nervös häst

ishorses

Trådstartare
Min häst är väldigt nervös och rädd när vi rider ut och hoppar till för minsta lilla, tex stenar, löv, konstiga hus m.m. Hur ska jag göra för att lugna ner honom? För varje gång blir han rädd för samma saker å ja tycker att han borde vänja sig..

Sv: nervös häst

Öva, öva, öva och ta men en stabil polare som visar vad som är inte är farligt. Du själv andas lugnt och tittar dit du ska.

Jag har också en extremt tittig häst.. Han hittar alltid farliga saker på våra turer.. Han har bott här i dryga två år.. Jag kan bara skratta åt honom..:)..

Läste mig till att det finns en gen från det vilda,när hästarna var vildhästar.. För att ha en fungerande flock krävs det att hästarna har olika "uppgifter" i flocken..

Du har nog som jag kvar en häst med vilda instinkter.. Så kallat en spejare..

Spejarna var sådanna som hade som uppgift för att skydda flocken.. Genom att upptäcka farorna..

Min är likadan.
Samma sak är läskigt vareviga dag, i somras var det vita blommor och fjärilar ;)
Det är bara rida på och vänta ut, kanske kräva extra jobb? Alltså när du märker att hästen blir spänd så flytta, samla, jobba så du får tillbaka koncentrationen. Det är det enda som funkar på min, då kan man iaf rida ett par meter innan nästa "monster" anfaller.

Enligt somliga "NH-tränare" kan man habituera nervösa hästar ganska mycket. Fast frågan är vilken effekt det har ...

Jag vande min vid allt möjligt kollijox och soptunnor, vägtrummor, postlådor och barnvagnar var fortfarande synonymt med DÖDEN; DÖDEN; DÖDEN ... :p

tack för svaren :)
Han kommer från Island och har varit här i 2 månader nu och han är väldigt vild, men hoppas han kommer lugna ner sig..
Igår blev han livrädd för sin egen skugga hehe yey.
Men förresten är det ok att gå av och sen leda hästen förbi nåt som han är rädd för, givetvis inte allt då jag enbart skulle få promenera med honom, men nån enstaka grej som han är livrädd för?
Eller visar jag då att det är nåt han borde vara rädd för om jag hoppar av?

Jag tycker det funkar bra att leda förbi ställen där jag vet att hästen kan explodera. Framför allt för att jag annars sitter och spänner mig och bara gör hästen ännu mer nervös. Ju lugnare jag kan hålla mig desto fortare lär sig hästen att allt är okej, så jag väljer ställen och situationer där jag känner mig trygg först, så utmanar jag mig själv och hästen lite i taget.

Är hästen rädd eller utnyttjar den situationen?

Om hästen är rädd: ignorera rädslan, var så avslappnad du kan, avdramatisera. Låt hästen gå lite sidleds eller vad den nu gör.
Om den är rädd och du är helt trygg, kommer ditt lugn att smitta av sig.

Om hästen utnyttjar situationen: gör egentligen lika som ovan. Om du ständigt ignorerar eventuella "utspel", kommer de att gå över.

Att hoppa av kan vara en klok strategi - men gör det då i god tid innan det spännande stället... välj en strategi där det är du som vinner och hästen inte fattar att den bestämde reglerna. Brukar vara klokt oavsett om hästen är rädd eller stönig.

Väääääldigt OT men heter det stönig på "svenska" eller är det värmländska? :p

Blev fundersam bara haha

Om hästen kom från Island för två månader sedan är det inte konstigt att den beter sig så. Den har blivit skild från sin flock,hemmiljö och blivit lastad i kontainer ? flygit. Kommit till nytt ställe med annorlunda omgivningar och människor. Det kan inte vara lätt, så två månader är en väldigt kort tid. Ge hästen all tid i världen att bli trygg med dig och sitt nya liv. Lycka till

Läste i någon hästtidning på bibblan ang importerade hästar. hippson el liknande.
Det var en intervju med Magnus S
Det är en mycket stor omställning för hästen, det kan ta upp till 6 månader innan dom landat helt i denna för dom helt främmande miljö.
Stall, bilar , flyga, mat, nya människor lukter ,ljud.

Detta kanske absolut inte fungerar för dig eller är en bra metod, men det är ju inget skadligt så kanske värt att prova ändå.

Jag har också haft en väldigt tittig häst och även fast jag var stabil och orädd kom jag lätt ur balans när han flög i taket (eller himlen) för minsta lilla grej. Men jag fick ett tips och det var att sjunga. Låter kanske knäppt men tydligen slappnar man själv av mer och hästen får (förhoppningsvis) något annat att lyssna på och fokuserar iallafall lite mer åt det. Att prata är väl också bra, men för människan tog det bort spänningar.
Jag har använt detta på ett flertal spända och titta hästar och för mig har det varit ett bra komplement.

Men sen tror jag som någon annan sa att om hästen kom för bara två månader sen så kan det nog med all säkerhet bero på att allt är nytt osv. När ni lärt känna varandra och han "kommit ner på jorden" så lugnar han sig säkert :).

Och sorry för ev. stavfel. Skriver från iphonen

Väääääldigt OT men heter det stönig på "svenska" eller är det värmländska? :p

Blev fundersam bara haha

Man säger det i Dalsland också, där jag är uppväxt. Jag är "invandrare" i Värmland.
Men jag tror att det är dialektalt - övervägde om jag skulle skriva stönig eller välja ett annat ord.
Tänkte till sist att jag kan "bilda" islandshästfolket lite språkligt...

Man säger det i Bohuslän också, jag är uppvuxen med det.

SAOL har inte med det så kan nog vara dialektalt.

Då kanske nån kan vara så snäll och förklara vad det betyder :confused:

För jag får nog helt andra associationer till order "stönig" och det har inte nått med det här sammanhanget att göra :o

Om hästen kom från Island för två månader sedan är det inte konstigt att den beter sig så. Den har blivit skild från sin flock,hemmiljö och blivit lastad i kontainer ? flygit. Kommit till nytt ställe med annorlunda omgivningar och människor. Det kan inte vara lätt, så två månader är en väldigt kort tid. Ge hästen all tid i världen att bli trygg med dig och sitt nya liv. Lycka till

:bow::bow:

Man säger det i Dalsland också, där jag är uppväxt. Jag är "invandrare" i Värmland.
Men jag tror att det är dialektalt - övervägde om jag skulle skriva stönig eller välja ett annat ord.
Tänkte till sist att jag kan "bilda" islandshästfolket lite språkligt...

Det var det jag tänkte, att det är dialekt. Vi här i västvärmland säger det jämt och ständigt :)

Tolkningen som jag är van vid är att det beskriver en gnällig person som är svår att ha att göra med. Ungefär, när jag var liten och inte vill äta än det ena, än det andra, kunde mamma säga "Var inte så stönig".

Som det användes här i tråden betyder det nog att hästen inte är rädd, utan passar på att testa gränser och vara lite drama queen.

Det enda som funkar är att träna på att rida ut, ha och träna lite skrämselövningar inne i paddocken.Låt han gå över pressänningar, åk iväg och låt han se älgar( om ni har en älgpark i närheten)
Och testa att när han tittar på nått när du rider ut så titta du med på "faran" lugnt och sakta så tittar du åt andra hållet.
Du utsöndrar du signalen om att du som är ledare har uppfattat"faran" bedömt att det ej varit farligt och vänt bort huvudet från faran och tittar på nått annat.

Detta har funkat superbra på jorunn när hon var dum att rida ut på, jag avstod ett tag p åatt rida ut för att hon var så dum.
Så under 6 månader red jag bara inne i ridhuset. Och så en dag tänkte jag nä så fan heller att hästskrället ska få bestämma vart jag ska rida.

Så jag tog tjuren vid horden och så red vi igenom detta.Mkt stegringar, bockningar och nerbackningar ner i tiken och hopp hit och dit senare kan viidag rida ut varsom utan problem=)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 944
Senast: Shaggy
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 677
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?