Ngn som tävlar travare här?

S

__Stilett__

och som startat LA eller högre inom dressyren??
Nu menar jag inte klubbtävling utan tex lokalt eller regionalt.
Hur har det gått för er?

Jag funderar på om jag ska våga starta en lokal LA inom kort med min travare men känner mig lite feg. Lär säkert vara den enda travaren (iaf i sådan klass) för jag har inte sett ngn annan starta ngn travare iaf i sådan klass här under dom åren jag åkt ut. Tror jag sett en travare till på LC-LB..resten är nog halvblod. Blir man typ..jätte-utskrattad? *nervös*
Vi har startat LB med godkända % ett par ggr.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ngn som tävlar travare här?

Du borde verkligen starta, inte blir du utskrattad inte.
Visst, någon kommer säkert ifrågasätta vad en travare gör där bland alla halvblod, men med tanke på hur fin din häst är så borde det inte vara något problem.
Är hästen mogen för att starta LA, gör det. :idea:

Bry dig inte om vad folk säger, det kommer alltid finnas folk som har något emot travare som ridhästar, trots att ridtravaren eg. är som vilken annan häst som helst.
Alla hästar har ju olika förutsättningar, oavsett ras, stamtavla o. dylikt.

MVH Konstantine

knapplån* (tror jag:p )

Usch de e så himla tråkigt med alla dressyrsnobbar som inte tror att ett varmblod kan... :mad: Kör hårt och lägg gärna ut hur det gick sen!!!:d

Jag tycker att du kan testa en LA om du fått bra poäng på LB. Fast det beror ju också på vad för LB du har startat och vilken LA du tänker starta :)

knapplån* (tror jag:p )

Usch de e så himla tråkigt med alla dressyrsnobbar som inte tror att ett varmblod kan... :mad:

Fast jag tror inte att det finns dressyrsnobbar som tror att varmblod inte kan, då alla hästar i världseliten är varmblod. :angel: HE HE

TS: Säger som de andra: känns det bra så är det ju bara att tuta och köra! Lycka till :)

och som startat LA eller högre inom dressyren??
Nu menar jag inte klubbtävling utan tex lokalt eller regionalt.
Hur har det gått för er?

Jag funderar på om jag ska våga starta en lokal LA inom kort med min travare men känner mig lite feg. Lär säkert vara den enda travaren (iaf i sådan klass) för jag har inte sett ngn annan starta ngn travare iaf i sådan klass här under dom åren jag åkt ut. Tror jag sett en travare till på LC-LB..resten är nog halvblod. Blir man typ..jätte-utskrattad? *nervös*
Vi har startat LB med godkända % ett par ggr.

Jag tror att om bara hästen klarar det den ska så är det nog ingen som skulle reagera alls. Då ser man det ju inte ens, dvs att det är en travare annat än på frysmärkningen då.
Om den inte är extremt mycket byggd som en travare i kroppen förstås. Jag tror det finns en del som rids LA, du är nog inte ensam.

Om hästen går bra som din gör tror jag, blir nog folk mest imponerade.:bow:

Usch de e så himla tråkigt med alla dressyrsnobbar som inte tror att ett varmblod kan... :mad: Kör hårt och lägg gärna ut hur det gick sen!!!:d

Om du menar varmblodiga travare så är det väl för att de aldrig syns på dessa tävlingar och visar att de kan, när de väl bevisar det så är det väl inte något att tveka på om de kan eller inte.

Som du vet så har ju jag startat i LA ganska många ggr, och hittills har jag aldrig blivit utskrattad, tvärtom har alla varit väldigt possitiva, glada och trevliga. Har tvärtom upplevt att vi ibland har fått mer uppmärksamhet och beröm än vi förtjänar. Någon enstaka gång har någon blivit sur för att vi har fått bättre poäng än deras fina dressyrhäst, men det är mycket ovanligt :banana:

Om du menar varmblodiga travare så är det väl för att de aldrig syns på dessa tävlingar och visar att de kan, när de väl bevisar det så är det väl inte något att tveka på om de kan eller inte.

Ja det är det jag menar!

jag har bara gjort ett par starter med han.
typ ett par LB:0, LB:1 och LB:3

ryggningen sitter väl inte riktigt, men annars utför han förvänd galopp, skänkelvikning och sådant iaf helt ok. Han får säkert inte godkända % (än...dom blir bättre o bättre) pga gångarterna men han är stadig o fin iaf. Fast man vet ju aldrig. Kanske går bättre än vad man inbillar sig. Man blir ju så kritisk på sig själv lixom ;-)

Man ska inte bry sig så mkt om vad folk säger :)

Din travare är RIKTIGTfin, starta en LA,
du, det går säkert skitbra!!

Lycka till med tävlandet

Jag har tävlat upp till LA:5, dock var det några år sedan.
Har ridit på godk. procent, och legat nånstans i mitten. Har det gått sämre har det varit pga. min bristande ridning. Hästen är mkt ambitiös. Tror säkert att han skulle kunna gå en MSV med en bättre ryttare. Däremot har han ingen större gång att skryta med och räcker inte till i ökningarna (för dåligt häng), men har å andra sidan mkt lätt för samling och är en bussig prick som är stabil och alltid ställer upp :)

Stilett: jag tror att din travare skulle kunna gå LA klass med godk. procent bara han kommer upp sig i formen lite mer och du sätter lite mer tryck i honom. Ser på dina filmer ut att behöva komma ihop sig lite mer för att hitta en godk LA form. Men den ser ju väldigt trevlig och välriden ut! :) Sen får man ju inse att den aldrig kan konkurrera mot en gångartshäst, men tävling handlar ju inte enbart om att vinna. Det är roligt att vara med också! :)

Lycka till :)

Nirak

Senast ändrad av en moderator:

kl

Undrar om bedömningen hade sett annorlunda ut om domarna antagit att det varit ett halvblod man ridit på?

en tjej i göteborgsområdet har en travare som tävlas tom LA. har bara sett den en gång o då gick det inte super, men då var det inte ägaren som red, så jag vet inte om det var därför. på framridningen var han iaf superfin, men det blev lite problem på banan.

men det var inga konstiga kommentarer eller hån vad jag kunde höra på läktaren!

kl

Undrar om bedömningen hade sett annorlunda ut om domarna antagit att det varit ett halvblod man ridit på?

Jag tror faktiskt inte det. Domarna ser skillnad i rörelsemönstret.

Lite OT, men... För några år sedan var det en medlem här på Bukefalos som skrev att hon tävlade Msv dressyr med flera av sina varmblodstravare och vann nästan alltid när hon målade över frysmärkningen men kom bland de sista i klassen om frysmärkningen syntes :D När någon pressade henne om hästarnas namn och ville veta vem hon var så skrev hon att hon tävlade under fingerat namn (hon kände sig förföljd) och även hästarna hade licenser med "påhittade" namn och härstamningar för att man inte skulle kunna spåra dem till henne :rofl: :rofl: :rofl:

Immer

Jag tror faktiskt inte det. Domarna ser skillnad i rörelsemönstret.

Lite OT, men... För några år sedan var det en medlem här på Bukefalos som skrev att hon tävlade Msv dressyr med flera av sina varmblodstravare och vann nästan alltid när hon målade över frysmärkningen men kom bland de sista i klassen om frysmärkningen syntes :D När någon pressade henne om hästarnas namn och ville veta vem hon var så skrev hon att hon tävlade under fingerat namn (hon kände sig förföljd) och även hästarna hade licenser med "påhittade" namn och härstamningar för att man inte skulle kunna spåra dem till henne :rofl: :rofl: :rofl:

Immer

Vad pinsamt :o :o , varför ska man dölja om man har lyckats med sina hästar.

Jag har bara någon enstaka gång känt att jag har blivit nerdömd men då har det faktiskt inte haft något med hans rastillhörighet att göra då en häst med jättefin halvblodsstam också blev nerdömd på samma tävling av samma domare. Hon prioriterade mer kända namn kan man säga..

Visst dom kända ryttarna har för det mesta mer rutin men killen som kom tvåa hade jag tävlat emot (och med, då vi var i samma allsvenskelag) ett flertal ggr och vi har alltid legat på ungefär samma poäng och jag upplevde inte att jag red bort mig.. Men det är ju så med bedömningssporter..för det mesta får vi dom poäng vi förtjänar.

Ska tillägga att jag bara har döljt hans märkning en enda gång men det kändes jättefånigt, jag har ju inget att skämmas för ;) Det blev heller ingen skillnad i resultatet, gör vi bra ifrån oss så blir vi placerade gör jag bort mig så hamnar man längre ner i resultatlistorna så enkelt är det. :p

Vad pinsamt :o :o , varför ska man dölja om man har lyckats med sina hästar.

Jag tror nog det hela var snack och påhitt från början till slut, det finns en hel del märkliga typer på buke........Man kan ju faktiskt påstå precis vad som helst om man har lust.

Liknande trådar

Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 712
Senast: Whirlie
·
Dressyr Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 112
Senast: fio
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 032
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII