New Forest - Avel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Skrutt
  • Startdatum Startdatum
S

Skrutt

Kommer att få ett 18-årigt nf-sto!! Kanonbra eftersom min dotter då har något att rida på.
Stoet har lämnat ett föl, nu 2 år, e Thor som blev guldbelönad som föl. Tidigare föl har jag ingen aning om.
Till frågan;
Har ingen aning om detta med nf-ponnyer, har avlat inom halvblod bara och undrar nu om ni har förslag på bra hingstar. Tyvärr har jag ingen stamtavla än, vet bara att hon heter Santana och bott på ridskola i sthlm tidigare. Tävl.meriter har hon nog inga.
Har sökt lite på föreningens hemsida men det finns för många hingstar. Ge mej lite förslag tack!!

Sv: New Forest - Avel

Åh, detta har inget med tråden att göra.. Men min älsklingsponny när jag var liten hette Victoria och var NF.. efter Oakley David.. Blir det ponny ngn gång så blir det en sådan..! Hoppas att barnens hästintresse håller i sig så jag har anledning att skaffa en :bump:

Fast jag måste säga att min foderhäst ser ut som en förvuxen New Forest. hahaha

Hej! Vad kul! Du har mycket roligt att se fram emot! Jag har ett sto e Robin-Merrie Master, som fick ett föl förra året efter Fredriksbergs Dali. Han är tyvärr inte verksam längre, så till nästa år funderar vi på Vernons Peeping Tom, far till just Thor. En mycket härlig hingst! Men det beror ju lite på vad det är för stam på ditt sto och hur hon ser ut exteriört. Ofta kan även hingst-eller stuteri ägarna ge tips och råd om hingstval. Ser även fram emot den dag jag kan betäcka lilla Dali-stoet. Lycka till och skriv gärna mer när du vet stammen, kanske en bild på "damen" också!?/Kicki :p

Fredriksbergs Dali samt Nygodkända Gullabos Heptan eller hans stallkompis Gullabos Camus. Mycket fina hingstar med bra temperament!

Mina favoriter är:
Sörbys Lotus bästa faderhingst på ungponnychampionatet.
Sun Roy fina egna meriter från ungponnychampionatet

Fredriksbergs Dalí har haft problem med fertiliteten under 2004, men är under utredning, och förhoppningsvis ok till betäckningssäsongen 2005. Håller tummarna för detta då jag har haft ett par mycket bra döttrar till honom, och gärena skulle vilja ha fler föl efter honom.
Dalís helbror Fredriksbergs Ali är fortfarande i avel.

Själv är jag mycket förtjust i hingstarna e.Smedhults Cavat: Dalí, Ali, Fredriksbergs Dizney och Miclas Activ. Samtliga har fina egna prestationer från tävlingsbanan, och har även förärvt sig mycket väl både angående poängtagande tävlingsavkommor och exteriört. Den femte godkände hingsten efter Cavat, Fredriksbergs Chopin, är död sen några år tillbaka, men även han gjorde bra ifrån sig i tävlingssammanhang och han är far till godkände Sörbys O'Boy.

Hlsn Helena

Jag såg en underbar hingst på tävling i Gävle, Dimmans Eros. Är han din? Är hanvisad? Kommer att betäcka något framöver eller...???/Kicki

Ja, Eros är min lille hingst, roligt att du gillade honom :bow: Eros är avelsvärderad 2003, då han även genomförde ett mycket bra bruksprov. Han är ej godkänd enligt rasvisa krav och används inte i avel. Jag planerar dock att visa honom igen våren 2005.

Vad är det för Dalí-dotter du har? Har du några bilder att skicka? :D

Hlsn Helena

Hej på er och tack för alla tips. Som sagt är jag halvblodsuppf. så detta med nf är helt nytt för mej!
Vi åker och tittar på damen ifråga imorgon bitti och tar reda på allt då!!
Återkommer med stam och ext.bed siffror om det finns några. Känner redan glädje över detta sto m eventuellt fölungar... Ridningen för dottern kan klaras ändå eftersom det bara blir skogsridning för hennes del.
Hör av mej lörd - sönd om stam mm

//Skrutt

Stoet är 20 år och har lämnat 3-4 föl tidigare,
stammen är Värends Pedro 57 u Chatty 1391 e Priory Pandora 107.
Nån nu som kan hjälpa till...

Hej Skrutt!

Ridskolan jag red på när jag var yngre hade två new forestponnyer - varav den ena är en son till ditt sto och den andra är en helbror till henne.

Jag var skötare åt hennes son, Santiago heter han och är född 1989 efter Åstratorps Mirage RNF 7-S. "Santis" som han kallades var gudasnäll att hantera, och söt som socker! Som ridponny var han envis till tusen - men jag älskade honom precis som han var, vilket man nog gör med sin favorithäst när man är 11-12 år :p . Santis hoppade dessutm riktigt bra - när han själv ville dvs och inte tvärnitade ;). Jag red min första hopptävling på honom, en 60 cm klass på ridskolan, och vi vann mycket otippat efter en riktig vansinnesrunda :D. Jag har massor av fina minnen med den här ponnyn - du får gärna PM:a mig och berätta mer om hans mamma!

Charley Boy heter ditt stos helbror. Han var en riktig "kanonponny" med en duktig ryttare på ryggen, men med mindre erfarna ryttare vände han helst in på mitten och gjorde halt när man skulle galoppera ;). Charley lånades sedan ut till en privatryttare ett par år, hon tävlade honom i lätta klasser också vill jag minnas.

Här finns en bild på Santiago, men jag har MASSOR med bilder på honom som jag skulle kunna scanna in och maila till dig om du är intresserad. Kan säkert hitta bilder på Charley Boy också om jag rotar lite i gömmorna.

Både Santis och Charley är den lite grövre typen av new forest, och om Santana liknar dem i typen skulle jag nog välja en lite elegantare hingst. Om du är nöjd med avkomman efter Thor är han nog inget dåligt val, inte pappan VPT heller. Jag gillar liksom Helena Cavat-hingstarna, men det blodet är nog lite grövre även om det ger kanon prestationsponnyer!

Lycka till med hingstvalet och hör gärna av dig angående Santana (jag skulle jättegärna vilja se bilder på henne).

//Kristin

Hon är nog lite grövre och rörelserna fick vi inte se eftersom hon är lite halt än efter någon spark.
Thor står nu i Skåne och det är för långt att åka men hans far står här, så kanske den, men jag kan ju inget om nf-avel vilket faktiskt ska bli kul att sätta sig in i.
Tack för tipset om sonen!!!! Jätterar ponny och snygg med. Kul att jag hittade en avkomma här...
Sista avkomman är 2 år och fick alltså guld som föl i Mariestad.
Ska nog betäcka redan till våren.
OCH jag vill gärna ha mer bilder på Santiago och självklart fixar jag bilder på Santana när hon väl kommit hem, förhoppningsvis på söndag.

Hej Skrutt!

Thor står i Örebro på Stuteri Jipe.

Fredriksbergs Dalí är fortfarande i avel. Han har haft problem med fertiliteten under 2004, men är under utredning, och förhoppningsvis ok till betäckningssäsongen 2005.
Roligt att du har Midnight Dancer, du ställer väl upp nästa gång Dalí skall visa en avkommegrupp? :D

Hlsn Helena

Hejsan!
Som Bobob skrev så står Thor på Stuteri JiPe i Örebro. Tänkte bifoga en adress till stuteriet så kan du se honom samt avkommor till honom. Där kan du även läsa om hans far, Tom och hans avkommor. http://web.telia.com/~u03600162/

OK, han står kvar, då ska jag nog hålla mej till samma hingst igen eftersom det blev bra sist!
Nån mer som vet något om hennes tidigare föl??

Hej!
Din ponny heter Santana VII RNF 1428 och är stamboksförd och B-premierad. Förutom Santiago som nämns ovan och avkomman efter Thor så finns Tott Lobell 34-90-4828 född 1990 e Hedlanda Good Boy RNF 85. Varken Santana, Santiago eller Tott Lobell har några tävlingsmeriter. Däremot är Santana helsyster med Roxy som har ett SM Brons i fälttävlan kat C 1993.
Santanas pappa Värends Pedro var Elitpremierad. Personligen tycker jag ofta att hans avkommor är ganska snygga vänliga ponnyer men lite begränsade i sina rörelser framför allt kan traven vara lite kort.
Vad du ska välja för hingst beror förstås lite på vad du vill ha avkomman till och hur långt du är beredd att åka. Åstratorps Mirage som är far till Santiago gav ofta lite gammaldags, grövre ibland "burkiga" hästar (fast Mirren var jäkligt snygg själv) så jag tror nog att i alla fall en del av hans utseende kommer därifrån.

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
N
Avel Jag har ett new forest diplomsto (Smedhults Cittra) som jag vill betäcka i år. Hon har tidigare lämnat ett godkänt diplomsto - Smedhults...
Svar
3
· Visningar
1 397
Senast: cirkus
·
Avel Jag har en hingst som jag nyligen köpt av rasen new forest, har tidigare bara hållit på med halvblod. Men nu är det så att jag har tänkt...
Svar
1
· Visningar
919
Senast: Boop
·
Avel Hej hästkamrater, Min fritid ska vara och är en aktiv fritid. Man, hus från 1 Maj, hundar och häst - en häst som jag sökt efter en...
Svar
9
· Visningar
1 087
Senast: QuickStar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka