Ngn som tävlar travare här?

Sv: Ngn som tävlar travare här?

Hur menar du? Lite trögtänkt :p

Nirak

Ja, om fördomar kan vara en betydande faktor hos vissa domare. För nog kan jag förstå att bara bäst duger i de svårare klasserna. Men i just de lätta klasserna tävlar ju allt möjligt slags folk. Har enbart gångarterna så stor betydelse då om hästen (som jag anser stiletts häst vara) är välriden?

Lite OT, men... För några år sedan var det en medlem här på Bukefalos som skrev att hon tävlade Msv dressyr med flera av sina varmblodstravare och vann nästan alltid när hon målade över frysmärkningen men kom bland de sista i klassen om frysmärkningen syntes :D När någon pressade henne om hästarnas namn och ville veta vem hon var så skrev hon att hon tävlade under fingerat namn (hon kände sig förföljd) och även hästarna hade licenser med "påhittade" namn och härstamningar för att man inte skulle kunna spåra dem till henne :rofl: :rofl: :rofl:

:eek: Tala om att läögga ner mycket energi på ingenting :crazy:

äsch, jag kan inte förklara...
och inte radera heller...

Försökte skriva att jag tycker det är så häftigt med välridna och välskolade ridtravare, att de borde bedömmas högre, tack vare det!

Jag har aldrig mött någon sk. diskriminering. Däremot har inte en travhäst nog bra gångarter för att konkurrera i högre klasser, dvs. MSV och uppåt. Enbart ett fåtal individer kan konkurrera i lätt klass, om de har mkt bra förutsättningar samt är långsiktigt tränade för ändamålet.
Det är ingen diskriminering utan mer ett konstaterande. Jag har bara mött trevliga domare och bra stämning på tävlingsplatsen! :)

Nirak

Försökte skriva att jag tycker det är så häftigt med välridna och välskolade ridtravare, att de borde bedömmas högre, tack vare det!

Varför skulle de göra det? Alla ritter bedöms på samma grunder. Hur mkt jobb du lagt ner för att komma till den klass du startar skiter domaren i. Det är det som syns på banan som räknas ;)

Nirak

för att du tävlar med en ridtravare?

om man tänker på alla miljoner trådar som startas om travare som ridhästar på buke och man läser vad folk har för åsikter så blir man ju lite mörkrädd ibland. Speciellt när många av dessa kommenterar att det rent sagt även skulle vara djurplågeri att rida vbl travare pga att dom inte är avlade för ridning (ja alla har väl läst överhettade vbl trådar) och så börjar man ju fundera hur folk igentligen tänker om en stackars vbl ekipage som vill försöka starta LA endast för skojs skull ;) i min egen värld så är det en av dom roligaste hästraser som finns men det är ju i min värld det och såklart finns det fler som gillar dom. Men en stor majoritet gör det ju inte...

Jag tror nog det hela var snack och påhitt från början till slut, det finns en hel del märkliga typer på buke........

Att just denna medlem fabulerade var det ingen tvekan om. H*n var dessutom handikappryttare, men red "vanliga" tävlingar på regional nivå.

Sen tror jag att det finns en och annan som målar över frysmärkningen, och det kan jag i likhet med super inte förstå. Varför skämmas över hästens ursprung?

Immer

Ut och visa upp din varmblodstravare, bara. Det är bara bra för rasen om fler gör PR för den.
Tyvärr är det nog så (min teori) att varmblodstravarens dåliga rykte kommer sig av den dåliga ridning som många av deras ryttare presterar. Hur många har inte köpt en billig travare - eller rentav fått den gratis - efter att ha ridit två terminer på ridskola. Dåliga kunskaper om hästvård, hovvård, foder och sadeltillpassning är vanligt.

Ju fler som visar upp sina varmblodstravare ridna i en bra ändamålsenlig form, med rätt anpassad utrustning och hästen i övrigt väl skött, desto snabbare går det att få tyst på skitpratet.

Immer

Jag har aldrig mött någon sk. diskriminering. Däremot har inte en travhäst nog bra gångarter för att konkurrera i högre klasser, dvs. MSV och uppåt. Enbart ett fåtal individer kan konkurrera i lätt klass, om de har mkt bra förutsättningar samt är långsiktigt tränade för ändamålet.
Det är ingen diskriminering utan mer ett konstaterande. Jag har bara mött trevliga domare och bra stämning på tävlingsplatsen! :)

Nirak

Ja men det är ju precis det jag säger. Däremot vet jag folk som har stött på domare som verkar gå efter "sin" standard (inte just ang ridtravare då jag inte känner ngn som tävlar seriöst med en sådan) och det är just det som får mig att undra om en undermedveten fördom spelar roll i bedömandet (och ja jag talar givetvis om de lätta klasserna innan msv).

Du har väl en kallblodig travare?

Speciellt när många av dessa kommenterar att det rent sagt även skulle vara djurplågeri att rida vbl travare pga att dom inte är avlade för ridning

Egentligen är ju inte hästar födda till att ridas på överhuvudtaget, inte ens det finaste halvblod... :crazy:

Domarna ska inte gå efter "sitt" tycke utan efter TR. Får en travare sämre poäng är det inte rasism utan helt enkelt för att de inte lever upp till "standarden".

Ja min familj äger enn kallblodstravare

Nirak

Domarna ska inte gå efter "sitt" tycke utan efter TR. Får en travare sämre poäng är det inte rasism utan helt enkelt för att de inte lever upp till "standarden".

Ja min familj äger enn kallblodstravare

Nirak

Nej det ska dom absolut inte. Men det betyder inte att dom inte gör det.
Sen har jag lite svårt för det där att man skulle vara rasist i hästvärlden. Jag kallar mig inte hästrasist för att jag aldrig skulle vilja ha en ..tja..låt säga akhal téke.

om man tänker på alla miljoner trådar som startas om travare som ridhästar på buke och man läser vad folk har för åsikter så blir man ju lite mörkrädd ibland. Speciellt när många av dessa kommenterar att det rent sagt även skulle vara djurplågeri att rida vbl travare pga att dom inte är avlade för ridning (ja alla har väl läst överhettade vbl trådar) och så börjar man ju fundera hur folk igentligen tänker om en stackars vbl ekipage som vill försöka starta LA endast för skojs skull ;) i min egen värld så är det en av dom roligaste hästraser som finns men det är ju i min värld det och såklart finns det fler som gillar dom. Men en stor majoritet gör det ju inte...

tyvärr...
och det är så tråkigt!

äsch, jag kan inte förklara...
och inte radera heller...

förstår jag dig rätt - menar du att de skulle få typ handikapp bonus poäng för att de är duktiga för att vara just travare? DET om ngt vore väl diskriminering isåfall? :crazy:

Jag tror att även om man har en tävling för bara travare, så kommer de som kan galoppera bäst o givetvis går i en bra form- att vinna.

Dvs ingen skillnad från att tävla bland ridhästar.

förstår jag dig rätt - menar du att de skulle få typ handikapp bonus poäng för att de är duktiga för att vara just travare? DET om ngt vore väl diskriminering isåfall? :crazy:

både ja och nej... :crazy:
ännu ett misslyckat försök av Koppen att förklara... :cool:

Ut och tävla det har jag gjot med en av min hästar som är en varmblods travare och det gick hur bra som hällst.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 712
Senast: Whirlie
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 112
Senast: fio
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 032
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII