Ngn som ska på värmlandsmästerskpaen 8-9 maj?

Att folk är så förtjusta i det Pessoa-bettet! Nytt är det inte och amerikansk är det inte...och så är det ett hoppbett från början.
Har sett en enda ryttare på inte-elit-nivå som använt det korrekt och ack för många även på elit-nivå som använt det helt åt skogen! Tyvärr!

/Malin

Men eftersom takten premieras högt och din häst (enl dig själv) var passtaktig, så talar det starkt för att pållan kanske var lite väl framtung.

Höga krav på formen, dvs att formen är bra ellr korrekt kmmer inte förrän poängen når 7-7,5 och uppåt. Kan hästen prestera korrekt takt, tempo och form har den dessa poäng eller högre beroende på kvaliten i gångarten.

Jo jag förstår detta när man kommer upp över dessa poäng och tävlar i öppnna klasser.....
men när man tävlar i lätt klass och domaren skriver att takten är ok (en domare kunde skönja en viss passtakt bitvis) men att hästen är framtung och går i fri form så kan man undra om jag hade fått en bättre poäng om jag haft hårdare kontakt med tyglarna och höjt huvudet på hästen ? Nu tycker jag inte att bedömningen var orättvis(fick 4,03 för lätt tölt)men undrar ändå vad domarna menar med rätt form? Varför prata om formen när man ligger runt den siffran, och inte i stället fokusera på tempo och takt ? men det är ju himla tur att man inte får använda andra bett i lätt klass, hur skulle det annrs kunna se ut?

Jag tror att det finnns en anledning till att många väljer att tävla med pessoabett eller stångbett...frågan är då varför?

Jo jag förstår detta när man kommer upp över dessa poäng och tävlar i öppnna klasser.....

Nu skulle det mycket väl kunna bli en sådan utdelning även i lättklass, men oftast väljer ryttaren att gå direkt upp i öppen klass om man har en häst med sådan gångartskvalite.

men när man tävlar i lätt klass och domaren skriver att takten är ok (en domare kunde skönja en viss passtakt bitvis) men att hästen är framtung och går i fri form så kan man undra om jag hade fått en bättre poäng om jag haft hårdare kontakt med tyglarna och höjt huvudet på hästen ?

Hårdare tygelkontakt för att höja hästens huvud :eek:, ger inte högre poäng. Däremot med en kraftigare drivning och effektivare bakben, som gör att hästen lättar upp bogen genom att sitta mer på baken sas ger mer poäng om takten är bra och överlinjen bibehålls. Detta medverkar som oftast till att hästen får större rörelser, det i kombination med en bra takt osv då åker poängen upp.

Nu tycker jag inte att bedömningen var orättvis(fick 4,03 för lätt tölt)men undrar ändå vad domarna menar med rätt form? Varför prata om formen när man ligger runt den siffran, och inte i stället fokusera på tempo och takt

Därför att formen är ok för den utbildningsgraden, hög form = stjärnkikare.

Jag tror att det finnns en anledning till att många väljer att tävla med pessoabett eller stångbett...frågan är då varför?

Säkert, och här finns det nog lika många bra anledningar som dåliga.

Ja eftersom jag inte använder andra bett än 3-delade, så vet inte jag vilken bra anledning det finns.
Men förstod jag saken rätt, ville ju du tävla på ett pessoabett och då får man förmoda att du hade ett bra skäl till det. Så det är du antagligen bättre på att förklara än jag.

Nej jag vill inte tävla på pessoabett. Jag har en elev som jag vill ska kunna tävla min ena häst och då hade det krävts pesoabett men då som nödbroms, inte som formgivare.

Jo , jag förstår vad domarna efterfrågar och vad som står i Fipo känner jag också till. Att hästen är bärig på bakdelen och av den anledningen själv lyfts upp framtill får ju en högre resning och högre lyft på rätt sätt, tycker jag också ska ge bra poäng. Har själv för avsikt att stärka överlinjen jobba med att drivning och halvhalterna verkligen går igenom för att på så sätt få bättre takt, bärighet och aktion. Men det jag påpekade var egentligen att en lång fri form ändå borde vara att föredra än en häst som har sänkt ryggen och går med spänd underhlas pga att rytaren sliter upp huvudet (men det kanske också får kommentarer om detta av domarna)Speciellt i lätt klass borde det läggas tonvikt kring att hästen inte går bakom hand eller rids med ett huvud som dras upp med f´hjälp av tyglarna. Över 6.5 i poäng så har man ju nått rätt långt och kanske är det då lite sent att börja prata om form? Nu vet jag att det är så enligt FIPO, men jag tycker peronligen att Lättklassbedömningarna skulle vara mer av "fostrande karaktär" så att vi amatörer får en fingervisning om att rida hästen i en korrekt form från början, och inte tro att den rätt vägen går via pessoabett tex.

"Hårdare tygelkontakt för att höja hästens huvud , ger inte högre poäng. Däremot med en kraftigare drivning och effektivare bakben, som gör att hästen lättar upp bogen genom att sitta mer på baken sas ger mer poäng om takten är bra och överlinjen bibehålls. Detta medverkar som oftast till att hästen får större rörelser, det i kombination med en bra takt osv då åker poängen upp."

Där tycker jag att du har fel. Jag skulle vilja påstå att nästan samtliga ekipage i tex T1 gjorde just det, dvs hård tygelkontakt, korta tyglar och hög hand, framförallt i den ökade tölten. Skulle tvivla på att flertalet av hästarna annars kunnat prestera så pass höga lyft som de gjorde, för de var definitivit inte på bakdelen och med höjd rygg. Nu var det ju inga jättehöga siffror vi pratar om men ialla fall runt 6 vilket jag tycker är högt. Och det syns tydligt på mina bilder att många av hästarna liksom hänger i ryttarns hand och bara använder skjutkraft. Men kanske stod det också i domarkommentarerna, vad vet jag...

Vildvittra

Liknande trådar

Fritid I juni kommer jag, sonen 8 år och vovvarna åka norrut från Skåne på vår allra första campingsemester. Vi kommer vara borta 8-9 dagar...
Svar
7
· Visningar
636
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 109
Senast: Roheryn
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 927
Senast: Mirtai
·
Fälttävlan Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen...
Svar
11
· Visningar
2 655
Senast: xfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama