ner på tygel....

Sv: ner på tygel....

manina skrev:
Jag brukar undvika att mina hästar "går på tygeln"... Det blir så dyrt å köpa nya hela tiden då de bara trampar sönder dem. Hahaha :rofl:

Jag håller med. :angel:
Min fjording gick bara på tygeln en gång under den tiden jag hade henne, och efter det fick jag rida med svarta tyglar till ett brunt träns :( :rofl:

Men det gåår ju bara inte!

För övrigt så ställer man hästen med huvudet i ett hörn, går på bakifrån med en långpiskt.

Vips så kan den både springa på tömmen, piffa och puffa.

Plättlätt!!

Du kan börja träna henne några dagar i veckan med att köra galopp jobb med henne , om du inte har tillgång till någon backe?
Galopp jobb tränar också ryggen!
lycka till:)

BeastieBabe skrev:
och så måste man släppa tyglarna, annars kan hästan aldrig GÅ på tygeln.. då kommer huvet neråt.. eller hur?
Sen blir det så fin halt när dom går PÅ tygeln....

Att hästen går "på tygeln" innebär att häste arbetar med sina bakben, höjer ryggen och är i balans. Då kommer även halsen att krökas om du mjukt "fångar" upp denpå bettet. Nu har du en häst som troligtvis har varit uppkäkad, så du måste lära om den. Longera gärna med Chambon innan du rider. När hästen söker sig nedåt får den varken tryck i mun eller nacken=behagligt.

tack för svaren....:bow:

ska pröva era ideer!!! :)

tack:rofl:

Hejsan!

Ser att du fått många inlägg och bra svar.

Har ridit travare i alla år jag varit hästintresserad och dom är inte alltid de lättaste att jobba med. I stallet finns två travare, ena aldrig startad och den andra både startad i trav och monté. Jag har kämpat som en tok med den ostartade för att få honom lättare i munnen och gå på tygel. Dock har han aldrig velat anstränga sig till det. Men hästen som startat går då hur fint som helst och går alltid på tygel när man jobbar henne rätt.

Vissa hästar jobbar helt enkelt med huvudet högt, för det är den positionen de kan koncentera sig bäst i. Din häst är ju en travare, startad eller ostartad, spelar ingen roll, alla tips kanske hjälper lite, men hästar är som oss, olika. Pröva dig fram och se, din häst lyssnar på det som den känner att passar bäst för honom.

Lycka till! ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
406
Senast: KeeNine
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
897
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej Jag försöker hitta hästfilmer (ev. serier) om en man som red i vildmarken i USA. Eller om det utspelade sig i Kanada? Det var...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Islaend
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama