NF hingsten Jolly Roger!

K

KLNF

Undrar vad han har genotyp om någon vet annars undrar jag om han har lämnat bruna/svarta avkommor och vilken färg det var på stoet i så fall :) Undrar även vad hans föräldrar har för färg!

Jätte tacksam för alla svar!

Sv: NF hingsten Jolly Roger!

Eftersom han är fux sa kan han inte ha anlag för svart. Sa med ett fuxsto kan han bara lämna fuxavkommor, med ett svart eller brunt sto kan det bli en svart eller brun avkomma om fölet ärver moderns anlag. Har sett atminstone en brun avkomma, mamman till den var brun.

Sa han är fux med flaxanlag.

Som fux kan han väl visst lämna svarta avkommor med en brun. Om han har det fuxanlaget som inte döljer det svarta på en brun häst.

Någon som kan termerna bättre än jag och kan förklara?

Ja, det var ju det jag skrev? Med svarta och bruna ston kan han lämna svarta och bruna föl, med ett fuxsto blir det bara fuxar.

Det är agoutianlaget som gör en svart häst brun, det har inget med fuxanlaget att göra.

Jolly Roger RNF 109 är fux, ljus man och svans och dessutom stickelhårig. :)

Hans far Lawell är mörkbrun, och hans mor Dolly Darling är felaktigt införd i stamboken som isabellskimmel, hon är isabell stickelhårig, det finns inget konstantskimmelanlag hos henne eller i hennes härstamning. Dolly Darling är efter Baldor RNF 35 som var mörk fux och Dolly Darlings mor Lady Love var mörkt gulbrun, införd i stamboken som mörkbrun. Lady Love i sin tur hade fått gulanlaget från sin mor Broomy Spitfire RNF 142, i den engelska stamboken The New Forest Pony Stud Book, vol 11 införd som "dun" (gulbrun), men här i Sverige felaktigt införd i stamboken som svart. Kanske var hennes korrekta färg gulsvart?
Broomy Spitfires mor Broomy Golddust NFM 3400 var gulbrun enligt NFPSB vol 7, hon var i sin tur efter gulbrune Knightwood Spitfire NFS 3121.
Så det finns en hel del felaktigheter i stamböckerna angående färgerna bland Jolly Rogers förfäder, men rättelser är införda i de senare banden av Riksstambok för New Forestponnyer. Men, "tyvärr", något gulanlag (eller konstanstskimmelanlag) bär alltså inte Jolly Roger på.

Jag har haft två avkommor efter Jolly Roger:
Martini, mörkbrun (u.Martina II, skm f.mbr)
Danthe, mörk fux (u.Dimmans Denitha, fux)
Det finns en hel del bruna avkommor efter Jolly Roger, någon svart kan jag inte komma på så här på rak arm.

Hlsn Helena

Senast ändrad:

Han kan lämna både bruna och svarta avkommor. Om man inte har testat honom för svart så kan man inte veta hur hans Genotyp ser ut. Det enda man kan veta säkert är att han har två ee, eftersom han är fux. Anlaget för fux är recessivt och syns bara om hästen är homozygot ee. E är anlaget för svart, så en svar häst måste ha Ee eller EE (tillsammans med aa).
Eftersom han har lämnat bruna avkommor så vet man också at han har iallafall ett stor A (A begränsar den svarta färgens utbredning på kroppen till ben, svan och man = brun)

Hans Genotyp kan alltså se ut enligt följande:

AAee eller Aaee.

Om han har Aaee så kan han även lämna svart avkomma med ett sto som har:
AaEE eller AaEe eller aaEe

Men man kan aldrig VETA genotypen exakt för alla anlag eftersom man inte har lyckats identifiera alla anlag...

Sedan kan ju även stoet ha andra anlag tex blekanlag (Cr) eller skimmelanlag (G) eller Konstantskimmelanlag (Rn) osv osv osv

Men han kan iallafall lämna bruna avkommor eftersom man har fått sådana.
Någon annan vet säkert om han har lämnat någon svart avkomma.

Eftersom han har lämnat bruna avkommor så vet man också at han har iallafall ett stor A (A begränsar den svarta färgens utbredning på kroppen till ben, svan och man = brun)

Hans Genotyp kan alltså se ut enligt följande:

AAee eller Aaee.

Om han har Aaee så kan han även lämna svart avkomma med ett sto som har:
AaEE eller AaEe eller aaEe
[...]
Men han kan iallafall lämna bruna avkommor eftersom man har fått sådana.
Någon annan vet säkert om han har lämnat någon svart avkomma.

Men vänta nu, jag hänger inte med riktigt tror jag... har han lämnat bruna avkommor med svart sto? För annars kan man väl inte veta att genotypen är Aa eller AA på A-locus? Då kan ju A lika gärna komma från stoet.

Vallas Alexandra RNF 1836 - reg som mörkbrun men ser väldigt svart ut. Fölet är efter Jolly Roger RNF 109 och är mörkbrun.
Alexandra är dräktig med Dimmans Eros och vi önskar ett gulbrunt eller gulsvart sto :laugh:
421e3c47-879f-4f58-bfa0-942ae3feb5162.jpg

Oj :o vad hon var lik Ceders Hoya :laugh: e.oakley david u. silverlea carousel så de är ju ganska nära släkt :d
och min svarta bebis är ur samma stofamilj som henne :) bridgelea blue haze
fast det står i passet hon är gulbrun och far är min brune :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 875
Senast: Maja_Kandi
·
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 459
Senast: Lyxzen
·
Avel Hej! Har ett litet sto på 1,52 m i mankhöjd e. Fort-Baron x ue. A-dur som jag är sugen på att veta mer om hennes härstamning men hittar...
Svar
0
· Visningar
677
Senast: Klein
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka