ner på tygel....

S

sweetie babe

hej jag har en travare som jag försöker få ne på tygel..men går inte...:confused:
nån som har några bra tips hur jag får ner henne lite iallafall????:rofl: tacksam för svar

Sv: ner på tygel....

Först och främst måste du själv kunna få en häst att jobba i form.
Vet du vad form o "gå på tygeln" innebär öht?
Det har ingenting med att böja på nacken att göra (antar att du tror det ? eftersom du skriver få ner på tygeln)

ä det inte när den arbetar me ryggen?????:confused:
tacksam för svar..:rofl:

a men det gör hon ibland...men bara ibland....hehedu verkar vara duktig:bow:

tack så jätte mycket...:banana:

För att få ner henne på tygeln krävs det först och främst att hon har tillräckligt med muskler i ryggen så hon orkar bära dig på rätt sätt.. Alltså att hon trampar under sig med bakbenen, vilket resulterar i att ryggraden sänks och ryggmusklerna kommer fram (om inte - så sitter du direkt på ryggraden o musklerna bara "försvinner" = inte bra), först då går hästen på tygeln.. en häst kan gå i form o jobba ordentligt utan att böja på huvudet.. men det är otroligt viktigt att du får upp ryggmuskulaturen på henne.. ut o klättra!!!

Ett annat tips är att eftersom hon är travhäst höjer hon huvudet, hon är lärd så, och när hon kommiten bit så får hon stöd ifrån kusken.. nu är det tvärtom, hon ska ner o framåt med huvudet, så ge henne stöd när hon söker sig nedåt, framåt.. och ha tålamod..

Lycka till.. :D

ja.........det ä bara det att där jag bor finns det inga bra klätter ställen ...sen har vi precis sålt vår hästtransport....

tack.....

Kolla även så att utrustningen passar (utprovad sadel) annars lär nog inte pållen vara så arbetsvillig. Lycka till!

pallas_athena skrev:
såga ner henne allt du kan och piska framåt samtidigt :devil:

ja hoppas inte du va allvarlig ? :eek:
att piska en häst, hjälper knappast att få ner den
på tygeln

:rofl: :rofl: :rofl:

Kanske man skall lära sig själv först varför hästen skall gå "på tygeln" och vad det verkligen innebär innan man försöker "få ner den på tygeln"

Citronsoda skrev:
ja hoppas inte du va allvarlig ? :eek:
att piska en häst, hjälper knappast att få ner den
på tygeln

Kan lova att det hjälper på många hästar :smirk: :(

Att de sen inte Alltid jobbar i Rätt form är en annan sak.
Det finns hästar som lär sig att trampa under sig på det sättet oxå, för annars får de ju stryk... :mad:
Inte för att jag förstår hur ngn kan göra så menmen.. :(

tack för era svar...vissa va dumma på redigt.....såga i munnen sen smiska :mad: ...skulle aldrig göra så mot min häst...:D

men tack för de bra svaren...:rofl:

och så måste man släppa tyglarna, annars kan hästan aldrig GÅ på tygeln.. då kommer huvet neråt.. eller hur?

fel av mig, jag menar maturligtvis att ryggraden höjs, inte sänks..

Om ni inte har några klätterställen så stärker det ryggen liite att gå ut och gå lååånga sträckor, men det tar tid.. försök att undvika hjälptyglar om du inte vet hur hästen ska jobba, det bästa är ju att ha en häst som jobbar utan hjälptyglar :)

ge fan i å mixa med tyglarna, ut å klättra i skogen för att bygga muskler och åk sedan till en tränare/instruktör som kan hjälpa dih göra det på rätt sätt från början...

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
792
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
406
Senast: KeeNine
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
897
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej Jag försöker hitta hästfilmer (ev. serier) om en man som red i vildmarken i USA. Eller om det utspelade sig i Kanada? Det var...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Islaend
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama