Ngn som såg farlig fritid ang vargar igår?

armaani

Trådstartare
*Såå,vad anser ni i denna fråga? Jag fick stänga av då de visade bilderna av varg"slakten" från Ryssland,såå fruktansvärt..Lycktigtvis är det väl inte så här, men hatet är utbrett det vet jag.
Det verkar vara antingen eller,inte så mycket saklighet

Sv: Ngn som såg farlig fritid ang vargar igår?

Nej, tack och lov. Hålla på och jaga dessa djur överallt. Jag har alltid tyckt att vargen är det vackraste rovdjuret. Jag möter då hellre en varg än en björn i skogen.

Jag såg inte programet men jag tycker att vi i Sverige ska kunna ha rovdjur utan att det blir en massa hysteri runt det. Hur tusan klarar de sig i andra länder då, som t.ex Afrika? De har ju rovdjur i sina marker med och vist det blir nog mat till dem av människornas boskap också, det förstår jag. Men kan andra länder ha sina rovdjur utan att utrota dem, så ska väl vi också kunna ha det?

Jag såg det! Och jag blev så arg och förbannad att jag inte kunde sova sen. Fy fan för varg-jakten i Ryssland.
För att inte tala om den hets-jakt som visades från Sverige. Jag ska bli medlem i Folk för varg, tyckte han som uttalade sig hade precis samma åsikter som jag.

Senast ändrad:

Såg ni inte inslaget om de 2 ryttarna ,som blev jagade av 2 vargar, på en skogsväg, en bit ovanför Stockholm.
Hästarna blev mycket uppskrämda och det var bara ren tur att ingen ramlade av/blev avkastad.Vad hade då hänt ???
Nu vågar de inte rida i skogen mer !
Det går ju an att var för vargstammens bevarande om man tillbringar den mesta tiden på Stockholms (eller annan stads) asfalt- gator.
Fruktansvärd "hantering" av vargen i ryska filmen---jag fick också byta kanal.

*lån*

Inbitna jägare är både jag och maken, men aldrig i helvetet att vi någonsin skulle acceptera det djurplågeri som förekommer i de ryska markerna under täcknamnet jakt, för det är inte jakt, att göra som de gör där :mad:

Såg det och led starkt med de ryska vargarna.
Inte shyssta metoder någonstnans.

Tyckte det var roligt det Reinfeldt sa, "Det vi glömde tala om är att de [vargarna] är starkt koncentrerade i värmland o dalarna"....

För att inte tala om den hets-jakt som visades från Sverige. Jag ska bli medlem i Folk för varg, tyckte han som uttalade sig hade precis samma åsikter som jag.

Vad är det för hetsjakt som besdrivs i Sverige? Jag vill ha möjligheten att försvara mina tamdjur från varg och tycker att viss skyddsjakt borde tillåtas på de vargar som blir alltför oskygga. Dock försvarar jag inte djurplågeri. Ni som har hästar eller andra djur - vad skulle ni säga om era egna djur blev angripna?

Tack och lov så såg jag inte det programmet...

Jag var ute igår och gick me min mor och bror. Jämt bakom samhället finns de en rätt stor skog. Går på grusvägen och får syn på 3 vargar som spinger över vägen 150 meter bort. Vet de finns 7-8 vargar uppe på kroppefjäll. Men trodde aldrig ja skulle få se dom så nära byn, de va häftigt. Men nått man aldrig lär se igen. Möter hellre varg än älg och grävling.

Fast det är ju just det som inte är häftigt. Att vargen drar sig mot bebyggelsen.

Det var hets-jakt med en scooter, dock mot björn.

Jag har i en annan tråd svarat på hur jag skulle reagera om mina tamdjur blev tagna av rovdjur. Skulle bli förkrossad såklart, men å andra sidan är det naturens gång och jag skulle absolut inte beskylla rovdjuret . Det är kanske inget man går och tänker på och räknar med ska hända men man kanske ska ha i bakhuvudet att man tar en risk när man har sin hund lös i skogen (som jag har) och hästen ute på bete.Jag tror verkligen inte att rovdjuren skulle gå nära bebyggelse om det fanns föda åt dem i skogen.

Sedan undrar jag hur vanligt det är med staket som skyddar mot rovdjur? Det kan man väl dessutom få bidrag för, fast man måste sätta upp det själv.

tulipanaros: ja, jag såg tjejerna som red och förstår om dom blev rädda. Men hästar blir skrämda för allt möjligt och det finns alltid en risk att ramla av. Vad skulle vargarna gjort om ryttarna ramlat av tror du?

Senast ändrad:

Jag tror verkligen inte att rovdjuren skulle gå nära bebyggelse om det fanns föda åt dem i skogen.
Den varg som var här förra vintern tog 6 får (varav några dräktiga) en hund och jagade en flock dräktiga kor så de höll på att kasta sina kalvar. Då skjöts den av bonden som ägde korna.

Sedan undrar jag hur vanligt det är med staket som skyddar mot rovdjur? Det kan man väl dessutom få bidrag för, fast man måste sätta upp det själv.

Det finns inget säkert staket dessutom skulle det kosta mig mellan 50 och 100 tusen kronor bara i materialkostnader att stängsla in min mark och jag skulle inte få något bidrag eftersom det inte finns någon etablerad vargstam i ländet (bara enskilda vargar) och jag har bara en liten gård. Dessutom vill jag kunna vistas ute i naturen.

Försvarar absolut ingen hetsjakt dock.

Den varg som var här förra vintern tog 6 får (varav några dräktiga) en hund och jagade en flock dräktiga kor så de höll på att kasta sina kalvar. Då skjöts den av bonden som ägde korna.

Och hur ser älgstammen ut hos er? Visst händer det att det finns oskygga individer (vi hade en älg runt stallet för några år sedan som jagade hästar!!) och dessa kan det ju vara svårt att skydda sina djur emot. Är det en individ då och då, kan jag förstå att man behöver skjuta, men först och främst tycker jag man ska fundera på varför den går emot sin natur och kommer inpå bebyggelsen.

[/QUOTE]Det finns inget säkert staket dessutom skulle det kosta mig mellan 50 och 100 tusen kronor bara i materialkostnader att stängsla in min mark och jag skulle inte få något bidrag eftersom det inte finns någon etablerad vargstam i ländet (bara enskilda vargar) och jag har bara en liten gård. Dessutom vill jag kunna vistas ute i naturen.[/QUOTE]

Okej, det där har jag ingen koll på alls, undrade mest. Men vad menar du med att kunna vistas ute i naturen?

Jag somnade...

Men angående talat hästarna som blivit skrämda. Vad hade hänt? Hade vargarna gått till attack? Jag förstod aldrig riktigt. Hästar kan ju bli rädda för älgar och springa hem också...

Det finns massor med älg och även hjort, rådjur och hare. Jag tycker också vargar är fina, men jag har samtidigt respekt för dem och mina tamdjur är viktigast för mig. (Gillar inte lösa hundar heller men de har i alla fall en ägare man kan ringa och skälla på ;) )

:D

Man har ju sina tamdjur kärast men betyder det att du tycker att rovdjuren inte ska finnas?

Det är hemskt.
Vargen jagar ju iaf för att äta, medans jägare jagar för nöje.

Såg senast igår ett program som innehöll en jägare som lyckades skjuta en fågel. Han skrattade och tyckte i princip att livet inte kunde vara bättre, jag mår illa! :(

Nu såg jag inte programmet, och det är jag glad för efter att ha läst tråden. Jag ogillar starkt jakt överlag och är för att Sverige ska ha en bra population av rovdjur ute i skogarna, och främst då vargar. Ett vackert djur det borde finnas fler av.

I övrigt är jag en sån där dryg människa som inte tycker man har något i rovdjursbebodda områden att göra om man inte är medveten om och accepterar riskerna som medföljer.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 201
Senast: WildHorse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 814
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 209
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka