fryckan

Trådstartare
Om en månad lyfter planet mot New York :D Har aldrig varit där tidigare, kommer stanna från fredag till fredag. En kväll är vikt åt NHL-hockey. Resterande dagar är ännu inte bestämda. Har ni några tips på sevärdheter man inte får missa och såna som kanske är lite överreklamerade, bra restauranger, övriga nöjen eller bra tips rent generellt?

Allt är välkommet här :D

Sv: New York

Åh, vi missar varandra med en hårsmån! Jag flyger dit fredagen den 28...:)

Angående tips så har jag MASSOR, men hinner inte skriva så mkt just nu tyvärr. The Highline, MoMa, Max Brenners chokladresraurang, baren Sky Room och en tur på vattnet vid Battery Park rekommenderas dock varmt! Vad jag tycker du kan skippa är att åka hela vägen ut till Frihetsgudinnan samt att åka hela vägen upp i Empire State Building - mest slöseri på pengar och turistfälla tycker jag. Åååh vad jag längtar dit!

Just det, restaurangen The View är också helt fantastisk, men kostar därefter...:p

Vi kanske möts nånstans över Atlanten då :D

Tack för tipsen :) Just såna lite mindre kända saker och guldkorn vill jag ha tips på, eftersom vi ändå är där 1 vecka.

Restaurang som rekommenderas är The little owl, supermysig och prisvärd! Kan vara svårt att boka bord men är man inte fler än två brukar det gå att få bord iaf :)

Shopping är tex century 21 bra och centralt. Ligger precis vid ground zero.

Annars rekommenderar jag att bara gå runt och känna in känslan!

Kan tipsa om att kika in på biljettkontoret vid Times Square för att få tag på billigare biljetter till kvällens Broadway-shower. Burkar finnas mycket att välja på till bra priser.

Senast ändrad:

Mirtai - precis, att strosa omkring tänker jag göra, en vecka känns bra för då blir allt inte så superstressigt :)

Shoreline - så bra att du sa det :D Jag är väldigt sugen på att se Mamma Mia eller Lejonkungen men biljetterna kostar närmare 1000 kr. Fast bägge är populära så man kanske inte får tag i biljett på gatan. Men Broadway får ett besök i alla fall :)

Vi kanske möts nånstans över Atlanten då :D

Japp, vi får vinka till varann när vi passerar! :D

Kan tipsa om att kika in på biljettkontoret vid Times Square för att få tag på billigare biljetter till kvällens Broadway-shower. Burkar finnas mycket att välja på till bra priser.

Skriver under på detta! Jag fick tag på jättebilliga biljetter till både Billy Elliot, Mamma Mia och American Idiot när jag var där så det är inte alls omöjligt att du hittar även till de lite mer populära showerna!

Vi var dock inte på biljettkontoren vi Times Square (även om det funkar det med) utan gick till själva teatern där showen hölls, deras eget biljettkontor liksom. Har för mig att de släpper kvällens restbiljetter kring 15-16 på eftermiddagen... Har du ett studentleg så ta med dig det, det kan också ge dig rabatt!

Åh jag dör av avundsjuka över att du sett American idiot!

Tyvärr är jag icke-student nuförtiden :p Hur hittar man dessa biljettkontor? Knallar man bara in på teatern och kikar där? Hur många olika teatrar finns det förresten? :o

Åh jag dör av avundsjuka över att du sett American idiot!

Tyvärr är jag icke-student nuförtiden :p Hur hittar man dessa biljettkontor? Knallar man bara in på teatern och kikar där? Hur många olika teatrar finns det förresten? :o

Ja, den var inte jättedålig faktiskt! En av de bästa musikalerna jag sett, mycket för att jag faktiskt älskar och verkligen känner till musiken som var med i den. Soundtracket finns på Spotify om du inte sett det :)

Jag var inte heller student när jag var där, men gjorde en fuling och visade upp mitt utdaterade CSN-kort som gått ut några månader tidigare... Funkade fint! Men nä, det är kanske inte riktigt snyggt att göra så. Du borde dock kunna få tag på billigare biljetter ändå, och du kan hitta var alla musikaler visas (och således även var du hittar deras biljettkontor) på www.broadway.com. Det finns huuur många teatrar som helst på tvärgatorna längs Broadway och alla skyltar hejvilt med vilka musikaler de sätter upp för tillfället, så det är egentligen bara att gå och strosa och se vad ni hittar! :)

Biljettkontoren på Times Square som Shoreline nämnde är mer generella och har rabatterade biljetter till många olika shower samtidigt, men går du till det faktiska biljettkontoret för en specifik teater har du större chans att komma undan ännu billigare tror jag!

Green day är min stora musikkärlek :D Jag har soundtracket som låtlista på spotify men tack för tipset :)

Och tusen tack för infon om teatrarna :bow:

Förresten, är det någon som kan svara på hur det fungerar med kortbetalning i USA, läser en del lite äldre trådar på andra forum att man ska välja credit istället för debit när man betalar? Jag har vanligt bankkort, inget kreditkort.

Stämmer du ska välja credit inte debit. Tydligen funkar svenska kort som kreditkort utomlands även fast man inte har ngn kredit på dom. Eller ngt sånt!
Jag blev jätteförvirrad av det när jag var i USA haha :)

Bra att veta :p

Nästa fråga (jag är en noob på att dricksa som sig bör), om man får hjälp med väskor etc läste jag att man ska dricksa, ger man pengarna direkt i näven då? Och om man ska dricksa på restaurang eller i taxi, då ber man dem lägga på dricks?

Bra att veta :p

Nästa fråga (jag är en noob på att dricksa som sig bör), om man får hjälp med väskor etc läste jag att man ska dricksa, ger man pengarna direkt i näven då? Och om man ska dricksa på restaurang eller i taxi, då ber man dem lägga på dricks?

Killen min hälsar att dricks ges i näven för hjälp typ med väskor, hur mycket vet han inte. Restaurang ska man lägga till 10% av totala slutsumman (finare restauranger och större sällskap gäller 15%). Dricksen ges nästan alltid kontant även om notan betalas med kort, då läggs dricksen i foldern med kvittot.

Han har försökt förklara hur det där fungerar för mig. Åker jag till NY så är det en fördel för mig att han bott där i 1 år ;)

Hej Jag har varit I New York var där 2010. Den är vacker stad men stor. Vi Gick mest omkring i olika affärer som är enorma.

Min Morfar Bort i Florida så åker ganska så ofta till Usa.

Jag ska till New York i slutet av april, så tråden passade mig fint också.

Första besöket för mig, har inte hunnit planera så mycket men ska försöka läsa på lite mer snart.

Jag har inte heller planerat så mycket, flyget går nästa fredag :p Funderar på att köpa ett city-pass, ska kolla om det hinns med innan vi åker.

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 682
Äldre Jag och mamma har gjort oss förtjänta av en liten paus från vardagen och ska därför till Stockholm fredag-söndag nu. Så jag är alltså...
Svar
16
· Visningar
1 075
Hundavel & Ras Jag vill ha en hund. Jag känner det som att jag varje dag går miste om något i och med att jag inte har hund... Så jag hoppas att jag...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 177
Senast: Takire
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 530
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar