Fast om man ska vara petig så ska inte halsen kortas,
Nä inte bokstavligt talat, för då kollapsar överlinjen men du förstå ändå vad jag menar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast om man ska vara petig så ska inte halsen kortas,
Men eftersom takten premieras högt och din häst (enl dig själv) var passtaktig, så talar det starkt för att pållan kanske var lite väl framtung.
Höga krav på formen, dvs att formen är bra ellr korrekt kmmer inte förrän poängen når 7-7,5 och uppåt. Kan hästen prestera korrekt takt, tempo och form har den dessa poäng eller högre beroende på kvaliten i gångarten.
Jo jag förstår detta när man kommer upp över dessa poäng och tävlar i öppnna klasser.....
men när man tävlar i lätt klass och domaren skriver att takten är ok (en domare kunde skönja en viss passtakt bitvis) men att hästen är framtung och går i fri form så kan man undra om jag hade fått en bättre poäng om jag haft hårdare kontakt med tyglarna och höjt huvudet på hästen ?
Nu tycker jag inte att bedömningen var orättvis(fick 4,03 för lätt tölt)men undrar ändå vad domarna menar med rätt form? Varför prata om formen när man ligger runt den siffran, och inte i stället fokusera på tempo och takt
Jag tror att det finnns en anledning till att många väljer att tävla med pessoabett eller stångbett...frågan är då varför?