Ngn som ska på värmlandsmästerskpaen 8-9 maj?

Jo, enligt mina mått mätt och mina uppsatta mål kan jag väl ge oss godkänt (men visst man vill ju alltid att det ska gå lite bättre :p)I lätt tölt kom jag på delad 7e plats av ca 22 ekipage.
Lätt tölt kändes väldigt bra, hon hade energi och takten var OK, ökningarna blev det lite rollninslag med funkade jättefint utan taktfel på en långsida (då var det ingen av domarna som såg tyvärr)fick den sammanlagda poängen 4,03. Två av domarna tyckte att grundtakten var ok, men att hon gick i fri form och var framtung, den tredje tyckte att det var passaktigt och jag ficl lite sämre poäng där. Jag är ändå nöjd då vi fick bättre poäng än sist, men ffa att det kändes mkt bättre, vi är på gång ;)

I lätt fyrgång kom jag ca 15 av ca 22 ekipage.
Lätt fyrgång var målet att få gångarterna på rätt ställe utan inblandning av annat. Tölten gick enligt min mening lite sämre än i lätt tölt, liten passinlag men fick ändå runt 4.5 av domarna , traven funkade faktiskt men jag red på lång tygel och med för lite energi ( annars risk för galopp eller tölt)runt 4.4-5 av domarna, skritten var ok i takt(domarnna varierade melan 4-5), bättre, men hon vilade inte ordentligt i steget därför avdrag. Galoppen blev det först fel galopp sedan fick vi rätt där fick vi 3.5-4. Men den såg jättefin ut när det gick rätt ren tretakt och mkt energi. Sammanlagt blev det 4,20 ( 2 domare 4,4 och 1 3.8).

Alla missar är det bara att träna mer på (och jag vet ju vad vi kan hemma)Det blir mkt träning i skritt med skolorna och på böjda spår, longering för att förbättra traven och överlinjen, mkt galoppfattningar och mkt kul för att få uppp glädje och fart. Det är form och bakdelsaktivitet som behöver stärkas och tränas upp... men det är ju ett långsiktigt mål... men hellre en lång häst som går i fri form med behållen takt än en häst med bruten överlinje och tappad bakdel.

Missade tyvärr dig i lördags. Jag har en bit att åka så jag valde att se finalerna på söndag. Vilka härliga ekipage. Vad duktig man är när man sitter och tittar ;) Jag får nog träna många år innan jag vågar mig in på tävlingsbanan.

Jag måste börja med att uppfostra min dam att det är jag som bestämmer och ingen annan. Hon tror det är hon ibland :smirk: Vi får nöja oss med att lufsa i skogen och träna halvhalter och andra "tråkiga" övningar.

Ja visst kan allt bli bättre, men det är kul att öva. Tävlade oxå i helgen och det gick sådär men plusset i kanten var att min häst faktiskt var kommuniserbar.

Han brukar mest konstra och skrika åt publiken så att hela han skakar (jodå, man kan grisepassa och skrika sig genom alla moment i fyrgång, dock med inslag av trav och passaktig galopp ibland :D).

Denna gång lydde han alla kommando, bytte till rätt gångart i samma ögonblick jag bad om det och skrek bara en gång, precis när vi kom in på banan (måste hälsa ju :-)) och det bästa av allt,
jag funkade oxå, var inte bara en enda stor klump av nervositet och dum blondin utan jag var en tänkande varelse som satt på sin söta lilla ponny och red på en jättefin bana utan gropar och knölar (hur vanligt är det :D ) och hade skitskoj.
Om trefyra hundra år kanske jag till och med kan prestera något :-)
Det enda som jag defenitivt måste öva på och som är en nackdel med att träna bara för dressyrtränare och inte för en islandsinstruktör är i vilket tempo gångarterna ska ridas.

Jag gissade att man ville se snabb trav så jag gjorde det och den hade kunnat vinna lopp på Jägersro :D(blivit fartblind av att rida travare i många år ).
Skritten gissar jag att man vill ha lite aktion i så jag presterade massor av undertramp och så fort det gick utan att förlora takten och det var tydligen rätt gissat, där fick jag bäst poäng.
Ökad tölt red jag för sakta i, jag är för mesig och vill ha mer bärighet och då går det än så länge inte så fort. Jag borde struntat i bärigheten och bara skyfflat på.

Men jag lär mig mer för var gång jag tävlar.

En sak som gör mig ledsen är att trots att min häst gick med ryggen uppe och var enormt bärig (vi är bra på att vara bäriga, har övat mkt på just det :smirk:)så får jag kommentaren lång form.
Efter att ha studerat lite och kollat andra medtävlares resultat så inser jag att lång form betyder att man inte bänt in huvudet på dem. :cry:
Måste vara därför som var och varannan ryttare rider på pessoabett och nån slags stång med två tyglar. Den där nackkröken ger mkt poäng oavsett om resten av hästen följer upp nackkröken.
Det gjorde mig så deprimerad att jag inte vill vara med. Blev ledsen för jag vill inte bända in huvudet på mina hästar, inte heller rycka upp huvudet så som många gör. :cry:

håller med dej i att alldeles för många rider på för skarpa/fel bett för hästen eller för ryttarens hand!

/Malin

Ja men det är förståeligt med tanke på att man måste ha nackböj för att få bättre poäng. Krävs lite domarutbildning....

Måste vara därför som var och varannan ryttare rider på pessoabett och nån slags stång med två tyglar.

Den sk stången med 2 tyglar, är med största sannolikhet pelham. Och lång form har inte enbart med en icke inböjd hals att göra, det handlar om att hela hästen är lång. Nackkrök ger inte högre poäng, om nu inte poängen var 7,5 och uppåt. Det är här ifrån man tittar på formen och ger poäng för den, annars är det enbart gångarterna som bedöms.

Jag håller med om att formen inte handlar om inbänd hals men i det här fallet så var dommarna väldans förtjusta i böjda halsar. Tre hästar på banan så fick alltid den häst som antingen var mest uppryckt i huvudet eller mest inbänd högst poäng trots att samtliga i gruppen hade kroppen i bästa hängmatteform. Dock var det även bra med inskuffade spikraka bakben, gärna i kombination med hängmatterygg, det gav oxå hög poäng.
Där var ett par hästar som var riktigt fina, bäriga och med ärlig nackkrök och riktigt satta bak men det var aldrig poppis hos dommarna. De gick i för fri form framtill för att få annat än lång form kommentar.
Nej det var inte pelham även om det oxå förekom, tror mer att det var jaktkandar som man satt två tyglar i. Anki hade blivit avundsjuk på deras bringa noskontakt :cry:

Visst är det gångarterna som ska bedömmas, men det är tråkigt att det ska vara ok att rida hästar som knappt kan andas eller vars ögon snurrar i skallen och som inte an se marken de går på eftersom de har huvudet så uppdraget. Ala medel är tillåtna, bara det sprattlas ordentligt fram verakr vara mottot....

Jag var också och tittade på nämnda tävling och måste säga att man inom islandshästvärlden är mycket bra på att följa rådande trender. För något år sen hade alla bygelnosgrimmor men i år är det tydligen pessoa eller denna stång med två tyglar, alt vanlig islandhäststångbett. Och eftersom jag fotade flitigt kunde jag sen konstatera när jag tittade på stillbilderna att de inte var många hästar som verkade nöjda med sina bett, eller många av ryttarna som var tillräckligt kunniga att hantera dem heller.
Konkava ryggar, bakbenen långt bakom sig, huvuden upp och sneda (de med pessoa), huvudena inkrullade och långt bakom lodplan + gapande munnar (de med två tyglar). Sen var det ju de som red på vanlig islandshäststång, främst i T2 där det var bekvämt att ha för att man då och då kunde rycka till ordentligt i hästen när underhalsen inte orkade bära upp den höga formen längre :mad:

Är verkligen ingen expert själv och håller mig därför till vanligt tränsbett och harvar på så gott det går. Tycker bara att det är tråkigt att dessa felaktiga former premieras (jodå det var en hel del höga siffror) när hästarna så tydligt protesterar. När de bara svischade förbi på banan såg det kanske för ett lite otränat öga riktigt bra ut, men jag har "beviset" i min kamera... :smirk:

Vildvittra

i
En sak som gör mig ledsen är att trots att min häst gick med ryggen uppe och var enormt bärig (vi är bra på att vara bäriga, har övat mkt på just det :smirk:)så får jag kommentaren lång form.
Efter att ha studerat lite och kollat andra medtävlares resultat så inser jag att lång form betyder att man inte bänt in huvudet på dem. :cry:
Måste vara därför som var och varannan ryttare rider på pessoabett och nån slags stång med två tyglar. Den där nackkröken ger mkt poäng oavsett om resten av hästen följer upp nackkröken.
Det gjorde mig så deprimerad att jag inte vill vara med. Blev ledsen för jag vill inte bända in huvudet på mina hästar, inte heller rycka upp huvudet så som många gör. :cry:

Jag fick också kommentaren att min häst var framtung och på framdelen (tölt)och att hon hade för fri form av två domare, och det drog tydligen ned poängen. Visst jag kan erkänna att hon inte går i samlad form på bakdelen, men tycker själv att bär sej själv rätt bra...utan hård kontakt med tyglarna och undrar också om en häst med indragen nos och krök på nacken automatiskt får bättre poäng. Min häst har också stora kliv med ganska svepande rörelser (men inte så höga frambenslyft) och det verkar som om många domare vill ha det där snabba rörelserna med benen även om hästen inte bär alltid bär sej korrekt ändå. Men visst formen ska ju inte bedömas i första hand, men man kan ju undra varför det är negativt att hästen går i fri form i tölt, om takten är OK?

Det kan jag förstå, bara takt räcker inte, det måste vara lite fart och action i det, dvs rörelser som går uppåt istället för framåt. Islandshästen ska ju vara som ett litet vulkanutbrott, sprudla av energi och om hästen baa är helt lång och tråkig så blir det bara segt och inte alls vulkanliknande. Vad jag reagerar på att är att dommarna stirrar sig blinda på halsens längd istället för på bakdelen och hur tillfreds hästarna är med sina bett och ryttare.

Hehe, hört från två ryttare som stod och diskuterade det nya amerikanska bettet som man kunde rycka tag i utan dåligt samvete eftersom det saknade kedja under hakan och så gav det så fin form.

Pessoabettet.......

Men eftersom takten premieras högt och din häst (enl dig själv) var passtaktig, så talar det starkt för att pållan kanske var lite väl framtung.

Höga krav på formen, dvs att formen är bra ellr korrekt kmmer inte förrän poängen når 7-7,5 och uppåt. Kan hästen prestera korrekt takt, tempo och form har den dessa poäng eller högre beroende på kvaliten i gångarten.

Man kan även ge dessa poäng till hästar som:
* Har medelgoda rörelser, mycket energi coh mycket bra form.
* Höga stora rörelser, med små formmissar.
* Extremt höga och stora rörelser med en del tydliga problem. (form, rörelser)
* Mycket bra rörelser och form, ren takt med vissa små spänningar i rygg.
* Mycket bra rörelser och form, ren takt och med lite korta bakbenssteg.

Detta gäller arbets tölt, eller långsamt tempo.

Men jag upplevde faktiskt något positivt på den fronten i helgen. Det var en ryttare som red sin häst i mycket djup form i skritt, huvudet var inte i lodplan utan mycket framåtlutad (hästen tittade alltså nästan rakt ner i backen) Många tyckte nog att denna form var mycket tjusig (reds på vad som från läktarplats såg ut att vara ett normalt bett). Men baken var inte alls med, fast aktionen var riktigt bra och både takt och tempo fint. Ekipaget fick inte särskilt höga poäng på sin skritt - lägst i den finalen faktiskt! Det tyckte jag var ett positivt tecken. Nu var detta på nationell nivå - kanske domarna som dömer på denna nivå är mer medvetna om form!? De har ju mer utbildning än lokalklubbsdomarna... :crazy:

Annars tycker jag rent allmänt att det är trist att vissa instruktörer rider sina hästar i en så felaktig form (inget jag såg på tävlingen - andra erfarenheter). Tyvärr kan man väl misstänka att de lär ut denna form som "bra" också. :crazy:

:D Pessoagrejer kanske man snarare ska kalla Brasilianskt/Belgiskt va? :D

Råkar dessutom veta att bettet har uppfunnits i nära samarbete med en svensk som kom med originalidén fast det var Pessoa som gjorde idén till praktik så att säga.

Vad jag reagerar på att är att dommarna stirrar sig blinda på halsens längd istället för på bakdelen

Om en bra eller korrekt samling sker, kortas hela hästen inklusive halsen. Om hästen har en fri/lång hals innebär det att samlingen inte finns eller är ofullbordad.

Får man med hela akterkärran in i samlingen, sänker hästen korset och vinklar sitt bäcken. Hästen hamnar som i en uppförsbacke, där bogen vinklar/lyfter sig lite bakåt och den går helt fri. Det är här man ser hela kortningen i halsen, när bogen vinklar sig.

Jo, JAG vet det men domarna verkade inte veta det :D
De var nöjda bara med kort hals utan medföljande kropp.
Fast om man ska vara petig så ska inte halsen kortas, den ska bli längre och det är svårt att uppnå med pessoabett.

Liknande trådar

Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
636
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 927
Senast: Mirtai
·
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 655
Senast: xfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama