Nerv i kläm, vad händer med musklerna?

feel

Trådstartare
Någon som är duktig på nerver/muskler?

Om en nerv blir klämd i en halskota, och vissa muskler i bakdelen "förlamas", sker det då ett muskelsönderfall? Eller påverkas muskeln bara med att den slutar funka?

Sv: Nerv i kläm, vad händer med musklerna?

Mina muskler förtvinade när en nerv var i kläm, det gick ganska så långt för mig. Fick dock styrkan tillbaka såfort dom lossade på nerven igen, det gick ganska så fort iallafall. Fast helt som den var innan verkar den inte bli.

Det jag funderar är om det blir ett sönderfall, dvs muskelcellerna förstörs, som vid en korsförlamning.

Det jag funderar är om det blir ett sönderfall, dvs muskelcellerna förstörs, som vid en korsförlamning.
Då borde det väl ta längre tid för muskeln att återhämta sig? Jag antar att det inte är så stor skillnad på muskel människa vs häst(?) och mina muskler återhämtade sig snabbt, jag märkte skillnad direkt när nerven var lossad.

Nej, muskeln cellerna blir tunnare, och svagare, då de anpassar sig till det arbete de utför men de bryts inte ned.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
5 519
Senast: Dopy
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjukt stressad just nu och vet inte alls hur jag ska ta mig ur eller förbättra situationen. Det känns som om det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 910
Senast: Sasse
·
Tjatter Goda roller: Bagaren - När hen blir uppäten så orkar inte ulvarna äta nästa natt, det vill säga ingen dör. Byfånen - Som byns fåne har...
41 42 43
Svar
853
· Visningar
25 141
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka