med til minsta detalj!

Tycker inte du ska oroa dig över att folk ska se ner på er för att din häst är travare och det är plågeri eftersom han inte är avlad för att ridas.
ingen kan komma och säga att din häst är plågad av att vara ridhäst, det finns inte på världskartan, då hade ni aldrig kommit så långt som ni gjort. Vem som helst kan ju se att din häst brinner för det han gör!
Jag tror snarare att folk kommer att bli imponerade.
Är det nån som snackar skit eller ser ner på er tror jag snarare att det beror på att dom tycker det är lite skämmigt att dom tävlar samma klass som" en gammal travare".
Det är ju inte speciellt konstigt, för har man så mycket emot travare och massa förutfattade meningar så måste det svida när det kommer en travare som är bättre/lika bra som en själv.

Jag tror snarare att folk kommer att bli imponerade.

Det tror jag med!
jag har visserligen aldrig haft något emot travare, men jag blir verkligen IMPONERAD varje gång jag ser bilder/filmer på stilett och hennes travare! :bow: :bow: :bow:

Hade skrivit i fel tråd... Om någon skrattar så är det bara för att de är avundsjuka.. Jag är så imponerad av dig och din travare, Stilett

mvh Anna

Senast ändrad av en moderator:

tack.

jag har iaf anmält mig till en LA start nu.
men i skrivande stund så har vi kommit in i en liten svacka med galopparbetet pga att hästen blivit lite loj av värme + pälsfällning.
så jag får se hurvida vi kommer till kritan och startar. han kändes perfekt för ca 3 veckors sen...men inte riktigt just nu.
men å andra sidan,,,övning ger färdighet, shit the same om man rider på shiiiit-dåliga % igentligen. Jag kommer ändå vara sjukt nervös säkert dom första LA starterna iaf och det känner han direkt.

Jag har sett på en tävling jag var på här uppe i norr en varmblodig travare som tävlade LA, hamnade i mitten av startfältet om jag inte minns fel.

Har väll nått sånt mål med min kille också i framtiden :p , men vi måste få ordning på traven först innan vi tävlar då han inte har fattat att han är en travare och har mycket jämnare galopp än trav :D

Du har kommit så långt med din häst att den är redo för LA - inga hinder :bump:

Många tror att de har allt som krävs för att gå la (gäller alla raser) men blir nerdömda och de med travare skyller allt för ofta på att det var domaren som ogillade rasen, istället för att inse fakta om sin ridning och nuvarande kapacitet. Jag menar det är inte många som säger: "Vi blev nedömda på grund utav att domaren inte gillar min connemara":p Många med travare drar alltså nytta utav travardebatten.

Många tror att de har allt som krävs för att gå la (gäller alla raser) men blir nerdömda och de med travare skyller allt för ofta på att det var domaren som ogillade rasen, istället för att inse fakta om sin ridning och nuvarande kapacitet. Jag menar det är inte många som säger: "Vi blev nedömda på grund utav att domaren inte gillar min connemara":p Många med travare drar alltså nytta utav travardebatten.

ang "Många tror att de har allt som krävs för att gå la (gäller alla raser) men blir nerdömda och de med travare skyller allt för ofta på att det var domaren som ogillade rasen, istället för att inse fakta om sin ridning och nuvarande kapacitet"

det där stämmer inte riktigt, det är till stor del pga rasen (i detta fallet travare då). rasen har begränsade gångarter, begränsad samling och är begränsade. man kan som ryttare påverka en hel del tillsammans med en individ. Men för att man tex ska få bra bedömning så krävs även mer saker än bra ridning. Sånt som man som ryttare inte alltid kan påverka. Man kan inte göra gångartshäst av en travhäst. Det är viktigt att inse detta när man tävlar sin travare. man måste veta sina begränsningar. Visst, går det bra då har man mkt att vara stolt över men man måste samtidigt veta att det är tufft och det är svårt att lyckas. Man vinner mkt på ett prydligt program, korrekta vägar, inga missar etc. Men man får så mkt mera plus/extra poäng om hästen dessutom har dom andra förutsättningarna.

jag är medveten om detta och jag är medveten om att det gör så att vi verkligen får kämpa för godkända procent. Men det gör inget. jag trivs så bra med min häst så det är det bästa av alltihopa.

Oja! jag håller med. :bow: Självklart har travaren det svårare att konkurerra om förstaplatsen

Jag syftade på att jag tycker att en travare i regel oftast kan gå LA men det tar sin tid som några inte riktigt har accepterat/förstått. Det gäller alla raser, att de tar upp hästen för fort i klasserna men de med travare kan då skylla på rasens rykten, de andra har inte samma möjlighet. Det jag talar om är alltså okunnigheten.

Jag tycker det är jätte kul att man tävlar sin travare, det är en bra målsättning med tävlingar. Man utvecklas oftare med tävlingar eftersom man blir peppad att göra bättre och bättre ifrån sig, bara man tar klasserna i takt och har det mesta som krävs.

förstår du hur jag menade med citatet?

Men... Domaren gillade inte min connemara.. Den gick på bogarna, bakbenen var kvar utanför banan och hon vägrade gå fram över huvud taget.. Det kan väl inte vara mitt fel?? (Hon va superfin på framridningen och dog ca 4 m in i programmet)..

Skämt å sido så anser jag (och många med mej) att alla hästar kan gå La, det är bara ryttarna som inte kan ta dom dit!

Och klart att fina travare ska ut och tävla- nån måste ju visa halvblodsmänniskorna att det faktiskt finns fina travare också..

/ Lavinia, som glatt erkänner att hon inte har tålamod att rida travare, men beundrar dom som tar sig tid att omskola och få dom fina.

Fast det ÄR så att domare gillar vissa hästar bättre. Pga energi/rörelse/utseende/steg osv. På den gamla goda tiden när man tävlade ridskoleponny kunde man på ena klubbtävlingen vinna/bli placerad för att man red en ponny de gillade steget och gångarterna på trots att den knappt gick på tygeln i galoppen och det blev en massa små slarvfel. På en annan (seg) ponny red jag en vad jag tyckte nästan klockren ritt, men det var nästan klockren utefter den ponnyns och min egen kapacitet dvs domarna gillade fortfarande inte att den SÅG seg ut trots att det var mycket mer energi än vanligt. Den var stadig i formen och blev bara något enstaka småfel, ändå fick jag mycket sämre poäng än på ponnyn de gillade.

På ett sätt är det ju rätt så länge de är konsekventa. Alla hästar har helt enkelt inte lika lätt för sig att komma inom ramarna för vad domarna gillar än andra. Synd bara att det t ex prioriterades övertempo och snyggt steg före form, balans och harmoni :P (var en LC)

Skämt å sido så anser jag (och många med mej) att alla hästar kan gå La, det är bara ryttarna som inte kan ta dom dit!

Ja, just LA tror jag kanske inte exakt alla hästar men så gott som kan komma till (undantagen är ofräscha hästar eller hästar med grova exteriörfel som inte klarar den lite högre formen).

Brukar dra upp det lite då och då i travardiskussioner men en tränare inom klassisk fransk dressyr (Jean-Claude Racinet) som jag var på clinic för hade själv tagit på sig utmaningen att rida till amerikanska travare för att han hade hört att de inte skulle vara ridbara. Man får tänka på att de amerikanska travarna (i USA) har en meddellivslängd på 5-6 år och körs slut på rätt tidigt. Men ALLA de hästar han red in (fick inget grepp på exakt hur många men det måste varit åtminstone en handfull) lärde sig piaff och passage. Han erkände att de hade svårare för galoppen och att det var synd eftersom de annars kunde hävdat sig bra i tävlingssammanhang, MEN alla lärde sig samlad galopp, som han uttryckte det "men de hade lite svårare för galoppiruetterna" :p

Travare kan bli väldigt bra på sitt sätt. Och jag HAR sett travare med en bra galopp som kan plockas fram under rätt förutsättningar. Men det kräver verkligen sin ryttare. Skritt/trav tycker jag de flesta verkar ha rätt ok från början, har sett ett par travare med riktigt snygg trav utan att de egentligen blivit tränade till det.

Jag vet att det är så. Men vad jag har sett vissa (inte alla) tar vara på att de har travare. det är det enda jag vill få fram

Tror jag förstår din poäng, min poäng är snarare "travare kan!" men inte samma saker som halvblod. De har sina starka sidor (traven t ex) och sina svaga sidor. Att ta vara på vad hästen kan anser jag vara att man förbättrar deras styrkor, tar vara på dessa, och att man plockar fram de dåliga sidorna så gott det går. Kan man få till lika bra galopp under ryttare som hästen fri i hagen har man kommit långt, det är väl knappt att man lyckas med det på hästar som är avlade för bra galopp.

TS: Jag vet en fransk-amerikansk-orlovtravare som har vunnit Msv och spöat halvbloden. Det går att göra.

Kollade precis upp det, och hon har tävlat hästen upp till Msv A, och gör även piaff, passage, galoppombyten och piruetter.
Men det är ju en enastående individ och en väldigt skicklig ryttare.
Har sett hästen live, så jag vet att det inte är båg. Jag fattade inte vad det var för ras på hästen när jag såg honom första gången, blev helt perplex, måste jag erkänna. Såg ju inte ut som ett halvblod, men ... kunde liksom inte fatta vad det var för nåt. :o Väldigt musklad och lösgjord och fin är han iaf. :d

just orloven har ju lite bättre modell än tex en amerikansk travare.
det är ganska vanligt att dom med orlovbloden lyckas rätt så bra :-)
o dom franska brukar hävda sig bra i hoppning.

det finns säkert ett fåtal som lyckats!
super suprise är ju duktig! :-)
Hehe...

Liknande trådar

Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 712
Senast: Whirlie
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 112
Senast: fio
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 032
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII