N

Nin

Min unghäst på 3år som knappt gjort ngt, "tappar" ena bakbenet hon lyfter inte hö bak lika/ högt som vä bak. jag tog ut kiropraktier som manipulerade och sa att en nerv låg i kläm i området runt höftknölen på hö sida. Vet ngn ungefär i vilket tidsperspektiv man kan förvänta sig några förbättringar? Behandlades av kirop. för ungefär en månad sedan och jag ser ingen förbättring. Rörelsestörningen syns i alla gångarter och mera när hon gör lös än när hon tex tömmkörs. Just nu gör hon ingenting utan det är bete som hägrar. Frågan är klinikbesök före eller efter betet, hur lång tid tar knasiga nerver på sig?
ps vill ha vettiga svar har hållit på med hästar i över 25 år men inte stött på detta tidigare.ds
Nin

det där med nerver är en svår historia (om det nu ÄR det felet vill säga) det finns ju vissa preparat som påverkar nervsystemet som man kan ge, men det finns ju ingen garanti för att det funkar..
Det KAN ju vara blodmask som ställt till det i krösroten, men då borde hästen inte visa det sådär "direkt" utan när det krävs lite extra cirkulation till bakbenen...fast man ska aldrig säga aldrig...

Hur konstaterades det att det var en nerv?? Var kiropraktorn "säker" på det eller förmodades det bara??

Det beror väl på hur länge det pågått, det finns i vissa fall händelser på unga hästar som kan härledas så långt tillbaka som till förlossningen. Då tar det ju av naturliga skkäl en lång tid, eftersom hästen inte vet något annat sätt att röra sig på än det som den lärt sig.

Skulle däremot skadan vara av sådan natur att den är relativt nyligen åsamkad, bör resultat visa sig inom loppet av några få veckor. Det som i sig kan ligga lite i lönndom, är om hästen har snedbelastat sig och ådragit någon form av ledproblem som pricken över i:et. Det kan vara svårt att veta före en behandling, och det är iså fall det här man kan behöva anna hjälp för och som kan ta sin lilla tid.

Har själv haft en häst med en nerv i kläm i ryggen (under ca 2 år innnan någon äntligen hittade vad felet var) jag upplevde dock en direkt förändring redan efter att kiropraktorn åtgärdat detta. Visst tog det sedan tid innan alla följdsymtom var borta. Men som det skrivets innan risken är ju att hästen blivit överansträng eller dyl i någon annan led av att ha gått "fel".
Hade jag varit du så hade jag nog gjort en check innan betet blir ju gott om tid att vila ut en eventuell skada under betet mot att man tar in till hösten och skall sätta igång dem och man då får börja klydda med ev skada då.

Hej. Utifrån det jag berättade + vad kirop. såg vid besöket sa hon att hon visste vilken nerv det borde vara som spökade. Tyckte det verkade vettigt, men är väl mest frustrerad över att det inte blir bättre. Ska nog ta och boka tid för genomgång innan betet, så jag slipper fundera på det hela sommaren.
Kan tillägga att pållan vet.bes på klinik u.a i Augusti
-03, och har efter det växt en hel del på alla ledder.
Mvh Nin som trodde hon garderat sig :crazy:

Hade själv ut en kille som behandlade med stretching och laser utan att jag kunde se någon förändring. Tog ut honom igen men då sa han att det var bra. Hästen har senare fått diagnosen patellaupphakning, vilket ju inte lasern kunnat förändra... Tänker ibland på att "diffusa" saker lätt kan få fel diagnos och medföra ökade intäkter för den som utför behandlingen.

Om man däremot gör en grundlig undersökning med röntgen etc. och något som är helt ovidkommande upptäcks, kan det bli trassel med förs bol om detta något blir ett problem senare och man höjt hästens försäkring (vilket man ju ofta gör med unghästar). Suck. Hur man än vänder sig... / Å

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka