ner på tygel....

Sv: ner på tygel....

Seriöst:

för att får hästen i form så behöver man börja bakifrån. du måste arbeta med bjudningen så att hästen använder sina bakben längre in under sig..
när hästen är uppvärmd börjar man alltås med att samla ett bakben i taget med hjälp av öppna, sluta och bakdelsvändning..

man driver in hästens bakben med hjälp av sits och ben, sits och lite hand gör så att hästen plockas upp i fram.. för driver man bara så trillar framdelen framåt..

tänk här att det är bättre att hästen har bakbenen under sig och huvet i vädret än att huvet är ner och bakbenen spretar rakt ut.. det är inte huvet som är huvudsaken utan baken!

så arbeta i frisk skritt och lugn trav med att jobba in bakbenen på hästen.. och om hästen drar ner huvudet och framdelen utan att ha bakbenen med sig (hästen kan ljuga för dig) så höj handen något så att du höjer hästen huvud och får en resning i hästens framparti..

Höger bakben tränas i
höger öppna
vänster sluta
bakdelsvändning undan höger skänkel

Vänster bakben tränas i
vänster öppna
höger sluta
bakdelsvändning undan vänster skänkel

sedan är det bra träning när hästen har fattat detta lite att rida ökningar och minskningar samt övergångar, och göra övergångar ofta.. jag brukar köra 4-5 travsteg eller galoppsprång och sedan ner till gångarten under 4-5 steg.. ungefär 10 upprepningar innan man vilar lite.. sedan 10 upprepningar igen..

Senast ändrad av en moderator:

Vita_N_6520 skrev:
Den ska trampa under sig med bakbenen först & främst.

Näe... Nu är vi inne på definitioner men FÖRST (har jag fått lära mej) kommer längning av ryggen vilket gör att den höjs, sen i samband med det kommer bakbenen vinklas under. Huvudet behöver man inte alls fokusera på mer än att hästen ska söka sej framåt/nedåt..

Att hästen slappnar av i överlinjen och söker sej rejält framåt/nedåt är det första man brukar lära en travare.

Så till trådskaparen: Försök få hästen slappna av och lirka lite så hästen blir avslappnad i hals och nacke. Rid gärna volter och lirka lite böjning/ställning och byt varv ofta så kommer du få lite sökning. Ge dej inte förrän du har ordentlig sökning FRAMÅT/nedåt, det räcker alltså inte att den kröker på nacken :p för den ska inte IN med nosen utan framåt. Och den ska sänka bakre delen av halsen. Var noga med att ge eftergift så snart hästen börjar slappna av lite. Det är oftast eftergifterna som är avgörande för om hästen kommer fatta vad du vill :D

På en travare som troligen har lite konstigt spända och utvecklade muskler sen innan kan man få vara riktigt övertydlig. Jobba gärna från marken om du tycker det är lättare.

Sökningen är ju ett steg på ägen, får man till den - alltså att hästen får en välvd och avslappnad rygglinje så komemr ma troligen få lite smaling i samband med det. Sen jobbar man vidare med övergångar, halvhalter, gärna skolor när man känner att man klarar av det..

Okej, jag ger mej *håller upp händerna* :crazy:

Jag ska sluta försöka förklara saker som bara jag själv förstår.
Jag VET hur det fungerar i praktiken, men jag är värdelös på att förklara det för folk så de förstår. blä!
Och jag orkade inte med någon utförlig förklaring.

Jag ska överlåta det där med förklaringar till er andra i fortsättningen :D :p

haha ger du upp så lätt? :p du har ju en bra poäng, att det är bakdelen som är viktigast, särskilt jämfört med hur krökt nacken är ;) fast just på en travare så måste den ju lära sej sökningen i första hand, jobbar man bakdelen kommer den spänna ihop ryggen annars..

Japp. de gör jag.
För du kommer ändå inte förstå om jag försöker beskriva nått :rofl:

Jag har inte så mkt erfarenhet av travare, jag pratar mer generellt sätt.. :p
Jag skaffar mej bara rediga hästar vettu.. ;)
(skämt!)

Ko eller tinker? :rofl:
Bild042.jpg

alltså kan ni sluta att jävlas me vaandra på min...gö det på er egen jävla annanos!!!! :devil:

Att bara få hästen att böja på nacken är hur lätt som helst, köp en graman. Men nu är det ju inte dte man är ute efter. Det heter att hästen går på tygeln, inte få ner den på tygeln. Och för att hästen ska kunna gå på tygeln ordentligt måste den gå i form, och trampar under sig ordentligt. Annars är det ganska meningslöst att den böjer på nacken, det ser bara snyggt ut då men har ingen funktion. Några lektioner med en duktig tränare kanske vore något? Den kan säkert hjälpa dig och din häst så att den till slut går i någorlunda form.

Oftast är det tyvärr mycket grunder som felas från början som man skulle behöva fokusera på innan man tänker allt för mycket på att hästen ska trampa under sej.
Travara som har gått på trav har bland annat 3 vanliga fel, som hänger ihop med varandra:
* Den går inte ens i närheten av rakriktat utan trycker ut/in bogen eller bakdelen (ofta trycker den in höger bog och ut vänster bak)
* Den rör för mycket på höfterna när den går vilket hindrar ett bra undertramp, en samlad häst ska inte vrida hela höfterna från sida till sida när den går, det motverkar samling och undertramp och det kan tillockmed vara skadligt om man bara fokuserar på att få "under bakbenen" i det läget. Detta kan också resultera i att den breddar med bakbenen, skulle man samla hästen i DET läget skulle det slita otroligt.
* Det kan finnas spänningar i rygg/hals/nacke, det bästa är ju om man först och främst kollar upp med t ex en Equiterapueft men ett steg på vägen är att få hästen länga sin överlinje genom att söka sej framåt/nedåt med sänkt bakre del av halsen.

Alla dessa grunder behöver sitta innan det känns som någon idé att be hästen trampa under sej.
Det bästa man kan göra är ju att börja med att lära den framåt/nedåtsökningen, att gå lång och låg, därur rida volter och lära sej få hästen gå jämnt med bog/bakdel, spåra hyfsat istället för att t ex trycka in bogen.
Angående höfterna så är det jättebra att börja rida lite lätt sluta ganska tidigt (gärna öppna också för den delen) eftersom sluta lär häst och ryttare att kontrollera höfterna. Kan den gå 5-6 steg i ganska bra men lätt sluta så kan den hålla stilla höfterna vilket också möjliggör samling.

Min syn på det hela :)

Med "få ner henne lite iallafall" tycker jag att du kan börja gå med henne i skogen så hon måste titta sig för- jag förmodar att hon bär huvudet högt nu?

I skogen får hon naturligtvis gå med huvudet i backen och titta sig för ordentligt. Det kan du göra medans du går bredvid, även kan du gå i djupsnö med henne- bra för bådas kondition. När hon har mycket ryggmuskler gör det även uppsuttet!

Min häst var väldigt spänd när jag fick henne och gick med huvudet i luften och bar mig inte alls. Jag började helt enkelt med att låta henne få slappna av på långa tyglar i olika tempo. Som många tidigare påpekat så är det ju viktigt för hästen och att söka sig fram och ner. Mitt tips är alltså att rida din häst lång och låg och sen kan du succesivt börja ta i hästen lite mer. En fördel om man rider på lite längre tyglar tycker jag är lite tyngd i dem så man ändå behåller lite kontakt. Nu rider jag western så då är det i och för sig naturligt för mig.

Coffeaclub skrev:
:rofl: :rofl: :rofl:

Kanske man skall lära sig själv först varför hästen skall gå "på tygeln" och vad det verkligen innebär innan man försöker "få ner den på tygeln"

Jag brukar undvika att mina hästar "går på tygeln"... Det blir så dyrt å köpa nya hela tiden då de bara trampar sönder dem. Hahaha :rofl:

Bara skojar, men jag tycker utrycket är så fel och missvisande

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
406
Senast: KeeNine
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
897
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej Jag försöker hitta hästfilmer (ev. serier) om en man som red i vildmarken i USA. Eller om det utspelade sig i Kanada? Det var...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Islaend
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama