Nevele pride

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare miss_strandberg
  • Startdatum Startdatum
M

miss_strandberg

Någon som har en avkomma efter nevele pride, eller nevele pride som ee/ue?
Har en varmblodsvalack som har Nevele pride som farfar. Har hört att Nevele pride skulle ha varit väldigt elak. Hur är era avkommor?

Sv: Nevele pride

Har en varmblodsvalack som har Nevele pride som farfar. Har hört att Nevele pride skulle ha varit väldigt elak. Hur är era avkommor?

Jag vet att det funnits en del riktigt bra hästar efter Nevele Pride som varit argsinta, men min erfarenhet av hans ättlingar, mest barnbarn då, är att det är hårda hästar, inte elaka, men de tål att tränas hårt, de är alltså hårda på ett positivt sätt. I Sverige har hans blod ju varit lyckosamt i aveln, slog dock inte lika mycket igenom i USA. Det kanske kan vara så att hästarna med Nevele Pride i stammen är lite senare utvecklade och därför inte passade i USA.

Hade ett varmblod för cirka 100 år sedan som hade Nevele Pride som morfar. Grymt envis häst! Hade nog kunnat blivit hyfsad på banan, men såldes som ridhäst efter skada som 2-3 åring.

Sen hade vi en inackordering i stallet, också med NP som morfar. En stoooor, snäll, lite halvmesig märr. Gick inte jättebra på banan heller, men en himla trevlig häst var det. :love:

Personligen har jag inget alls emot NP-hästar, har aldrig råkat ut för det omtalade humöret, dom jag har träffat har varit trevlig individer.

Har för mig att jag hört att han vär väldigt elak och att han gick bakom dubbla staket i hagen för att ingen skulle kunna klappa honom och därmed riskera att bli skadad....

Han har ju lämnat några avelshingstar som tex Zoot Suit, Bonefish, Flying Irishman och Messerschmitt. Sen har han ju också lämnat Nevele Duchess som i sin tur är mamma till Joy Ås och Nilema Pearl.

En tränare jag jobbade hos för en hög år sedan sa att Nevele Pride-blodet ska man ha i travarna, det är som en röd tråd!

Jag har en som har Nevele Pride som ee. Pappan till min häst, som alltså har NP som far var en mkt kapabel travare som säkert skulle haft mer på kontot om det inte var så att det strulade på vägen. den hästen var den dyraste häst som nånsin sålts på kriterieauktionen då han såldes. Det var Atle Hamre som hade honom innan han kom till Sverige igen.
Den hästen var dock ändå lite feg vad jag hört...men kunde vara vass oxå speciellt efter han började betäcka, men annars en väldigt snäll hingst.

Min häst är också en väldigt snäll kille, men visst kan även han vara vass när han vill och inte får som han vill speciellt. Envis kan han också vara, och jag upplever oxå att han fått lite av det fega från sin far. Han är tex väldigt restriktiv med vad han tar ur handen. Han blev livrädd för en knippa maskrosr en gång! Han är också feg och fjantig för tex fläckar på marekn osv, men han utnyttjar det liksom inte, han är helt okomplicerad ändå...

Han har fått mkt tuffa lopp de loppen han gått, men har inte startat sen jag fick honom, så vi får väl se hur tuff han är tävlingsmässigt sett.

Japp det var en jävel till häst har jag hört. Kan väl jämföras med Wall Street banker. Vet inte om han var värre eller "bättre".
Nu vet jag inte om det var han eller om de var en avkomma till honom (nog avkomma) som jag har hört historier om. Han levde jävul i stallet. Gick knappt att hantera honom. Han fick åka påselad till tävling (hur de nu gick till) och han stred och var förbannad in i sista andetaget.
Men NP var ju en bra avelshingst o man hittar honom i många stammar.

min märr har np som morfar.. en riktig humörhäst så om det inte passar henne för dagen så gör hon det inte heller :smirk:

tyvärr så blev hon illa behandlad som unghäst så hon blev skadad och fick psyket förstört oxå, om hon blivit rätt behandlad så skulle hon säkert kunna springa in iaf 150000-200000 men har nu bara 76000 på sig.. hon har även fartresurser för neråt 14-15 men har bara 17 som rekord eftersom dom förstört psyket ´på henne så nu vågar hon inte kämpa fullt ut i loppen eftersom hon är så rädd att det ska göra ont :(

men det är som det är, vi har börjat fundera på att ta en fölunge på henne (för att behålla själva) eftersom det är en så ruskigt fin travare när hon har sina stunder ;)

sen har jag säkert passat en massa hästar med Nevele Pride i stammen men jag orkar inte kolla upp alla så du får nöja dig med den här :angel: :D

haha, har råkat ut för NP humöret! :D Men en ganska go häst, stor personlighet, men en riktig pissmärr! :p

Senast ändrad av en moderator:

vad heter pappan till din häst?

Han heter (hette) Son of Pride :) Var tyvärr dålig mestadels pga överträningssymptom (tror jag) eller om det oxå var hjärtat, därav hans ojämna prestationer. Detta pga den hårda träningen som unghäst. Så han gjorde fina insatser blandat med plattmatcher...därför som han skulle varit mkt bättre om hans fräschör hade varit toppen.
Han har endast 3 avkommor, varav min den enda som är i livet...ingen gdk hingst alltså.
Hans mor var i sin tur världsrekordhållerska ett tag och har lämnat en mängd diplomston. Så vi hoppas det går i arv!:angel:

Senast ändrad:

Jag hade ett sto som har honom som morfar.
Hon startade tre gånger med totalförlust.
Hon va väldigt envis, svår att ta i hagen och ville hon inte
så fick man akta sig för baken.

jag har haft ett varmblod som hade honom som farfar.
Folk ansåg honom vara dum.
Jag ansåg honom vara missförstådd.
En riktigt enmans häst.
Hittade jämt på bus.
Har även pratat lite med uppfödaren som berättade att man alltid kunde vänta sig bus från honom.
Han var hård men absolut inte dum.

Dock var han ingen bra travare.
Han hade inget springarhuvud alls.
Han var snabb men ville inte.

Min häst är otroligt kaxig och ska alltid vara störst bäst och vackrast. Men han kan oxå vara hur snäll och go som helst och var helt underbar att rida in :) dessutom älskar han att hoppa t.o.m. mer än vad jag gör :love:
Han har vita hår på frambenen, det har även hans kusin med. Är det något släktdrag? någon som har märkt det? :)

Japp det var en jävel till häst har jag hört. Kan väl jämföras med Wall Street banker. Vet inte om han var värre eller "bättre".
Nu vet jag inte om det var han eller om de var en avkomma till honom (nog avkomma) som jag har hört historier om. Han levde jävul i stallet. Gick knappt att hantera honom. Han fick åka påselad till tävling (hur de nu gick till) och han stred och var förbannad in i sista andetaget.
Men NP var ju en bra avelshingst o man hittar honom i många stammar.

Hehe. Apropå WSB o NP, så är ju faktiskt NP farfarsfar till WSB! :love: Fast, jag tror att Martha har skrivit tidigare att NP inte nedärver sitt temperament till sina avkommor. Alla som har NP i stammen är ju inte lika djävular, men det finns många.
Sen så är det ju samma sak med WSB. Finns några góa avkommor efter honom, dock!

Min fölunge har NP i stammen. Det är lite längre bak....Farfarsfarfarsfar eller hur det nu är.......till pappan till min fölunge. Det är en tuff liten fröken.....

Senast ändrad av en moderator:

har stött på en Tap In-Nevele Pride valack.. knepig & speciell i humöret men ändå trevlig pojke. mer knepig & köra.Blev dock valack som 3 åring. Har väl i dagens dato kutat in runt en 600 tusen.. Började dock karriären med 4 raka!:bow:

Har hand om en valack med NP som farfar. Är nog en av de mesigaste hästar jag stött på, dock väldigt envis. Används idag som rid och kör häst.

jag har en häst och en travgubbe kom fram o frågade hur jag i helskotta ens kunde rida/hålla på med den där...

e. pale amber - pershing (nevele pride)

både pale amber o nevele pride är ju kända för att vara vassa.
min häst är vass men det vänds till en stor fördel till dom han tycker om. han gör allt för dom personerna.

Fast Pershings avkommor var ju inte kända för att vara elaka eller vassa....veka i psyket var många av dom o gudomligt snälla.

Liknande trådar

Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 440
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 668
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 183
Senast: Praefatio
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat