Ner med hälen

Sv: Ner med hälen

Nja, jag uttalade mig generellt.

Kanske blir fel att blanda in ordet anspänning egentligen.
Jag menar inte spänd som i stel utan mer som den anspänning som man kan se hos en person med god hållning typ. Följsamhet till häst kräver ju lite det oxå. Jag tycker det e vanligt att man ser fel sorts spänning, visst, men den e ju som du säger oftast omedveten.

Alla kan ju bli mer kroppsmedvetna. Det svåra e väl och komma ihåg att påminna sig själv o checka igenom kroppen.

Senast ändrad av en moderator:

Alla kan ju bli mer kroppsmedvetna. Det svåra e väl och komma ihåg att påminna sig själv o checka igenom kroppen.

Precis, och det där med att en ynka grej kan bli katastrof... Att då hitta den grejen när man rider själv (det är ju emellan träningarna man ska försöka befästa...) utan att något annat blir fel -det kan vara lite av en utmaning! :crazy:

Verkligen!!
Jag och en tjej brukar filma varandra då och då. Skitnyttig att gå hem och granska sig själv när man känner att man lagt sig till med nån olat :angel:

I alla fall så sa instruktören att jag var en sån som är lärd att pressa ned hälen och att det skulle man inte göra för då spänner man insidan av låren och börjar (i mitt fall) att svanka med ryggen.

ja dehär lät ju väldigt bekant!:o Jag har alltid blivit lärd att hälen ska neråt och är nu en sådan ryttare som lätt övertrampar så fotlederna tar stryk..
Har väldans problem med svankande rygg och spänningar. Kanske detta är vad man ska prova alltså?:)

Hej hopp, jag tror att vill man kunna rida allround måste man träna upp en kroppskontroll som gör att man kan välja låg tundpunkt under hälen eller eller under sittbenen. En unghäst tycker t.ex. jag skall ridas mer i avlastningsits med tyngden fördelad på insidan av låren och i stigbygeln, då med väl nedtrampad häl. Detsamma vid terräng och hoppning. Vid dressyr på en skolad häst skall hälen vara något sänkt eller fotbladet parrallelt med marken, men endast skänkelns och fotens vikt skall vila i stigbygeln. Detta gäller då du sitter i balans med en följsam sits på en häst som är skolad och stark nog i ryggen att bära dig. Men hur många börjar där...
Jag jobbar som ridlärare och kan garantera att innan balansen är väl utvecklad hos en elev, så är det den eleven som lärt sig rida med väl nedtrampad häl, som kommer att sitta kvar vid ett oväntat sidsprång eller bocksprång från hästen, och det är för mig ett gott skäl att påminna eleverna att hålla hälen nere och benen intill hästens sidor.
Trampas hälen ner så djupt att fotens späns ut från hästens sida är det alldeles för mycket och felaktigt, men ganska vanligt.

Frida

Fast varför inte bara lägga avlastningssitsens tyngd på låren?
Kanske är miljöskadad av bomlösa sadlar och barbackapaddar, men rent logiskt sett så kan man ju inte fördela vikten i stigbyglarna (styra vart vikten hamnar) men däremot över låren... Huruvida det nu fungerar öht i en bomsadel.

Helt korrekt, fungerar lika bra för att avlasta hästen rygg:)
Fungerar däremot inte lika bra för att hålla sig kvar på en bockande tokhäst, du vet en sån som även en väl inriden, sympatisk unghäst kan förvandlas till vissa vårdagar. Då kan det vara bra att få väck rumpan ur sadeln för att slippa bli ivägskjuten och då tycker jag hälen ner och tyngden i stigbyglen funkar vettigt.

Frida

Men jag tror inte man säger till någon som inte drar upp hälen:confused: Det är ju en vanlig reflex att klamra med benen och dra uppp hälen, och då säger väl ridläraren mycket riktigt att hälen ska ner. Men är hälen parallell med marken tror jag nte någon instruktör skulle säga något:confused:

Ja så brukar det väl vara i vanliga fall, dock inte i detta då jag alltid fått beröm för sitsen och skänkel osv. Hälen skulle liksom ner av principskäl.."för det är så det ska vara". Inte för än jag började träna för en annan tränare fick jag äntligen rida som jag kände var bäst. "Varför trampar du ner så ihärdigt?"..."Jag..öhh....vet inte"..så fick jag släppa efter och därefter blev det genast bättre och precis som jag hade känt själv att det "skulle kännas". Jag brukade nämligen "fuska" lite och inte rida lika nertrampat (det var hemskt ansträngande) när jag red på privathästarna. Nertrampningsgrejjen kom trots allt från ridskolan...och det var inte den enda saken som man kunde ifrågasätta därifrån om man säger så..jag är hursomhelst glad att jag slutade.:D

Såhär står det i TR"Trampet i stigbygeln skall vara en följd av det sänkta knäet och vara fjädrande med hälen något lägre än fotspetsen. Ovanstående bidrar till ett "slutet" skänkelläge"

När jag red på ridskola trampade jag alltid ner hälarna extremt mkt, men nu har jag oxå foten rak.

Jag började, som så många andra nybörjare, med att knipa åt med knäna, vilket naturligtvis höjde hälen så att jag gled fram och jämnt hade stigbygeln pressad mot framsidan av ankeln. Högst oskönt och omöjligt att få bra balans. Sedan provade jag att verkligen pressa ner hälen men det var inte heller skönt. Lyfta lite lätt i tårna kändes mycket bättre. Nu är hälen bara lite nedsänkt.

Jag försöker också tänka på hur jag skulle landa om någon plötsligt ryckte bort hästen. Förmodligen skulle jag landa hyfsat till att börja med men sedan ta övervikt bakåt och dratta på ändan. För mycket stolsits :o

Att videofilma förra lektionen var verkligen nyttigt :)

Skämta mig aprilo?

Jag har alltid blivit tillsagd "TRAMPA NER HÄLEN!" att den ska gå ner som en skidbacke... Lagom förvirrad :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 539
Senast: Magiana
·
Träning Jag har alltid haft lite problem med spänningar i knäna vilket också gör att jag inte "trampar ner" hälen eller sviktar på rätt sätt i...
Svar
15
· Visningar
1 183
Senast: angel76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix