Nerkletad med tjära

L

lotten

Jag har ett problem med min häst, han kliar sig på träd som där finns tjära på och nu ser han för hemsk ut. Jag vet ej hur jag skall få bort det. Hela rumpan, svansen och delar av manen är full med tjära. Finns det någon som vet hur man får bort det?

Hej.
Hade samma problem som dig för ett par år sedan. Jag fick då rådet att prova tvätta med motortvätt och det var susen =) inte en fläck tjära kvar på hästen. Kom bara ihåg att skölja bort medlet ordentligt.
Min häst visade då ingen irritation i hårremmen efter tvätten.

Det var mitt tips, men det finns säkert andra sätt också.

MVH Linda

Hade samma problem i förut.Blev tipsad om att knida in det tjäriga området med Helosan salva.Nästa dag var både tjära och salva borta vette 17 hur det gick till :idea:

En kompis som jobbar på sågverk brukar ta smör på händerna ,borde funka på samma sätt som helosan.

nått som är bra är tjärsalva, sett på en liten klutt, lått det sitta i ca 10 min sen är det bara att borsta, BORTA.. kanske bra om man torkar bort allt fett också med en fuktig trasa.
Tror att egentligen kan man ha på vilken fetsalva/kräm som helst, för att det är fettet som löser tjäran/kådan..

"har också skogshagar"
;)

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Är det någon som vet vad detta är? Ser ut som nåt svart, smuligt klet på baksidan av ponnyns örontippar. Hon har haft så sen vi köpte...
Svar
2
· Visningar
1 157
Senast: Thera
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
595

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Olja till häst ?

Omröstningar