Ngn som är bra på juridik.

Sammet

Trådstartare
Frågor:

Om du rider på privat mark, kan markägaren då tvinga dig att betala relativt hög summa för underhåll om vägen även används till att stugägare skall kunna ta sig till stuorna samt att andra ryttare från markägarnas stall rider dära. (Många ägare).

Vad är en rimlig summa? (Hur baseras den?)
Stugägarna betalar en viss summa, mkt. lägre. Är det en försvarsbar orsak att de betalar lägre eftersom de bara kör på vägarna och inte rider i skogen (där men heller inte Får rida).

Om markägaren förbjuder dig att rida på en viss sträcka, som han anser tar mer skada och blir förstörd, får ryttare från markägarnas stall rida där då?

Jag vet att för några år sedan när jag kollade upp vad som gäller för privat väg, sas det att om en sådan väg skall göras om så att jag inte får rida där så får Ingen rida där, inte ens dottern till de som ägde vägen, vilket innebar att hon inte fick rida ut från stallet.
Detta kan ha att göra med att det fanns ängar efter vägen som tillhörde andra bönder men jag är inte säker.

Nyfiken på vad som gäller.
Problemet finns men tillhör inte mig.

Sv: Ngn som är bra på juridik.

Information om ridning och allemansrätten finns här:

http://www.allemansratten.se/templates/Page.asp?id=1928

Kortfattat är utgångspunkten att man får rida på enskilda vägar så länge vägen inte tar skada. I så fall har markägaren rätt till skadestånd alt. rätt att förbjuda ridning. Citerat från sidan:

Normalt är det tillåtet att rida på enskilda vägar. Men markägaren kan få rätt att sätta upp en skylt som förbjuder ridning om det orsakar stor skada på vägen. Det är också möjligt att reglera ridning på en enskild väg med hjälp av lokala trafikföreskrifter. Ett alltför intensivt och regelbundet ridande eller körning med häst på en enskild väg utan medgivande från markägaren kan möjligen betraktas som besittnings-intrång och leda till straff för egenmäktigt förfarande. Markägaren har möjlighet att kräva skadestånd om vägen skadas av regelbunden ridning eller travträning.

Som med så mycket annat inom juridiken är detta en bedömningsfråga alltså.

Men vad gäller om markägaren även är stallägare?

Kan han förbjuda somliga att rida på marken men tillåta att ex de som står i stallet, samt de som står i grannstallen att rida dära?

Vill han rida på sin egen väg får han naturligtvis göra det.. Frågan är snarare om han kan förbjuda ridning med hänvisning till att det orsakar skada på vägen om han samtidigt tillåter ridning på den i hög utsträckning från andra stall, d.v.s. att det i praktiken blir så att bara vissa inte tillåts rida på vägen. Det är väl tveksamt om ett sådant agerande är förenligt med allemansrätten.

När jag kollade upp detta för några år sedan gällde förbjud mot ridning Alla, även de som hade häst i familjen som ägde vägen.
Det är därför jag frågar. (fast ett annat fall denna gång.)

Men vad gäller om markägaren även är stallägare?

Kan han förbjuda somliga att rida på marken men tillåta att ex de som står i stallet, samt de som står i grannstallen att rida dära?

Nej. Är det ridning förbjudet så är det. Dom måste ha tillstånd att sätta upp en skylt och då gäller det alla.
Dom vill bara ha bort personen/erna ifråga som det verkar.

Jag skulle kunna tänka mig att hur man rider och med vilken häst spelar in.
En liten oskodd ponny som skrittar på vägen gör inte samma skada som en stor skodd häst i trav och galopp.
Vi har här i trakten en ryttarina i 40 års åldern, som totalt ridit sönder en större grusväg. På samma väg har det i åratals ridits med olika andra hästar och ponnys utan att det har märkts. Men den här "damen" har fått för sig att använda en mindre backe på vägen för att träna hästen. Så hon har hållit på att gallopera upp för den i halva timmar ett par dagar i veckan med en stor skodd häst. Det avsnittet på vägen ser nu ut som en grusbana och är nästan omöjligt att köra bil på.

Nej. Är det ridning förbjudet så är det. Dom måste ha tillstånd att sätta upp en skylt och då gäller det alla.

I praktiken blir det ju dock en fråga om hur brott mot förbudet sanktioneras. Ägaren lär ju i alla fall inte anmäla sig själv för att han bryter mot det ridförbud han har sett till att fixa på sina vägar.

Nej. Är det ridning förbjudet så är det. Dom måste ha tillstånd att sätta upp en skylt och då gäller det alla..

Där tycker jag att många ryttare tänker fel. Jag utgår alltid från att ridning ÄR förbjudet om det inte rör allmän väg.

Jag har skodda, stora hästar, och de gör åverkan i någon grad hur man än rider, vilket väder det än är.

Är det fina skogsvägar med hårdgjort underlag alternativt uppenbart ridmässigt OK, ja - då rider jag där. Men aldrig på mark, stigar eller vägar som jag inte har OK på.

Det är nobelt av dig att tänka så.

Jag vet endast att det krävs skyltar för att förbjuda ridning. Så länge det inte finns skyltar på Vägar (dvs inte stigar) så får du rida där.

För att ha förbud så krävs skyltar och dessa står markägaren för. (som skall vara speciella från vägverket.)
Dock kan man alltid vara just och fråga om lov innan.

I praktiken blir det ju dock en fråga om hur brott mot förbudet sanktioneras. Ägaren lär ju i alla fall inte anmäla sig själv för att han bryter mot det ridförbud han har sett till att fixa på sina vägar.

Visst är det så. Men å andra sidan kan TS "motanmäla" att dom rider själva på vägen, alltså är det inte rimligt att dom får sätta upp en skylt, och då fick dom säkert vackert ta ner den igen-

(Själv skulle jag inte vilja rida någonstans där folk inte vill ha mig :crazy:, men nu var det bara den juridiska biten det gällde.)

*kl*

Vill understryka att det inte gäller mig eller det område där jag rider.

Om man inte uppbär statligt stöd för vägen så gör markägaren precis som den vill. Utgår från att det gäller en grusväg? Som markägare så står man ju då helt för underhåll av vägen där andras framfart orsakar ett slitage. Så att egna eller utvalda hästar tillåts på vägen har inte andra med att göra eftersom man själv betalar kalaset.Men uppbringar man ett statligt stöd för vägen så kan man inte avstänga allmänheten eftersom vägunderhållet betalas med skattepengar.

Kicki :)

Jag trodde att äger man mark gör man vad man vill med den- vill de att du ska betala för att rida där har de väll rätt till det eftersom de ägar marken. Tillåter de att deras barn och inhyrda rider där är det deras val väll? Tja jag vet inte men att klaga på att man inte får rida på andras mark är lite dumt tycker jag, de betalade för den och de väljer hur de ska använda den.

Jag klagar inte.
Jag frågar vilka regler och lagar som gäller.

Jag klagar inte.
Jag frågar vilka regler och lagar som gäller.

Jga menade det inte så- men som jag alltid trott så är din mark till för att du ska få ha den och göra med den som du vill? De kanske inte får smacka på dig en dyrare hyra än vad de andra har men någon hyra kan de väll lägga? Ring en jurist och kolla- de vet bäst om sådant och att bara fråga kostar väll inget?

Jga menade det inte så- men som jag alltid trott så är din mark till för att du ska få ha den och göra med den som du vill? De kanske inte får smacka på dig en dyrare hyra än vad de andra har men någon hyra kan de väll lägga? Ring en jurist och kolla- de vet bäst om sådant och att bara fråga kostar väll inget?

Som jag skrev tidigare så får man inga statliga bidrag på vägen så gör man som man vill. Det innebär även att jag som ägare av privat väg då kan låta vissa rida/köra på vägen utan att ta erättning och av andra kan jag ta betalt och olika betalt om jag så önskar, möter inget hinder.

Kicki :)

Liknande trådar

Ridning Vet inte om jag skall lägga den här tråden under Ridning eller Foder eller om den kan ligga här? Moderator är självklart fri att flytta...
2
Svar
21
· Visningar
2 813
Senast: MaritH
·
Hästhantering Fick en liten fundering i dag. :p Jag och stallkompisen satt i dag på väg till tävling och diskuterade hennes häst,då hon har väldigt...
2
Svar
26
· Visningar
2 945
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 891
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama