nervös häst

Sv: nervös häst

Tack för det!
Då är vi upplysta...

Jag tycker att det är kul med språk och ord och är tacksam över att någon har mer energi att söka på nätet än jag.

Min häst blir bara mer och mer nervös för varje dag, red ut idag (i skritt) och han hoppade till för nästan allt. Sen stannade han mitt i skogen och blev jätte stel, hade huvudet extremt högt och blåste ut luft ur näsborrarna ca 5 gånger och darrade i hela kroppen..
Så jag hoppade av och ledde honom hem och han var nervös hela vägen hem..
vad ska jag göra? han är ju uppenbarligen livrädd :(
Har tagit det väldigt lugnt det sista, har bara ridit ut i skritt..

Läste i någon hästtidning på bibblan ang importerade hästar. hippson el liknande.
Det var en intervju med Magnus S
Det är en mycket stor omställning för hästen, det kan ta upp till 6 månader innan dom landat helt i denna för dom helt främmande miljö.
Stall, bilar , flyga, mat, nya människor lukter ,ljud.

Det finns många exempel på där det tagit längre tid än så i anspråk faktiskt, upp till ett år är inte onormalt. Vissa har tyvärr den egenheten att förbli oroliga, och då får man helt enkelt leva med det. Är man ute efter en trygg häst, så är väl nyimport inte det första att välja även om en del faktiskt fixar det ganska bra ändå.

Läste i en tråd under foder att magnesiumtillskott kan lugna nerviga hästar.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1058301&highlight=Magnesium

Sedan är det säkert bra att skritta långa turer, men jag vet att mina kan bli rätt laddade om de aldrig får släppa loss. Har du nån att rida ut tillsammans med så ni kan ta lite fart? Annars kanske longera en stund innan ridning. Jag har ibland lett hästen så långt bort som jag vill gå och sedan ridit hem, dels så ger det rastning innan uppsittning, hästen och du får se att det inte finns några konstigheter längs vägen och man minskar risken för 180 graders vändningar.

Jag vet hur frustrerad man känner sig när hästen spänner sig, vilket gör att ryttaren spänner sig, och hästen spänner sig ännu mer. Jag fick tyvärr välja att sälja mitt nervknippe, jag hade ingen att rida ut med och inga vägar där han kunde få springa tills han blev trött. Kände till slut att jag började bli rädd att rida även mina "snälla" hästar och då var det inte roligt längre. Har tagit mig drygt ett år att komma tillbaka som ryttare och riktigt kunna slappna av på hästryggen igen.

Lid inte i ensamhet ta hjälp, någon som går med till fots, eller om du leder och låter nån annan rida. Åk iväg på kurs, även om det känns motigt när man går mer bakåt än framåt, det ger nya infallsvinklar och stöd!

Jo han har nog mycket överskottsenergi då han inte varit tränad så mycket dom senaste månaderna och som häst är han väldigt pigg..
Men har ridit i ridhus ganska mycket och då har han fått släppa loss, men blir väldigt svettig och går på lösdrift så valt att inte träna så hårt.. ska iof stalla in honom nu.
Jag är själv i stallet men funderar på att ta med en häst som handhäst så han får lite sällskap på det sättet..
Men har aldrig varit med om en häst som varit så rädd att han skakar.. inte ens unga arabhästar som jag tränat har varit så rädda som honom..

Läste i en tråd under foder att magnesiumtillskott kan lugna nerviga hästar.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1058301&highlight=Magnesium

Sedan är det säkert bra att skritta långa turer, men jag vet att mina kan bli rätt laddade om de aldrig får släppa loss. Har du nån att rida ut tillsammans med så ni kan ta lite fart? Annars kanske longera en stund innan ridning. Jag har ibland lett hästen så långt bort som jag vill gå och sedan ridit hem, dels så ger det rastning innan uppsittning, hästen och du får se att det inte finns några konstigheter längs vägen och man minskar risken för 180 graders vändningar.

Jag vet hur frustrerad man känner sig när hästen spänner sig, vilket gör att ryttaren spänner sig, och hästen spänner sig ännu mer. Jag fick tyvärr välja att sälja mitt nervknippe, jag hade ingen att rida ut med och inga vägar där han kunde få springa tills han blev trött. Kände till slut att jag började bli rädd att rida även mina "snälla" hästar och då var det inte roligt längre. Har tagit mig drygt ett år att komma tillbaka som ryttare och riktigt kunna slappna av på hästryggen igen.

Lid inte i ensamhet ta hjälp, någon som går med till fots, eller om du leder och låter nån annan rida. Åk iväg på kurs, även om det känns motigt när man går mer bakåt än framåt, det ger nya infallsvinklar och stöd!

Det låter som om du får gå tillbaka något steg i utbildningen och jobba med honom där han är trygg. Jag förespråkar (som alltid9 mycket markarbete. Få honom trygg med dig och det jobb ni gör innan du börjar kräva så mycket från ryggen. Variera lugn och tydligt markarbete med träing då han får sträcka ut, gärna som handhäst tex. Väldigt sällan dock att en stressad häst är rädd för att den har så mycket energi uppladdad. min erfarenhet är att stressade islandshästar måste jobba mycket mer lugnt och sansat och inte behöver "rasa av sig" som kanske ett nervigt fullblod. Olika typer av temperament.
En häst som är så rädd att den skakar måste få tid på sig att bli trygg.

Jobba på att alltid ha en positiv, trygg och tydlig approach till honom. Mycket beröm när han är lugn och gör övningar som han tycker är lite läskiga så många gånger att de är okej och beröm så fort han försöker att inte bli rädd. Sen får man räkna med att det tar tid, hela omställningen när de kommer hit kan ta väldigt lång tid, särskilt för en spänd och stressad häst.
Hur ser hans dagliga liv ut i övrigt. Hur många hagkompisar har han, hur ser rutinerna ut i stallet?

Det låter som om du får gå tillbaka något steg i utbildningen och jobba med honom där han är trygg. Jag förespråkar (som alltid9 mycket markarbete. Få honom trygg med dig och det jobb ni gör innan du börjar kräva så mycket från ryggen. Variera lugn och tydligt markarbete med träing då han får sträcka ut, gärna som handhäst tex. Väldigt sällan dock att en stressad häst är rädd för att den har så mycket energi uppladdad. min erfarenhet är att stressade islandshästar måste jobba mycket mer lugnt och sansat och inte behöver "rasa av sig" som kanske ett nervigt fullblod. Olika typer av temperament.
En häst som är så rädd att den skakar måste få tid på sig att bli trygg.

Jobba på att alltid ha en positiv, trygg och tydlig approach till honom. Mycket beröm när han är lugn och gör övningar som han tycker är lite läskiga så många gånger att de är okej och beröm så fort han försöker att inte bli rädd. Sen får man räkna med att det tar tid, hela omställningen när de kommer hit kan ta väldigt lång tid, särskilt för en spänd och stressad häst.
Hur ser hans dagliga liv ut i övrigt. Hur många hagkompisar har han, hur ser rutinerna ut i stallet?

Jag promenerade med honom idag och kommer fortsätta med det ett tag framöver, det gick mycket bättre och han fick tid på sig att lukta och undersöka allt. Sen fick han lite godis när han gjorde rätt och mycket beröm.
Han går på lösdrift med 10 andra hästar men kommer stalla upp honom nästa månad. Då kommer det ju bli mer rutiner för honom och han kommer ha en trygg plats att stå på under natten..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 944
Senast: Shaggy
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 677
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?