Nevele pride

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare miss_strandberg
  • Startdatum Startdatum
Sv: Nevele pride

pratade inte om pershing nu...
utan att nevele pride (som tråden handlar om) är med i blodet.
i kombination också att Pale Amber var med.

min bet o sparkades och kan fortfarande kicka till med bakbenen,,,
så läste jag att det tydligen gått lite i arv genom det blodet.
(dock har det blivit bättre...han har väl blivit gammal o klok)
men han har dock mkt temperament.

tror detta den roligaste häst jag träffat på!
just för att han har lite udda temperament.

Senast ändrad av en moderator:

Jag fattar det och Pershing är ju fortfarande efter NP...Men överlag så lämnade Pershing inga skarpa hästar, NP har flera andra söner som förde det anlaget vidare mer än Pershing gjorde.... tex Barbeques avkommor, dom kunde bli både elaka och skarpa, men framförallt tåliga i loppen. DET hade Pershings avkommor svårt för.

Pale Ambers avkommor är kända för att vara dumheta och lite korkade med aktionsproblem. Tål inte at bli "påställda" och att man kräver lite mer av dom, då slår det slint i skallen på dom så det kan lika gärna vara efter PA som din visar dom tendenserna,
Skyll inte på Pershing :angel:

Någon som har en avkomma efter nevele pride, eller nevele pride som ee/ue?
Har en varmblodsvalack som har Nevele pride som farfar. Har hört att Nevele pride skulle ha varit väldigt elak. Hur är era avkommor?

Nu har ju jag en sonsonson i rakt nedstigande led från Nevele Pride, men han verkar ha blivit raka motsatsen mot NP: Gudomligt snäll men travar dåligt...:angel:

Av de hästar jag ägt så har 14 st av dem haft Nevele Pride någonstans i stamtavlan. En av dessa har haft ett humör som jag inte kan anse som speciellt trevligt. Denna har dock Nevele pride som eeeuee, så humöret på den kan jag nog inte skylla på NP. Alla de övriga har varit snälla hästar.
I rakt nedstigande led har jag haft sådana som varit efter Pershing, Barbeque och Zoot Suit, samtliga mycket trevliga. Pershingstoet hade dessutom Lep Hanover som morfar...(borde kanske inte varit så trevlig med andra ord...)
Jag ser ingen nackdel med Nevele Pride-blod. Idag känns det ju lite omodernt förstås men han la ju ofta hästar som var tuffa på tävlingsbanan och tålde att tävla länge. Den egenskapen vill åtminstone jag ha i mina hästar. Tror att denna tuffhet ofta förväxlas med tufft humör och det är ju inte samma sak.

Har en märr med Nevele Pride som ee. En klok dam med bestämda åsikter. Hon tuktar unghästarna och lär dem veta hut :D hon talar om när hon inte gillar någonting och visst kan hon vara lite tjurig ibland, men överlag är hon gudomligt snäll! Hon är drottning i hage och box, vet sitt värde och skiter eg. fullständigt i om du tycker likadant, lite små-arrogant skulle man kunna säga... :smirk: eller kanske bara självsäker och självständig?!

Tyvärr är hon "kassaskrinet ingen hittade nyckeln till"...
Sprang in drygt 72', 6 segrar på 21 starter. Dock skadade hon sig och kom aldrig igen efter det. Istället fick hon stiga in i avelsboxen och har tre underbart snälla grabbar nu! De är riktigt coola i psyket, de två första är lite nerviga men utan att det är ett problem, den tredje (e: Tap In) verkar inte vara rädd för f-n själv men inte på någotvis elak! Framtiden är spännande!! :bump:

men jag skyller ju inte på pershing

skrev ju bara pershing (nevele pride)
eftersom tråden har som rubrik nevele pride.
oavsett om det är pershing eller ngt annan avkomma så är ju nevele pride med i blodet.

(jag har för övrigt haft en till häst på prov e. pershing (nevele pride) tidigare...)

Någon som har en avkomma efter nevele pride, eller nevele pride som ee/ue?
Har en varmblodsvalack som har Nevele pride som farfar. Har hört att Nevele pride skulle ha varit väldigt elak. Hur är era avkommor?

Är medryttare på ett varmblod som har Np som farfars far (eee?).Han har inget elakt i sig men är jälvligt feg, vill ej vara ensam och är därför också jävligt envis. Men en underbar häst. Han sprang sitt sista lopp år 2002 och fick i hop 152 900kr sammanlagt.
MVH Emman:love:

Är medryttare på ett varmblod som har Np som farfars far (eee?).Han har inget elakt i sig men är jälvligt feg, vill ej vara ensam och är därför också jävligt envis. Men en underbar häst. Han sprang sitt sista lopp år 2002 och fick i hop 152 900kr sammanlagt.
MVH Emman:love:

okej :) Min häst sprang sitt sista lopp sommaren 2005 och fick sammanlagt ihop nästan 800.000kr! :love:

elak var han har jag hört..läste om det i min häst

såvitt jag hört så var han hård och burdus men inte ond..:devil: jag har kusinen som nämndes förresten, och mitt sto är en pigg ängel..
Mitt sto är ee NP, efter Trattoria. Jag undrar oxå om fläckarna på skenbenen?

Våran herre är ue.Pershing (e.Nevele Pride) och han är e.Callit (ee.Tibur) men mer gudasnäll häst finns inte att hitta! När han är lite stirrig skyller vi på Tibur'aren som sitter bakom örat :D

*kl*

Det var ett tag sen jag skrev om min häst som har Nevele Pride som ee. NU känner jag honom lite bättre! (närjag skrev inlägget hade jag bara haft hästen en månad).
Han visar ofta att han har en mkt vass sida, och kan vara argsint och bestämd när det inte passar. Han är myyycket snäll och har ett hjärta av guld, men samtidigt tuff. I hagen tex, där bestämmer han. Kommer man in dit ska han busa och gå på en, hunsa en osv. Säger man åt honom blir han bara ännu mer kaxig, eftersom han fått svar på tal :p
Man kan märka NP-humör ibland, men än så länge har han då aldrig gjort något för att skada en medvetet.

*kl* Nå, var det nån som hade fläckar på skenbenen på sina pållar, eller är det bara jag o Madde som lyckats få dem?:)

Har på min märr. Men förra ägaren säger att det blev efter en blistring så jag vågar inte svära på att det är "blodet" som färgat hennes fux-ben vit-fläckiga :angel:

Hej!
Jag har skött om en häst som har *nevele pride* som farfar och *Messerschmitt* som Pappa, denna häst är otroligt snäll! o hur go som helt o handskas med ;) inga bekymmer.
Catitas schmitt heter hon och idag vet jag tyvär inte vart hon finns, då jag inte fick veta att hon skulle säljas ;(

sen finns då Shakline som hade *nevele pride som farfar och *Janies Knight* som pappa.
Denna underbara tjej ärvde tyvärr farfar nevele´s humör.
Då jag skulle sköta henne var de munkorg på som gällde och att akta sig för benen. När hon skulle till hagen så var de minst 2 personer som krävdes, tråkigt nog såldes även hon och jag vet inte vart hon tog vägen.

Mvh Camilla

Hade hand om en av hans avkommor som stod som avelshingst. Tuggade glatt i sig en NH brutta...:rofl:

Summa. Vet du inte vad du sysslar med låt bli..

Liknande trådar

Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 440
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 668
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 183
Senast: Praefatio
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat