New Forest hingstar...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stopek
  • Startdatum Startdatum
S

Stopek

Vad är följande hingstar för ena? Vilken kombination är bäst när det gäller att få en avkomma som skulle kunna inbringa en bra slant, väl inriden, som fyra- femåring och klar för lättare tävlingsklasser.

Avkomma 1:
e.Komet RNF 101 ue.Casimirsborgs Avocado

Avkomma 2:
e.Sörbys Oboy ue.Horsemosens Charlie

Hälsning Maja

Sv: New Forest hingstar...

Sörbys o´boy är en jättetrevlig hingst som har lämnat hur många som helst bra hopphästar som brukar ligga bra till på kvalilten här i Halland och hans pappa är ju Fredriksbergs Chopin som själv har tävlat framgångsrikt i dressyr och lämmnat många fina avkommor.
Avocado är ju också en bra hingst med många bra avkommor och är bla morfar till Eloge som vann bruksprovet när han var hingst (tyvärr kastrerad).
Så med rätt utbildning utan att man stressa fram något så kan det abli 2 riktigt trevliga ponnyer

Så vilken som av dessa ponnier skulle kunna bli ett bra val? Så det är ingen skitstam? Är själv mer bevandrad bland araber, men funderar på att ev. skaffa en NF.
Hälsning Maja

Är du bara intresserad av vilken som kommer att inbringa mest pengar vid en försäljning bör du nog titta lite på storleken på dem också. En D-ponny ger ofta mer betalt än en C-ponny. Svårt att säga vilket dessa kommer att bli utan mer information. Rent spontant känns det som C-ponnyer eller möjligen mindre D, men det är ju där de flesta nf-ar hamnar... Hur gamla är de och har du mer info om mödernet?
Sen är Sörbys O'Boy - Horsemosens Charlie Brown något mer en hoppstam än den andra.

Själv gillar jag ju Sörby´s o´boy vi har själ ett sto efter honom och honär ju D-ponny men det beror ju en del på övrig stam också. Den andra New foresten som vi har är ju då son till vårat sto och hans pappa är ju Eloge och på det viste så har vi ju fått in Avocado i honom också och även denna ponny som är 3 år i år är D-ponny och kommer att bli en bra hopp ponny men kan även gå bra i Dressyr sammanhang . Men håller med Matti att en D-ponny ger mer än en C-ponny oftast i allafall.
Fast jag tänker ju inte på mina ponnyer som en penga kista *S* för det är så sällan man tjänar något i allfall.

Jag hade valt avkomma 1.
Komet är en underbar hingst, var på kurs tillsammans med hans ägare för några år sedan. Mycket snygg och bra temperament! han har ju 8/skritt, 9/trav.
Casimirborgs Avocado har ett par godkända hingstar bla Jolly Jumper och Lunnalyckans Tacado. Hans avkomma Charmör tog silver på både SM 98 ochh 99. Vad med i EM-laget 99.

O´boy är halvsyskon till min. :) Har även sett honom live, mycket trevlig hingst. På bruksprovet 99 hade han dock bara: 7/8 på hopp, 667/7 på gång och 567 av testryttare.
Hosemomosens Charlie Brown (jag antar att det är han du menar) har gett en godkäns hingst i Sverige också är han ju pappa till stjärnskottet Edenhof Hurricane, han har säkert gett mer bra i Danmark!

Som de andra sa, en D-ponny ger mer pengar än en C-ponny!

Tanken är att damen på bilden skall få en lekkamrat. Det skulle vara trevligt någongång om man kunde få en liten slant över när det gäller hästeriet. Och det verkar som om det skulle vara ponnier som kan ge mest pengar. Så hästen skall vara ett ettårsto. Senare skall jag och min dotter ha kul med att rida in, träna och ev. starta någon tävling före försäljning.
Hälsning Maja

Som sagt Matti, så är det ettårssto jag tittar på. Så hur stor den blir är ju ännu osäkert.
Hälsning Maja

Jag skulle gissa att avkomma 1 blir större än avkomma 2 då O´boy är C-ponny och Horsemosens Charlie Brown ger ganska litet. (se bara på hurricane). Men det är ju klart inte säkert!

Har själv följt oboy sen hans första steg på tävlingsbanorna. Numera tävlar han i hoppning (msvA) men med sin förra ryttare tävlande han FEI dressyr...
Hans avkommar är mkt bra i temperamentat, vackar och korrekta.
Charlie Brown är en otroligt bra hoppförärvare, en hingst som lämnat en del temperament - men bra ridbarhet överlag...

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Avel Egentligen VET jag vad jag skall göra, men ändå... :smirk: Skickar ut frågan - vad skulle ni använda för hingst till dessa sto om målet...
2
Svar
23
· Visningar
3 177
J
Avel Finns det någon som har stor erfarenhet i New Forest Avel? Det finns ju många duktiga människor på Buke. Jag har tänkt ganska länge på...
Svar
3
· Visningar
852
  • Låst
Avel Val av New foresthingstar 2007 Det finns ju trådar om hingstval till connemara, Sv hbl och arab - nu är det dags för Den Stora New...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
23 702
Senast: Augustine Lava
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025